اقتصاد و انرژی - آرشیو

چین به کمک ایران می شتابد؟
در مواجهه با دور جدید تحریم های ایالات متحده

چین به کمک ایران می شتابد؟

ایالات متحده  از ۸ اکتبر یک سری تحریم های جدید علیه ایران اعمال کرده که به معنای آینده مالی تاریک تر برای جمهوری اسلامی است. اقتصاد ایران همین حالا هم مشکل دارد و تحریم های جدید به شدت به دسترسی این کشور به سرمایه های جهانی آسیب می رساند. با وخیم تر شدن روابط آمریکا و ایران، انگیزه اقتصادی و سیاسی این کشور برای ورود به یک مشارکت استراتژیک با چین افزایش می یابد. اما تمایل ایران به تقویت روابط با چین ممکن است دوجانبه نباشد...

ادامه مطلب
روحانی بزرگترین جفا را به اهل سنت کرد/چرا منتقدین دولت از پیروزی بایدن نگرانند؟
طرفداران ترامپ به انتخابات ۱۴۰۰ امید بسته اند

روحانی بزرگترین جفا را به اهل سنت کرد/چرا منتقدین دولت از پیروزی بایدن نگرانند؟

جلال جلالی زاده در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر اینکه حسن روحانی بزرگترین جفا را به اهل سنت در ایران بیش از سه سال گذشته طی دولت دوازدهم انجام داد، پیرامون نگرانی منتقدان دولت از پیروزی بایدن بر این باور است که نگرانی اصوالگرایان بیشتر ناشی از پالس و فضای مثبت ناشی از پیروزی احتمالی جو بایدن است که می‌تواند به تعدیل تنش ایران و ایالات متحده آمریکا، آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ منجر شود. به هر حال با این فضای مثبت دولت می‌تواند به سمت کاهش تنش و مسائلی از این دست برود؛ حال این که چقدر این تلاش ها منتج به نتیجه شود، بحث جداگانه است، ولی به هر حال این مسئله می‌تواند به عنوان یک دستاورد برای جریان سیاسی حامی دولت حسن روحانی در انتخابات پیش رو مطرح باشد. بنابراین اصولگرایان به شدت سعی می کنند این گزاره را در جامعه نهادینه کنند که فرق بین جو بایدن و دونالد ترامپ وجود ندارد.

ادامه مطلب
نگرانی عمیق اروپا از جنگ آذربایجان و ارمنستان
امنیت انرژی اروپایی ها مورد تهدید است

نگرانی عمیق اروپا از جنگ آذربایجان و ارمنستان

بهروز نامداری در یادداشتی می نویسد: هرچند کشورهای آذربایجان و ارمنستان پیش از این در دهه ۱۹۹۰ و سال ۲۰۱۶ با یکدیگر وارد جنگ تمام عیار بر سرمنطقه قرباغ شده اند اما آنچه جنگ کنونی بین دو کشور را از دو جنگ پیشین متمایز می کند وجود خطوط انتقال نفت و گاز در حاشیه محل درگیری بین دو کشور در منطقه تووز(Tovuz) است. تووز منطقه ای است که خطوط حیاتی انرژی صادراتی آذربایجان به اروپا در کریدوری تحت عنوان کریدور شرق – غرب یا ترانس – اوراسیا از آن عبور می کند. این خطوط شامل خط انتقال نفت باکو –تفلیس - جیهان (BTC)  و خط لوله گاز قفقاز جنوبی(SCP) که تنها تامین کننده گاز خط لوله ترانس آناتولی یا TANAP است.

ادامه مطلب
قطر برای تولید انبوه گاز برنامه مفصلی دارد
با وجود اشباع بازار و ورود رقبای جدید

قطر برای تولید انبوه گاز برنامه مفصلی دارد

در شرایط فعلی، بازار حداقل برای چند سال پیش رو تامین شده و در سال ۲۰۱۹ نیز شرکت ها تصمیمات سرمایه گذاری نهایی خود را برای بیش از ۷۰ میلیون تن LNG، که بسیار بیشتر از پیشینه سال گذشته است، گرفته اند. با این حال، QP با اطمینان اصرار دارد که تقاضا در بلندمدت افزایش خواهد یافت.

ادامه مطلب
دلار ۳۱ هزار تومانی محصول بی کفایتی دولت، کارشکنی یا تحریم؟!
سیاست فشار حداکثری، تحریم های دونالد ترامپ و بحران معیشت، مکمل پازل سیاسی منتقدان روحانی

دلار ۳۱ هزار تومانی محصول بی کفایتی دولت، کارشکنی یا تحریم؟!

جلال میرزایی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که بی شک سیاست فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا، تحریم های دونالد ترامپ و وضعیت ناگوار اقتصادی و معیشتی کشور مکمل پازل سیاسی منتقدان دولت روحانی برای کسب قدرت در انتخابات پیش رو است، پیرامون تاثیر گذاری سیاست فشار حداکثری در تشدید بحران معیشت تصریح کرد که تحریم‌های ایالات متحده آمریکا پارامتر اصلی وضعیت ناگوار اقتصادی و معیشتی است و در کنار آن دشمنی برخی جریان های سیاسی و تلاش ها برای قطبی کردن جامعه نیز عامل مضاعفی برای تشدید این وضعیت نامطلوب است.  

ادامه مطلب
ترامپ به دنبال آن است که مردم ایران از مرحله «زنده ماندن» به مرحله «نمردن» برسند
با تحریم های بانکی فروپاشی اقتصاد کشور تا چه اندازه جدی شده است؟

ترامپ به دنبال آن است که مردم ایران از مرحله «زنده ماندن» به مرحله «نمردن» برسند

محسن جلیلوند در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که فروپاشی اقتصادی در کشور به واسطه تشدید تحریم ها و اوج گیری سیاست فشار حداکثری آمریکا ماه‌هاست که شکل گرفته، اما هنوز این فروپاشی به نقطه بحرانی و اوج خود نرسیده است، پیرامون تاثیر اقتصادی و معیشتی اقدام ایالات متحده آمریکا در تحریم ۱۸ بانک ایرانی اذعان دارد که این اقدام می تواند بازار ارز، سکه و بورس را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. کما این که از فردا شنبه شاهد واکنش روانی بازار نسبت به اقدام آمریکا مبنی بر تحریم بانکی ایران خواهیم بود.

ادامه مطلب
ترور سردار سلیمانی مهمترین مانع در انجام مذاکرات تهران و واشنگتن
بحران معیشت تبعاتی سختی به دنبال دارد

ترور سردار سلیمانی مهمترین مانع در انجام مذاکرات تهران و واشنگتن

احد رضایان قیه باشی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که ترور سردار سلیمانی اکنون به عنوان مهمترین مانع در انجام مذاکرات بین تهران و واشنگتن عمل می‌کند. در خصوص میزان تعیین کنندگی پیروزی یایدن و یا ترامپ در انتخابات بر کاهش مشکلات اقتصادی ایران معتقد است که اساساً پیروزی جو بایدن یا دونالد ترامپ به صورت چشمگیر و در کوتاه مدت نمی تواند تاثیر شگرفی در حل و فصل و نهایتا کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم داشته باشد. اگر چه این احتمال وجود دارد که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ما شاهد واکنش مثبت روانی بازار، به خصوص در حوزه ارز البته به صورت کوتاه مدت باشیم. اما در میان مدت و بلند مدت حضور بایدن هم نمی تواند وضعیت را تغییر دهد. چون قطعاً جو بایدنی که اکنون در فضای تبلیغات انتخاباتی شعار بازگشت به برجام را سر می دهد با جو بایدنی که در صورت پیروزی به عنوان رئیس جمهور در کاخ سفید حضور پیدا خواهد کرد، متفاوت خواهد بود و بدون پیش شرط و رسیدن به منافع آمریکا، اقدامی در رابطه با بازگشت به برجام و لغو تحریم های ایران نخواهد داشت.

ادامه مطلب
«بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا»، آتش تهیه جنگ اقتصادی علیه ایران
تلاش هایی که ناکام می ماند

«بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا»، آتش تهیه جنگ اقتصادی علیه ایران

رضا رسالت در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بنیاد به عنوان آتش تهیه جنگ اقتصادی علیه ملت ایران عمل می کند و با نام متقلبانه «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» آگاهانه و عامدانه از طریق اقداماتی از قبیل تولید و انتشار دروغ، تشویق، مشورت، لابیگری و کارزار تبلیغاتی منفی به نحوی موثر در طراحی، اعمال و تشدید اثرات تروریسم اقتصادی علیه کشورمان مشارکت داشته و دارند و به شکلی جدی و فعال در جهت آسیب وارد کردن به امنیت و منافع حیاتی مردم ایران تلاش کرده و می‌کنند.

ادامه مطلب
بحران سازی صوری اقتصادی با هدف فشار برای مذاکره با امریکا؟!
همه چیز تقصیر ترامپ نیست، دولت هم مقصر است

بحران سازی صوری اقتصادی با هدف فشار برای مذاکره با امریکا؟!

محمدصادق کوشکی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی معتقد است که چالش‌های اقتصادی و معیشتی کنونی به خصوص بعد از خرداد ماه به واسطه تصمیمات و قصور عمدی دولت شکل گرفته است نه تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و یا سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ.

ادامه مطلب
دلار ۲۸ هزار تومانی و ضرورت بازخوانی سناریوی فروپاشی اقتصادی کشور
معیشت مردم تا کجا توان تحمل فشار حداکثری را دارد؟

دلار ۲۸ هزار تومانی و ضرورت بازخوانی سناریوی فروپاشی اقتصادی کشور

احمد بخشایش اردستانی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی با اذعان بر این نکته که در سایه چالش ها و مشکلات اقتصادی و معیشتی کنونی کشور باید و به ناچار مذاکره مستقیم با آمریکا در دستور کار قرار گیرد، پیرامون تاثیر پارامتر تحولات عرصه سیات خارجی بر وضعیت معیشتی مردم بر این باور است که هیچ کس منکر آثار، تبعات و فشارهای اقتصادی و معیشتی ناشی از اعمال تحریم‌های سنگین و بی‌سابقه کاخ سفید و پیگیری سیاست فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا بر کشور نیست. در این راستا من معتقدم که شش ماهه دوم سال جاری در خوشبینانه‌ترین حالت وضعیتی مشابه شش با ماهه اول در حوزه اقتصادی و معیشتی داشته باشد. هر چند که باید احتمال وقوع وضعیتی به مراتب بدتر از شش ماهه اول سال را هم برای مدت پیش رو تا پایان امسال در حوزه اقتصادی و معیشتی متصور باشیم. خصوصاً آنکه با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ به منظور کسب برگ برنده های بیشتر سیاست فشار حداکثری در خصوص ایران را پررنگ تر از گذشته در دستور کار قرار خواهد داد. اینجا است که پارامتر دیپلماسی و تحولات حوزه سیاست خارجی با محوریت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا نقش بی‌بدیلی در شکل گیری چالش‌ها و مشکلات کنونی اقتصادی کشور ایفا می کند.

ادامه مطلب