اقتصاد و انرژی - آرشیو

نقش اقتصاد آمريکا در جنگ ايران و عراق

نقش اقتصاد آمريکا در جنگ ايران و عراق

در جريان جنگ ايران و عراق ايالات متحده آمريکا اصلى ترين حامى عراق بود. آمریکا علاوه بر ارايه تجهيزات نظامى و امنيتى به عراق ارسال نيروهاى آموزش دهنده تاکتيکهاى نظامى و نيروهاى کمکى را نيز انجام مى داد.

ادامه مطلب

جنگ ویتنام پایان بخش رکود تورمی دهه ۷۰

رشد تورم، افزایش بیکاری و کاهش مداوم نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سالهای اخیر نشانه رکود تورمی در اقتصاد آمریکا است. وضعیت بازار نفت و طلا نیز تاییدی دیگر بر مشابهت وضعیت کنونی اقتصاد آمریکا با سال ۱۹۷۰ میلادی است.

ادامه مطلب
قسمت دوم

جنگ جهانی دوم، ناجی اقتصاد آمریکا

رکود اقتصادى آمريکا که از اکتبر سال ۱۹۲۹ ميلادى آغاز شد اقتصاد اين کشور را به مرز فروپاشى کشاند. اين کشور در سالهاى رکود تمامى اصول و قواعد اقتصادى را بکار برد تا از اين ورطه برهد ولى هيچ يک کارآمد نبود تا اينکه جنگ جهانى دوم اين کشور را نجات داد.

ادامه مطلب
رکود بزرگ اقتصاد آمریکا و جنگ جهانی دوم چگونه شکل گرفت؟
قسمت اول

رکود بزرگ اقتصاد آمریکا و جنگ جهانی دوم چگونه شکل گرفت؟

رکود کنونی اقتصاد امریکا را بزرگترین رکود از سال ۱۹۳۰ میلادی تا به حال می دانند . برخی بر این باورند که رکودی که امریکا در حال ورود به آن است بیشترین شباهت را به رکود بزرگ دارد. به همین دلیل توصیف دلایل و پیامدهای آن برای علاقمندان مفید است.

ادامه مطلب

ابراهیم شیبانی ؛ خزانه داری که دیپلمات شد

ابراهیم شیبانى،رئیس سابق بانک مرکزی، پس از پذیرفته شدن استعفایش در شهریور سال 86، راهی دانشگاه شد تا به تدریس و تحقیق بپردازد،اما او به دنیای دیپلماسی قدم گذاشت و اکنون به عنوان سفیر جدید ایران در اتریش جانشین سید محسن نبوی شد تا با بهره گيرى از توانايى اش در مسائل اقتصادى مناسبات دو کشور را در اين زمينه بهبود بخشد.

ادامه مطلب

طرح عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای

سازمان همکاریهای شانگهای یک سازمان امنیتی - اقتصادی است که کشورهای چین، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان اعضای دائمی آن هستند. ایران مدتی است خواستار عضویت دائم در این سازمان است. روسیه و چین که از نزدیک ترین دوستان ایران هستند از عضویت دائمی ایران در این اجلاس حمایت کرده اند.

ادامه مطلب
چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۱۳۸۷

چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۱۳۸۷

بعد از گذری کوتاه بر عملکرد اقتصاد ایران در سال ۱۳۸۶ هجری شمسی به پیش بینی وضعیت اقتصادی کشوردر سال جدید می پردازیم. در این مقاله مهمترین تحولات اقتصادی پیش رو در سال جدید را بررسی کرده ایم.

ادامه مطلب