اقتصاد و انرژی - آرشیو

ديپلماسى گازى ايران در چه مرحله اى است؟

در فاصله اندکی پس از کشف حوزه گازی به پارس جنوبی در آبهای خلیج فارس، در سال 1988، ایران تمایل خود را به صدور بخشی از تولیدات این حوزه به هند و پاکستان و وارد شدن به بازارهای جهانی گاز از اين راه را آشکار ساخت.خط لوله صلح نخستين تلاش در اين راه است.

ادامه مطلب

اوضاع اقتصاد پاکستان، یک نگرانی بزرگ

سرمایه گذاران خارجی پاکستان را نادیده گرفته اند و سرمایه های خود را به جای این سرزمین پر آشوب و پر هیاهو که به بی ثبات ترین سرزمین جهان از لحاظ سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی معروف است وارد بازارهای باثبات تر شده اند.

ادامه مطلب
تلاش جهانی برای تغییر اقتصاد افغانستان

تلاش جهانی برای تغییر اقتصاد افغانستان

همگان افغانستان را کشور تولید کننده و صادر کننده تریاک می شناسند. در سالهای اخیر سازمانهای جهانی از قبیل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول تلاشهای زیادی برای کاهش سهم مواد مخدر دراقتصاد این کشور کردند.

ادامه مطلب

۱۵ سال همکارى مفيد در درياى سياه

ژوئن1992‌رهبران ارمنستان، ‌آلبانى،‌ آذربايجان، ‌بلغارستان، گرجستان، ‌بلغارستان، ‌يونان،‌ رومانى، روسيه، ‌ترکيه و اکراين با امضاى بيانيه اى در استانبول سازمان همکاريهاى اقتصادى درياى سياه(BSEC) را پايه گذارى کردند.

ادامه مطلب

عصر جدید قیمت نفت

طرفداران تحریم های نفتی پیش از هرچیز باید بتوانند سیاست سازان آمریکایی را قانع کند و در مرحله بعدی قادر باشند اقتصادهای در حال رشد آسیا را با خود همراه سازند.کاری که از توان دولت جورج بوش به نظر خارج می آید.

ادامه مطلب

بهشتى امن براى سرمايه گذران

از سال 2000 میلادی دولت ترکیه به این نتیجه رسید که برای تبدیل شدن به یک قدرت مطرح اقتصادی،جذب سرمایه های خارجی یک ضرورت است. به همین دلیل انعطاف پذیری در سرمایه گذاری خارجی به عنوان بخشی از سیاست ترکیه درآمد.

ادامه مطلب

جان تازه به اقتصاد بیمار ونزوئلا

بیشتر از 1.5 میلیون بشکه نفت خام و فرآورده های نفتی تولیدی هر روز از ونزوئلا وارد امریکا می شود. شرکتهای نفتی ونزوئلادر هر سال 11 درصد از نفت وارداتی امریکا را تامین می کنند که 60 درصد از صادرات نفت اين کشور است.

ادامه مطلب

غزه آزاد شد، بازسازى کند است

با عقب‌نشينى اسرائيلى‌ها اميد فلسطينى‌ها براى داشتن مدرسه و خانه‌هاى مسکونى و رونق تجارت افزون شده و آينده‌اى روشن براى منطقه‌اى که 5/1 ميليون فلسطينى در آن زندگى مى‌کنند، ديده مى‌شود.

ادامه مطلب