اقتصاد و انرژی - آرشیو

نوروز ۱۳۸۷ خجسته باد

اقتصاد ایران در سال ۱۳۸۶

در آستانه سال جدید به بررسی مشکلات اقتصادی ایران در سالی که گذشت می پردازیم تا بتوانیم دیدی روشن نسبت به آینده اقتصاد ایران در سال پیش رو داشته باشیم. در سالی که گذشت اقتصاد ایران پستی و بلندیهای زیادی را تجربه کرد.

ادامه مطلب

پایان سفر طالبانى به آنکارا ، آغاز پیروزی ترکیه

جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق، یک هفته پس از خروج نیروهای ترک از شمال عراق به دعوت عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، به این کشور سفر کرد. سفر جلال طالبانی سرآغاز فصلی جدید در روابط بین دو کشور همسایه خواهد بود.

ادامه مطلب

سایه تورم بر انتخابات مجلس هشتم

نرخ بالاى تورم و فشارهاى اقتصادى بر انتخابات مجلس هشتم سايه افکنده است. تحليلگران بر اين باورند که انتخابات پيش روى مجلس مى تواند نمايانگر ميزان محبوبيت و رضايت مردم از عملکرد دولت نهم باشد. مجلس هشتم با چه مسائلی در اقتصاد رو به رو خواهد بود؟

ادامه مطلب

استراتژی تامین انرژی در ترکیه چيست؟

در اين گزارش به صورت مختصر و خلاصه به کليه ايده ها و طرحهاى انتقال انرژى از طريق ترکيه به اروپا پرداخته مى شود. ترکيه با امکان اجراى طرحهاى ذيل در نظر دارد بعنوان يکى از تامين کنندگان اصلى انرژى براى اروپا مطرح و از امکان کسب امتياز از اتحاديه برخوردار گردد.

ادامه مطلب

باز هم کاهش توليد نفت به آينده موکول شد

یکصد و چهل و هشتمین اجلاس وزرای نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، در روز چهارشنبه، پنجم مارس سال 2008 میلادی، در وین برگزار شد. قرار بر این است در جلسه پنجم مارس در مورد سطح تولید اوپک تصميم گيرى شود. اما برخی از وزرای نفت بر این باورند که اجرای این طرح نیاز به بررسی های بیشتر دارد.

ادامه مطلب

اصلاحات سياسى براى حل مشکلات اقتصادى

در شرایطی که چین برای برگزاری المپیک سال ۲۰۰۸ آماده مى شود، مشکلات اقتصادی برای اولین بار دامان این کشور را گرفته است. سران سیاسی و اقتصادی جهان در پکن گردهم آمدند تا در مورد اصلاحات در این کشور آسیایی به بحث و گفت و گو بنشینند.

ادامه مطلب

وام یک میلیارد دلاری هدیه سفر اولین رئیس جمهور ایرانی به عراق

آقای احمدی نژاد سفر به عراق را با پیشنهاد وامی یک میلیارد دلاری آغاز کرد. این مبلغ برای اجرای پروژه های زیر بنایی در کشور عراق صرف می شود و اجرای این پروژه ها به پیمانکاران ایرانی واگذار خواهد شد.

ادامه مطلب

اين بار سارکوزى در آفريقاى جنوبى

سارکوزی در راس هیاتی کاملا بازرگانی برای اولین بار به همراهی همسر جدیدش کارلا برونی وارد کشور انگلیسی زبان آفریقای جنوبی شد تا علاوه بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری با این سرزمین زمینه را برای جلب موافقت آنها در مورد تصویب سومین قطعنامه علیه ایران فراهم نماید.

ادامه مطلب

اولمرت به دنبال توسعه روابط اقتصادى با ژاپن

ایهود اولمرت، نخست وزیر ر‍ژیم صهیونیستی، روز یک شنبه بیست و چهارم فوریه سال 2008 میلادی در راس هیاتی اقتصادی وارد توکیو پایتخت کشور ژاپن شد. این اولین سفر رئیس دولت اسرائیل به کشور ژاپن طی ده سال اخیر است. همین مساله باعث اهمیت بیشتر این سفر شده است.

ادامه مطلب

کین و مهر در رابطه آلمانها و ترکان

در سال های 1960، یکی از روزنامه های ترکیه عکس بزرگی از رفتگر میان سالی چاپ کرده بود که در آن رفتگر به تیر سیمانی چراغ برق تکیه داده و سیگاری بر لب داشت. این عکس طوری چاپ شده بود که از کادر هم بیرون زده بود. در شرح عکس نوشته شده بود، حقوق این هموطن در شهر هامبورگ از دو برابر حقوق نخست وزیر ترکیه بیشتر است.

ادامه مطلب