اقتصاد و انرژی - آرشیو

سال پیش رو بدتر از سال گذشته خواهد بود؟
تحریم ها و رشد منفی اقتصادی کشور در ۹۷

سال پیش رو بدتر از سال گذشته خواهد بود؟

مهدی تقوی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون میزان تاثیر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بر رشد اقتصادی کشور در سال پیش رو معتقد است: میزان رشد اقتصادی کشور در ۱۳۹۸ به دو عامل و پارامتر شدت تاثیر تحریم های ایالات متحده آمریکا بر میزان فروش نفت کشور و نیز قیمت های بازار جهانی طلای سیاه و در کنار آن اقتضائات بازار ارز ایران در ۱۱ ماه پیش رو به شدت وابسته است.

ادامه مطلب
دل بستن به معافیت های نفتی بازی در زمین امریکاست
لزوم استفاده از تمامی ظرفیت های فروش نفت در بازارهای جهانی

دل بستن به معافیت های نفتی بازی در زمین امریکاست

حسن مرادی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون چشم انداز صنعت نفت در سال پیش رو و میزان تاثیرگذاری تحریم های ایالات متحده آمریکا بر این باور است: در حقیقت اگر ما تنها به معافیت تحریمی هشت کشور از جانب وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا بسنده کنیم دقیقا در مسیری گام نهاده ایم که به شدت خود را محدود کرده ایم و عملاً در زمین خود با آمریکا بازی می کنیم، در صورتی که جا دارد با برنامه ریزی دقیق این ما باشیم که در زمین تحریم آمریکا بازی کنیم.

ادامه مطلب
آیا در سال پیش رو فروش نفت ایران صفر خواهد شد؟
کمک اقدامات ترامپ به صنعت نفت ایران در تقابل با تحریم های کاخ سفید

آیا در سال پیش رو فروش نفت ایران صفر خواهد شد؟

سید محمدعلی خطیبی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی و راجع به میزان تاثیر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بر بازار نفت ایران و آینده این صنعت در سال پیش رو بر این باور است: کسانی مانند جان بولتون و مایک پمپئو و به خصوص دونالد ترامپ باید این واقعیت را درک کنند که دو مسئله ایجاد فشار و تحریم برای صنعت نفت ایران، تهدید به جنگ نظامی و تنش، حساسیت روز افزون برای مناطقی مانند خاورمیانه، درخواست از کشورها برای عدم خرید نفت از ایران و نظایر آن تنها و تنها به افزایش قیمت نفت می انجامد و از آن سو این رویکرد با هدف دوم آمریکا یعنی عرضه نفت گسترده با قیمت پایین جمع نخواهد شد. به عبارت دیگر این سیاستی که اکنون کاخ سفید درپیش گرفته است تنها به افزایش چشمگیر بهای جهانی نفت می انجامد.

ادامه مطلب
دولت هیچ نگاه راهبردی برای تقابل با تحریم‌ها ندارد، پس احتمالا اوضاع بدتر می شود
چشم انداز اقتصادی ایران در سال پیش

دولت هیچ نگاه راهبردی برای تقابل با تحریم‌ها ندارد، پس احتمالا اوضاع بدتر می شود

محمدقلی یوسفی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی پیرامون چشم انداز اقتصادی ایران در سال پیش رو ذیل تحریم‌ها و فشارهای ایالات متحده آمریکا و تبعات منفی ناشی از خسارت های سیل تاکید داشت: اساساً دولت تنها به برنامه‌هایی کوتاه مدت و موقتی برای گذر از این شرایط می نگرد. این بدان معنا است که مسئولین هیچ نوع نگاه راهبردی برای تقابل با تحریم‌ها را در دستور کار ندارند، فقط نگران شرایطی هستند که نتوانند در سایه آن نفت خود را بفروشند و با پول آن کالاهای اساسی را بخرند. در صورتی که مسئله تولید اشتغال و رکود و تورم هستند که به حال خود رها شده‌اند. این مدیریت نیست. همین شرایط سبب می‌شود که آن موج نقدینگی امسال هم سر از بازارهای دلالی درآورد و شرایط را بغرنج تر از سال گذشته کند.

ادامه مطلب
لزوم تغییر رویکرد اقتصادی دولت
آینده اقتصادی کشور در سال پیش رو با چه چالش هایی روبه رو است؟

لزوم تغییر رویکرد اقتصادی دولت

ابراهیم رزاقی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون تاثیرات تحریم های ایالات متحده آمریکا بر اقتصاد کشور در سال پیش رو و نیز میزان تحقق شعار سال در سایه چالش‌های پیش رو تصریح کرد: به هیچ وجه مسئله افزایش نرخ ارز و دلار در روزهای اخیر نمی تواند تا این اندازه متاثر از مسائل سیاسی و دیپلماتیک خارج از کشور باشد. اساسا ریشه تمام مشکلات داخلی کشور در بعد اقتصادی و معیشتی ناشی از عدم مدیریت، نبود نظارت و فقدان یک برنامه و راهبرد اساسی در تقابل با مشکلات است.

ادامه مطلب
از مشکلات سال ۹۷ درس بگیریم
ارزیابی آینده اقتصادی کشور در سال پیش رو

از مشکلات سال ۹۷ درس بگیریم

آلبرت بغزیان در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون اقتضائات و شرایط اقتصادی کشور در سال پیش رو و میزان تاثیر پذیری آن از وضعیت دیپلماتیک معتقد است: اگر چه مشکلات و چالش های سیاسی و دیپلماتیک سایه سنگینی بر مسئله معیشت و اقتصاد مردم دارد، اما می‌توان با پیگیری دیپلماسی اقتصادی تا اندازه ای تبعات آن را تعدیل بخشید. سال گذشته در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون سفر آقای محمدجواد ظریف به هندوستان و عراق، علیرغم نقدهایی که داشتم، آن را بسیار مفید ارزیابی کردم. لذا انتظار می‌رود که در سال پیش رو میزان و تعداد این سفرها افزایش یابد.

ادامه مطلب
هدف امریکا به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا ماه مه
آنچه واشنگتن دنبال می کند

هدف امریکا به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا ماه مه

مسئولان امریکایی مدعی هستند که تنها پنج کشور در حال حاضر از ایران نفت می خرند و سه کشور دیگر واردات نفت خود از ایران را متوقف کرده اند. اینها کشورهایی بودند که از طرف امریکایی ها برای واردات نفت از ایران معافیت گرفته بودند. 

ادامه مطلب
وحشت امریکایی ها از سرنوشت ونزوئلا
آمریکا از نتیجه سوسیالیسم در خاک خود می ترسد

وحشت امریکایی ها از سرنوشت ونزوئلا

ونزوئلا به تجسم آشکار شکست سوسیالیسم تبدیل شده، اما نظرسنجی ها نشان می دهد که این تفکر در ایالات متحده هم منسوخ نشده و حتی آسیب های شدیدی به جوامع آمریکایی رسانده است.

ادامه مطلب
مسیر جدید شمالی روسیه، مزیت چین در برابر آمریکا
انرژی همچنان حرف اول را می زند

مسیر جدید شمالی روسیه، مزیت چین در برابر آمریکا

از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون یکی از بزرگترین نگرانی های امنیتی آسیا انسداد احتمالی مسیر انتقال آن دسته از محموله های نفتی بوده که از تنگه مالاکا می گذرند. با این حال، برخی تحلیل گران می گویند این تهدید امنیتی طولانی مدت برای آسیا احتمالا با آب شدن یخ ها در مسیر دریای شمالی روسیه و گذرگاه شمال غربی آمریکای شمالی که مسیری کوتاه تر و کم هزینه تر برای انتقال نفت از روسیه، نروژ، گرینلند و کانادا به آسیاست، کمرنگ تر می شود. گرمایش جهانی هم حمل محموله های نفتی از آلاسکا به چین را تسهیل می کند.

ادامه مطلب