اقتصاد و انرژی - آرشیو

چرا بازگشت امریکا به برجام ساده نیست؟!
با وجود همراهی اروپا با جو بایدن

چرا بازگشت امریکا به برجام ساده نیست؟!

به نظر می رسد بایدن قصد احیای برجام را دارد. او به خوبی از نقص های برجام آگاه است و شایع شده که قصد دارد دامنه آن را گسترش دهد. ولی واقعیت های سیاسی و اقتصادی تازه ای پس از سال ۲۰۱۸ ایجاد شده است. تحریم های امریکا ایران را به شدت تضعیف کرده، تولید  نفت آن از ۳.۸ میلیون بشکه در روز به ۱.۹ میلیون بشکه در روز رسیده و صادرات آن حتی به همسایگان و شرکای سنتی و دوستان نزدیکش بسیار محدود شده است.

ادامه مطلب
انرژی های نو و آینده بازارهای جهانی نفت
کشورهای نفت خیز خاورمیانه چه خواهند کرد؟

انرژی های نو و آینده بازارهای جهانی نفت

قیمت های بالای نفت حرکت جهانی به سمت انرژی های نو را شتاب بخشید. با گذشت بیش از یک دهه، قیمت نفت تقریبا ۴۰ دلار در هر بشکه است و هنوز هم مقادیر زیادی از نفت در زیر زمین وجود دارد. حالا عرضه بر تقاضا پیشی گرفته و این خبر بدی برای کشورهای متکی به صادرات نفت است. قیمت ها و تقاضای پایین نفت به معنای مشکلات اقتصادی پیش روست، به ویژه در بلندمدت. مگر اینکه تلاش هایی برای گونه گون سازی صورت گیرد.

ادامه مطلب
قصه نفت و تلاش های غرب
پیش بینی که از بخت بد درست از آب درآمد!

قصه نفت و تلاش های غرب

غلامرضا مصدق در یادداشتی می نویسد: علیرغم مصائبی که در یکصد سال گذشته درآمد باد آورده نفتی برای توسعه متوازن و پایدار ایران پدید آورده، برای جبران عقب ماندگی های ناشی از بی ثباتی های سال‌های اول انقلاب، جنگ و تحریم‌های طولانی و عبور از چالش های پیش رو از جمله کاهش شکاف بین انتظارات بالای مردم و واقعیات موجود، ایران حداقل به سه دهه قیمت بالا (متعادل) نفت بیش از یکصد سال گذشته شدیداً نیازمند است.

ادامه مطلب
ایران، اولین قطعه در دومینوی استفاده بانک های مرکزی از ارز رمزنگار
تهران برای تامین بودجه واردات به بیت کوین روی می آورد

ایران، اولین قطعه در دومینوی استفاده بانک های مرکزی از ارز رمزنگار

الکس ساندرز، تحلیلگر ارز رمزنگار استرالیایی معتقد است ایران اولین قطعه دومینو بوده که افتاده. او در توئیتی نوشته است: «پیش بینی کرده بودم اولین کشوری که به استفاده از بیت کوین روی آورد، یکی از کشورهایی خواهد بود که چیزی برای از دست دادن ندارد. بانک مرکزی ایران اکنون به صورت قانونی از بیت کوین برای واردات و صادرات استفاده می کند و این رویکرد برای آنها امکان دور زدن دلار آمریکا را فراهم می آورد. هیچ کشوری نمی خواست در این روند، اولی باشد. اما هیچ کشوری هم نمی خواهد آخری باشد و از قافله عقب بماند.»

ادامه مطلب
تحریم صنعت هوایی ایران یا نقض آشکار حقوق بشر
اتفاقی که مغایر با تمامی اصول حقوق بشری است

تحریم صنعت هوایی ایران یا نقض آشکار حقوق بشر

مهدی کاراندیش در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحریم های اعمالی از سوی ایالات متحده آمریکا بر صنعت هوایی ایران نقض آشکار اساسی ترین حقوق بشر از جمله حق بشر بر حیات و حق بشر بر سلامت است. ایالات متحده آمریکا مطابق معاهدات بین المللی از جمله معاهده شیکاگو پایبند به تعهدات حقوق بشری خود است و باید اقداماتی را هم راستای این تعهدات قانونی اتخاذ می کرد.

ادامه مطلب
رونق «ساخت ایران» در اقتصادی که ترامپ می خواهد نابودش کند
تولید داخلی در برابر تحریم خارجی

رونق «ساخت ایران» در اقتصادی که ترامپ می خواهد نابودش کند

«ساخت ایران» به صورت بارقه ای از امید در میانه نابودی مالی ناشی از بیرون رانده شدن از بازار نفت و تجارت جهانی و فشارهای کووید ۱۹، ظهور کرده است. در کشوری که زندگی بسیاری از مردم با چرخه های محدودیت های غربی تعریف می شود، مارک هایی مانند «کوی»، «زی شامپو» و «بونمانو کافی» از جمله مارک هایی هستند که خلاء کالاهای مصرفی را پر می کنند.

ادامه مطلب
قلمرو بی قانونی
جهان سایبر و دولت هایی که نسبت به مسئولیت خود بی تفاوتند

قلمرو بی قانونی

سیاستمداران در رویارویی با حملات سایبری باید بر زنده نگه داشتن نقش نهادهای دموکراتیک در فراهم کردن امنیت عمومی فضای مجازی تکیه کنند.

ادامه مطلب