اقتصاد و انرژی - آرشیو

شتاب فزاینده کاهش ذخایر ارزی جهان
کدام کشورها پیشتازند؟

شتاب فزاینده کاهش ذخایر ارزی جهان

علت بخشی از کاهش ذخایر ارزی، مقابله بانک های مرکزی با نوسانات ارزش پول‌های ملی کشورها در مقابل نرخ ارز عنوان شده است. طی بیست سال گذشته، امسال دلار آمریکا قویتر از هر زمان دیگری ظاهر شده در نتیجه چون دلار پشتوانه ارزش اغلب پول‌های ملی در دنیاست، افزایش ارزش دلار کاهش شدید ارزش هر پول دیگری را سبب شده است!

ادامه مطلب
تداوم بحران شدید انرژی اروپا برای سال آینده
هشدار کارشناسان

تداوم بحران شدید انرژی اروپا برای سال آینده

کادری سیمون، کمیسر اتحادیه اروپا در حوزه انرژی، با انتقاد از روسیه و با اشاره به اینکه این کشور عرضه گاز طبیعی خود را از طریق خط لوله به طور گسترده کاهش داده است، تصریح کرد: «روسیه در حال جنگ انرژی با اتحادیه اروپاست.» 

ادامه مطلب
مُسکِن نفت ونزوئلا
نفت ونزوئلایی با احتیاط به بازار بر می گردد

مُسکِن نفت ونزوئلا

ایالات متحده، تاحدودی به خاطر جنگ در اوکراین، درباره مناسباتش با تولیدکنندگان نفت از جمله در ونزوئلا بازبینی کرده است. نمایندگان بایدن، دو بار با مقام های رژیم مادورو در کاراکاس دیدار کردند و در ۲۶ نوامبر، دولت بایدن یک چرخش قابل توجه داشت: به شرکت نفتی شورون آمریکا، که در حال حاضر چهار پروژه مشترک معلق با شرکت دولتی نفت ونزوئلا دارد، مجوز محدودی برای استخراج و صادرات دوباره نفت به آمریکا داد.

ادامه مطلب
خطر تعلیق دیپلماسی
اروپا در برابر ایران تغییر نقش داده است

خطر تعلیق دیپلماسی

جلال خوش چهره در نوشتاری تاکید دارد که قضاوت در باره یک رویکرد و سیاست، معمولا با نتایج آن ارزش‌گذاری می‌شود. لازم است تهران برای برون رفت از وضع کنونی که رفته رفته ماهیتی خصمانه تر را به خود گرفته، از واکنش‌های انفعالی فاصله بگیرد. واقعیت‌های جاری از ایده‌های انتزاعی پیشی گرفته است. تغییر تاکتیک یا استراتژی، تفاوت نمی‌کند. واقعیت این است که روابط ایران و اروپا به «تعلیق دیپلماسی» نزدیک شده است.

ادامه مطلب