اقتصاد و انرژی - آرشیو

قطره قطره هاى نفت اقتصاد عراق را شکوفا مى کند

با کمتر شدن آتش درگیری و جنگ در عراق اوضاع اقتصادی این کشور نفت خیز در حال بهبودی است. به گزارش صندوق بین المللی پول درسال مالی اوضاع مالی و اقتصادی این سرزمین ثبات بیشتری پیدا می کند و نفت نقش کلیدی خود را در اقتصاد این کشور باز می یابد.

ادامه مطلب

فشار گاز اقتصاد روسيه را بالا برد

روسيه بيشترين منابع گازى جهان را دارد و در سال ۲۰۰۷ ميلادى بارها طرح ايجاد سازمان جهانى گازى را به همراه ایران-دومین دارنده منابع گازى در جهان-عنوان کرد. در سالهاى اخیر این کشور استراتژى گازى خود را تغییر داده است.

ادامه مطلب

دیدار براون با غول‌های آسیا

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا که به چین سفر کرده است، پس از ملاقات‌ها و گفت و گوهای سه روزه با مقامات این کشور و دیدار از پروژه‌های تامین انرژی سبز و مقدمات برگزاری بازی‌های المپیک 2008، در دومین بخش سفر خود راهی دهلی‌نو می‌شود.

ادامه مطلب

ُتلخ ترين هديه سال نوى ايرانيان و ترکها

قطع گاز صادراتی ترکمنستان به ایران سبب شد تا ایرانیان با کمبود گاز مواجه شوند. در این شرایط سران صنعت گاز ایران اقدام به کاهش صادرات گاز به ترکیه و سپس قطع آن کردند .در این شرایط ترکها نیز همچون ایرانیان سرمای بیش از حد زمستان 2008 را با تمام وجود لمس کردند.

ادامه مطلب

سارکوزى در اردن

کمتر از یک هفته پس از آنکه نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه از تعطیلات سال نو در مصر بازگشت همراه با کارلا برونی، معشوقه جدیدش سفری دیگر به خاورمیانه را آغاز کرد و راهی اردن شد.

ادامه مطلب

بازى تجارت گازى ترکمنستان

زمستان سال جارى همچون سال گذشته ترکمنستان صادرات گاز طبيعى خود به ايران را کاهش داد. در سال گذشته هدف از اين کار افزايش قيمت گاز صادراتى بود ولى دليل کاهش صادرات گاز در سال جارى مشکلات فنى اعلام شده است.

ادامه مطلب

هند هم وارد صنعت نفت ایران می شود

مذاکره برای سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری هند در صنعت نفت و گاز ایران و پیش بینی امضای این قرارداد همکاری تا دو ماه آینده بسیاری از محافل صنعتی جهان را غافلگیر کرد. این قرارداد رکوردی تازه را در صنعت نفت ایران ثبت می کند.

ادامه مطلب

دموکراسی سلاح ترکیه در جنگ با تروریسم

ناظران تحولات ترکیه اتفاق آرای جهانی و تغییر جهت همگانی را بدون تردید حاصل انتخابات سال 2002 می دانند که در شرائط کاملاً دموکراتیک برگزار شد و حزب عدالت و توسعه را بر سر کار آورد و انتخابات سال 2007 که بار دیگر این حزب را، حتی با آرای بیشتری، بر سر کار ابقا کرد.

ادامه مطلب

ایجاد بازار مشترک گام استراتژیک در رونق اقتصاد اعراب

ایجاد بازار مشترک شورای همکاری خلیج فارس از آغاز شکل گیری این شورا در دستور کار آن قرار داشت. اما دوم ژانویه سال 2008 میلادی بعد از گذشت بیست و شش سال از زمانی که این طرح ارایه شد شورای همکاری خلیج فارس این طرح را تصویب کرد.

ادامه مطلب