اقتصاد و انرژی - آرشیو

تحریم های ترامپ توانایی دولت در حمایت از فقرا را نابود کرد
ایران تحت تحریم (بخش پنجم)

تحریم های ترامپ توانایی دولت در حمایت از فقرا را نابود کرد

کاهش قابل توجه «سایر نقل و انتقالات» از ۳۵.۴ دلار در ۲۰۱۸ به ۱۹.۸ دلار در ۲۰۱۹ گواه روشنی بر کاهش توانایی دولت در حمایت از فقرا در نتیجه کارزار «اعمال فشار حداکثری» دونالد ترامپ است. تفاوت در ثروت فقرا در سال های ۲۰۱۱-۲۰۱۲ و ۲۰۱۸-۲۰۱۹ هم نشان دهنده تغییر سیاست از احمدی نژاد پوپولیست به دولت نئولیبرال حسن روحانی و هم شدت بیشتر محدودیت مالی در دوره اخیر است.

ادامه مطلب
فیل توسعه ایران
رتبه اقتصاد کشورمان؛ واقعیت آشکار و پنهان توسعه!

فیل توسعه ایران

محسن رنانی در یادداشتی می نویسد: اگر به شاخص توسعه انسانی که پای فیل است نگاه کنیم، ایران را کشوری توسعه یافته، استوار و محکم از لحاظ میانگین طول عمر و تعداد تحصیل‌کرده‌های جوان در می‌یابیم. اگر به شاخص تولید ناخالص داخلی که شکم فیل است، نگاه کنیم، ایران کشوری متوسط رو به بالا و در حال توسعه است که از غذاهای رنگارنگ پر شده است. حتی اگر این غذاها اغلب حاصل از درآمد نفت باشد و یا فقط در اختیار برخی از ارگان‌های بدن فیل قرار‌ بگیرد، اما با نگاه به شکم فیل این عدم توازن درک نمی‌شود، آنچه به چشم می‌آید تنها شکم بزرگ فیل است. اما اگر به شاخص حکمرانی و دولت شکننده نگاه کنیم متوجه چشمان کم سو و گوش‌های کم‌شنوای فیل می‌شویم، گزارش جهانی شادی خبر از دل آزرده فیل می‌دهد، شاخص شدت انرژی خبر از پرخوری فیل و عدم کارآمدی عملکرد بدن فیل می‌دهد و شاخص سهولت کسب‌و‌کار و رقابت‌پذیری نشان از انزوای فیل از محیط طبیعی اطراف خود را دارد. به حساب شاخص‌های اخیر ایران کشوری توسعه نیافته است که در وضعیت هشدار به سر می‌برد.

ادامه مطلب
تحریم ها به نقش ایران به عنوان نیروی تعدیل در یک منطقه آشفته آسیب رساند
ایران تحت تحریم (بخش چهارم)

تحریم ها به نقش ایران به عنوان نیروی تعدیل در یک منطقه آشفته آسیب رساند

مانند سایر نقاط جهان، طبقه متوسط ایران هم ستون فقرات توسعه اقتصادی و اصلاحات اجتماعی و سیاسی بوده و نقش اساسی در انتخاب روسای جمهوری اصلاح طلب و میانه ایفا کرده است که هر دو دولت (سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵) و (۲۰۱۳ تا کنون) از اصلاحات اقتصادی لیبرال حمایت و ادغام بیشتر در اقتصاد جهانی را دنبال می کردند. می توان ادعا کرد بحران اقتصادی ناشی از تحریم ها علاوه بر ایجاد مشکلات بسیار، بر روند اصلاحات سیاسی و اقتصادی نیز تاثیر منفی داشته و ایفای نقش ایران به عنوان یک نیروی بالقوه برای تعدیل در یک منطقه آشفته و در جامعه جهانی را تضعیف کرده است.

ادامه مطلب
کارزار اعمال فشار ترامپ نرخ فقر را ۸.۱ درصد افزایش داد
ایران تحت تحریم (بخش سوم)

کارزار اعمال فشار ترامپ نرخ فقر را ۸.۱ درصد افزایش داد

پس از سال ۲۰۱۲، نرخ فقر در هر سه منطقه رو به افزایش بوده و در مناطق روستایی سرعت بیشتری داشته است. بحران اقتصادی شدیدتر پس از کارزار «اعمال فشار حداکثری» دولت ترامپ در افزایش شدید فقر در سراسر کشور از ۸.۱ درصد در ۲۰۱۷ به ۱۲.۱ درصد در ۲۰۱۹ تاثیر داشت. افزایش ۴ درصدی به معنای سقوط ۳.۲ میلیون ایرانی به محدوده فقر طی دو سال است.

ادامه مطلب
چین دلار آمریکا را با یوان دیجیتال به چالش می کشد
معنایی تازه به رویارویی پکن و واشنگتن

چین دلار آمریکا را با یوان دیجیتال به چالش می کشد

یوان دیجیتال جدید چین که توسط بانک مرکزی این کشور کنترل می شود، می تواند به تهدیدی برای دلار آمریکا که ارز استاندارد تجارت عمدی و ارز ذخیره جهان به شمار می رود، تبدیل گردد. ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) احتمالا در تجارت بین الملل مورد استفاده قرار می گیرد و تقریبا می توان به طور قطع گفت که با نظام مالی جهانی ارتباط نخواهد داشت.

ادامه مطلب
فاصله تاثیرگذاری تحریم ها بر رفاه خانوارهای تهران و شهرستان ها
ایران تحت تحریم (بخش دوم)

فاصله تاثیرگذاری تحریم ها بر رفاه خانوارهای تهران و شهرستان ها

تحریم های ایالات متحده به عنوان یک شوک منفی بزرگ به اقتصاد، طبیعتا بر سطح زندگی ایرانی های عادی تاثیر گذاشتند. این تاثیر را در مشهودترین حالت آن می توان در معیار استاندارد زندگی، سرانه تولید ناخالص داخلی و همچنین در ارزیابی مصرف خانوار از طریق نظرسنجی ها مشاهده کرد. تصاویر ۱ و ۲ نشان می دهند که افزایش و کاهش سرانه تولید ناخالص داخلی و سرانه هزینه ها ارتباط تنگاتنگی دارند. بنابراین، یافته های ارقام ملی و داده های نظرسنجی مشابه است: دوره طولانی افزایش سطح زندگی حدود سال ۲۰۱۰ که تحریم ها در دولت اول اوباما تشدید شد، پایان یافت و تسهیل تحریم ها پس از توافق هسته ای ۲۰۱۵ در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ به تقویت رشد انجامید که پس از آغاز تحریم های ترامپ در سال ۲۰۱۸ به سرعت از بین رفت.

ادامه مطلب
تحریم ها چگونه بر رفاه خانوارها و اشتغال تاثیر گذاشتند؟
ایران تحت تحریم (بخش اول)

تحریم ها چگونه بر رفاه خانوارها و اشتغال تاثیر گذاشتند؟

هدف از تحریم های شدید علیه ایران ایجاد فشار بر رهبران این کشور از طریق دشوار کردن زندگی برای شهروندان آن است. این تحریم ها تاکنون در ایجاد بحران اقتصادی و آسیب رساندن به رفاه ایرانی های عادی موفق عمل کرده اند. در این مقاله به تاثیر تحریم ها از سال ۲۰۱۰ بر مصرف خانوار و اشتغال پرداخته شده و طبق نتایج آن، در حالی که درآمد و مصرف خانوار متحمل به شدت آسیب دیده، اما وضعیت اشتغال انعطاف بیشتری داشته است.

ادامه مطلب
تبلیغات منفی و عجیب علیه توافق تهران-پکن
ایران پمپ نفت و گاز چین می شود؟

تبلیغات منفی و عجیب علیه توافق تهران-پکن

نیویورک تایمز این توافق را تحت عنوان «چین با توافق ۴۰۰ میلیارد دلاری با ایران می تواند نفوذ خود را در خاورمیانه افزایش دهد» گزارش کرد و نوشت: «ایران جزئیات توافق را قبل از امضا علنی نکرد و دولت چین هم جزئیات آن را بیان نکرده است. اما کارشناسان گفتند که توافق نهایی تفاوت های چندانی با پیش نویس ۱۸ صفحه ای که سال گذشته توسط نیویورک تایمز منتشر شد، نداشته است. در آن پیش نویس به جزئیات سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چینی در ده ها زمینه از جمله بانکداری، ارتباطات از راه دور، بنادر، خطوط ریلی، مراقبت های بهداشتی و فناوری اطلاعات طی ۲۵ سال آینده اشاره شده بود. در ازای این سرمایه گذاری، چین یک عرضه منظم و به گفته یک مقام ایرانی و یک تاجر نفت با تخفیف شدید، از نفت ایران دریافت خواهد کرد.» با این حال، دلایلی برای شک و تردید به این تصورات وجود دارد.

ادامه مطلب
لابی گری اقتصادی، کلید توسعه دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
ابزارهای مهمی که می توانیم از آنها بهره ببریم

لابی گری اقتصادی، کلید توسعه دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران

ایمان صمدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نفوذ و اهرم اقتصادی در روابط بین المللی، یکی از عناصر تعیین کننده و پیش برنده روابط میان کشورها محسوب شده و کشورها برای کسب این نفوذ و افزایش اهرم اقتصادی از راهکارهای مختلفی استفاده می کنند. یکی از این راهکار ها لابی و لابیگری اقتصادی است و کاربردهای گسترده ای در دنیای تجارت جهانی دارد. 

ادامه مطلب