اقتصاد و انرژی - آرشیو

بندهایی درباره دلار در احیای برجام که باید روشن شوند
در مورد احتمال توافق وین

بندهایی درباره دلار در احیای برجام که باید روشن شوند

محمد طبیبیان در یادداشتی می نویسد: در یک بند که در آن امکان صادرات فرش ایران به آمریکا قید شده هم، به دلیل منتفی بودن موسسات مالی آمریکایی از این معاملات امکان بازگشت دلار منتفی و این امر نیز بی اثر خواهد بود.

ادامه مطلب
مذاکرات ماه اوت سخت تر از همیشه خواهد بود
امریکا در حال استفاده از کم هزینه ترین سلاح ایران

مذاکرات ماه اوت سخت تر از همیشه خواهد بود

این یک استراتژی جدید است که آمریکا تمام وسایل را به کار می برد تا به ایران و همپیمانانش بگوید که تسلیم نشده و پیروزی از آن کسی خواهد بود که تا آخرین لحظه روی پا خود بایستد. این استراتژی همچنین با مسیر توافق هسته ای مرتبط است در صورتی که محقق شود، بسیار محتمل است که موازنه امور را برهم زند و قدرت همپیمانان ایران را به آنها برگرداند و به آرام شدن جوامع ناآرام عربی کمک کند و این چیزی است که آمریکا می داند، مساله ای که مذاکرات احتمالی آینده در اوت را بسیار دشوار می‌کند.

ادامه مطلب
ایران در میانه خشک ترین تابستان در پنجاه سال گذشته
اصلاحات کشاورزی و صنعت تنها راه مقابله با کم آبی است

ایران در میانه خشک ترین تابستان در پنجاه سال گذشته

ایران در مسیر مواجهه با کم آبی شدید قرار دارد. این کشور نیمه خشک که بر نقش کشاورزی در تامین استقلال اقتصادی خود متمرکز شده، با تهدیدهای تامین آب از جمله تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت، مهاجرت گسترده، بی ثباتی سیاسی و سوء مدیریت منابع مواجه است. تهران، پایتخت و بزرگ ترین شهر ایران، احتمالا به زودی به کانون این بحران تبدیل خواهد شد. مناطق روستایی ایران در حال نابود کردن منابع آبی خود هستند و انتظار می رود ساکنان این مناطق به پایتخت هجوم آوردند و کمبودهای آنجا را تشدید کنند. ایران از حدود ۹۰درصد منابع آبی خود برای کشاورزی استفاده می کند. حدود ۷۱درصد از ۸۲ میلیون نفر جمعیت ایران در مناطقی زندگی می کنند که در معرض خطر فرونشست به دلیل استخراج بیش از حد از منابع آب زیرزمینی هستند و ۷۰درصد کل تقاضا برای آب در ایران هم مربوط به این مناطق است.

ادامه مطلب
سیاست تهران: «آمریکایی زدایی» یا «آسیایی شدن»؟
برای ایران، شرق جایگزین اتحادیه اروپا می شود؟ (بخش پنجم)

سیاست تهران: «آمریکایی زدایی» یا «آسیایی شدن»؟

رویکرد ایران به آسیایی شدن سلسله مراتبی بوده و تهران آشکارا به مرور زمان اهمیت بیشتری برای کشورهایی قائل شده که ردپای ژئوپلیتیکی قوی در فضای اوراسیا دارند. ایران در صدد بوده تا جایگاهی جدید برای خود در آسیا بیابد؛ آسیای جدیدی که در نتیجه تغییر سیستمی شکل گرفته است. «آمریکایی زدایی» ایران و ضعف سیاسی مداوم اروپا اکنون آرزوی دیرینه تهران برای ارتقاء جایگاه آسیایی یا به عبارت دیگر «آسیایی شدن» آن را تغذیه می کند. گرایش طبیعی ایران در جهت گیری شرقی در سال های اخیر به لطف سه عامل شتاب گرفته است: ابتکارعمل جاه طلبانه کمربند و جاده چین؛ اعمال فشارهای غرب علیه ایران؛ و افزایش علاقه ایران به همسایگی منطقه آسیای جنوبی به ویژه هند.

ادامه مطلب
آسیایی شدن در ارتباط مستقیم با اقتصاد مقاومتی
برای ایران، شرق جایگزین اتحادیه اروپا می شود؟ (بخش چهارم)

آسیایی شدن در ارتباط مستقیم با اقتصاد مقاومتی

ایران در دهه ۱۹۷۰ به عنوان بزرگ ترین اقتصاد منطقه، سرعت توسعه خود را بالا برد و سبب شد آژانس های بین المللی این کشور را به عنوان یک کشور بالقوه «ان.آی.سی/کشور جدید صنعتی» در کنار کشورهایی مانند جمهوری کره و سنگاپور به رسمیت بشناسند. ایران با اقتصادی در حال صنعتی شدن و در مسیر رشد، در حال تحول و در موقعیت خوبی برای تسلط بر آسیا و افزایش حوزه نفوذ تا دورترین نقاط قاره آسیا بود. تمایل ایران به آسیا پس از انقلاب به طرز چشمگیری تشدید شد. «نگاه به شرق» به ویژه با فاصله گرفتن ایران از غرب تقویت و با تحمیل تحریم های اقتصادی و سیاسی غرب تشدید شد. 

ادامه مطلب
نگرشی نوین در تولید
موفقیت هایی که به دست آمده است

نگرشی نوین در تولید

در بخش دولتی، چند سازمان، همانند America Makes، نگاه کلی تری به مسیر نوآوری دارند. این شرکت در سال  ۲۰۱۲ ایجاد شد و یک مشارکت ملی-خصوصی را با همکاری بیش از ۲۲۵ عضو از صنعت، دولت و دانشگاه و ۱۰۰ میلیون دلار بودجه تشکیل داد. ماموریت این شرکت، ایجاد، هماهنگی و کاتالیز با ارائه بافت پیوندی برای همه مراحل نوآوری و بازیگران در اکوسیستم نوآورانه است.

ادامه مطلب
پیوند با چین در بستر روایت تاریخی جاده ابریشم
برای ایران، شرق جایگزین اتحادیه اروپا می شود؟ (بخش سوم)

پیوند با چین در بستر روایت تاریخی جاده ابریشم

اهمیت آسیای شرقی به عنوان پویاترین منطقه اقتصادی جهان دیگر مورد مناقشه نیست و اهمیت استراتژیک این قسمت از جهان نه تنها در سیاست «چرخش به آسیا» ایالات متحده در زمان رئیس جمهوری باراک اوباما، که در نتیجه رویکرد جدید روسیه در چرخش به سمت جامعه اقتصادی آسیا و با توجه به این واقعیت که حتی هند که خود یک محرک قدرت اقتصادی آسیا به شمار می رود، استراتژی «نگاه به شرق» دارد، اثبات شده است. ظهور ژاپن به عنوان یک اقتصاد بزرگ دهه ۱۹۶۰ و جهانی شدن تولید به دنبال آن توامان با استراتژی های صنعتی صادرات محور در آسیا از جمله در جمهوری کره، سنگاپور و تایوان، پیشروی کل اقتصاد آسیا در مسیر رشد را تسریع کرد. اما از زمان پایان جنگ سرد بوده که آسیا دوره تغییرات اقتصادی-اجتماعی را با بیشترین سرعت تجربه کرده و ظهور مجدد چین به عنوان یک قدرت اقتصادی جهانی از اواخر دهه ۱۹۹۰ هم برای آسیا تحول آفرین بوده و آن را به قطب صنعتی جهان تبدیل کرده است. چین با آغاز طرح جاه طلبانه «کمربند و جاده» نه تنها جایگاه خود به عنوان «قدرت ضروری» آسیا را تثبیت کرد، که باعث نگرانی هند، ژاپن، کره جنوبی و دیگران شد.

ادامه مطلب
شکوفایی میلیونرهای ایرانی در میانه تحریم ها، کووید و انتخابات
رشدی که قابل توجه است

شکوفایی میلیونرهای ایرانی در میانه تحریم ها، کووید و انتخابات

اگرچه ایران تحت تحریم های ایالات متحده است و از آسیب های همه گیری کووید ۱۹ رنج می برد، اما شمار میلیونرها در این کشور افزایش قابل توجهی داشته. در سال ۲۰۲۰، شمار افراد با ارزش خالص بالا در ایران رشدی ۲۱.۶درصدی داشته که از میانگین ۶.۳ درصدی جهانی بالاتر بوده است. ثروت جمعی این میلیونرها به دلار هم رشدی ۲۴.۳درصدی داشته که رقم قابل توجهی است.

ادامه مطلب
تحریم‌های اقتصادی به مثابه نقض حقوق مدنی – سیاسی و جنگ تمدنی
موضوعی که مستوجب مطالعه عمیق و تولید ادبیات نوینی است

تحریم‌های اقتصادی به مثابه نقض حقوق مدنی – سیاسی و جنگ تمدنی

نعمت اله مظفرپور، پژوهشگر اندیشه سیاسی و دیپلماسی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد که تحریمهای اقتصادی و اقدامات قهری یکجانبه بیش از نقض حقوق اقتصادی؛ حقوق مدنی و سیاسی را نقض می کنند و شایسته است کشورهای تحت تحریم ادبیات نوینی در این باره خلق کنند.

ادامه مطلب
القصه؛ وِنزوئلا، اَبَر تورم، نفت و «بازار رای در برابر گرسنگی»
کشوری که روسیه در آن حکمرانی می کند

القصه؛ وِنزوئلا، اَبَر تورم، نفت و «بازار رای در برابر گرسنگی»

محمد طبیبیان در یادداشتی می نویسد: سال گذشته که تحریم های آمریکا شدیدتر شد، برای ایجاد اطمینان قلبی، رزنفت تمام دارایی های خود در ونزوئلا را به یک شرکت گمنام روسی دیگر فروخت که صد درصد متعلق به دولت روسیه است. رسماً دولت روسیه صاحب اختیار منابع نفتی ونزوئلا شده است. در مقابل خدمات امنیتی ناقابل دوستانه ای هم ارائه می کند. 

ادامه مطلب