اقتصاد و انرژی - آرشیو

جایگزینی دلار آمریکا با واحد پولی بریکس با پشتوانه طلا
گروهی که به تکامل رسیده است

جایگزینی دلار آمریکا با واحد پولی بریکس با پشتوانه طلا

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: تکامل بریکس تا کنون یکی از جالب ترین بحث های این سالها بوده است. با این وجود، نشست آینده که قرار است در ژوهانسبورگ برگزار شود، برای بلوک بسیار حیاتی خواهد بود. اگرچه بحث در مورد توسعه یک ارز جایگزین انجام خواهد شد یا نه، هنوز قطعی نشده است. به احتمال زیاد، اتحاد بریکس در انگیزه خود برای به چالش کشیدن وضعیت دلار امریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی، پیشرفت هایی خواهد داشت.

ادامه مطلب
سازمان ملل، حقوق دختران و عصر دیجیتال
تلاش جهت برابری جنسیتی در عصر هوش مصنوعی

سازمان ملل، حقوق دختران و عصر دیجیتال

محمدمهدی سیدناصری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سازمان ملل متحد در حال افزایش آگاهی از این نابرابری‌ها و ارائه چشم‌اندازی از آینده‌ی دیجیتال منصفانه‌تر برای همه است که باید دید به چه میزان این تلاش‌ها می‌تواند برای صیانت از حقوق دختران مثمرثمر واقع شود. 

ادامه مطلب
پالایشگاه های کوچک، ابزاری موثر برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها
لزوم اصلاح ساختار قیمت گذاری مشتقات نفتی بر اساس منافع کلان اقتصادی کشور

پالایشگاه های کوچک، ابزاری موثر برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها

سعید آگشته، کارشناس اقتصاد بین الملل، در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی تاکید می کند، به نظر می رسد که سیاستگذاران حوزه نفت باید انرژی خود را بیشتر برای تبدیل مواد اولیه نفتی به فراورده صرف کنند؛ با صادرات فراورده ها هم جلوی خام فروشی گرفته می شود و هم به یک ترتیب می توان تحریم را دور زد. به عبارت دیگر باید انرژی و سرمایه گذاری ها به این سمت هدایت شوند.

ادامه مطلب
خودروهای ایرانی به زودی در خیابان های روسیه
در رقابت با محصولات چینی به میدان می آیند

خودروهای ایرانی به زودی در خیابان های روسیه

آغاز فروش خودروی ایرانی شاهین در روسیه از ۱۱ ژوئن ماه برنامه ریزی شده بود. قراردادی به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو برای ۳ سال طراحی شده است. در این مدت حدود ۴۵ هزار دستگاه از محصولات ایران خودرو و سایپا باید به بازار روسیه تحویل داده شود که ۱۰ هزار دستگاه آن در سال اول است.

ادامه مطلب
ابرقرارداد گازی قطر با چین
سیاست دوحه برای تبدیل شدن به بزرگترین قدرت گازی جهان

ابرقرارداد گازی قطر با چین

قطر یک قرارداد عظیم و درازمدت دیگر هم برای تامین گاز طبیعی مایع با چین می بندد. در چارچوب این تازه ترین قرارداد، قطر سالانه چهارمیلیون تن ال ان جی را برای مدت ۲۵ سال به چین می فروشد.

ادامه مطلب
شوک چینی به خودروسازان اروپایی
نمایشگاه شانگهای خودروسازان غربی را آشفته کرد

شوک چینی به خودروسازان اروپایی

رهبران آلمانی و امریکایی بخش خودرو که از هیجدهم تا بیست و هفتم آوریل در نمایشگاه شانگهای حضور داشتند، پس از سه سال غیبت خود در ارتباط با بیماری همه گیر کرونا، شاید منتظر یک دور افتخار بودند. اما خودروسازان غربی با واقعیتی دشوار یعنی ده ها مدل جدید خودروهای الکتریکی ساخت چین که سهم بازار آنها را به دست گرفته است، مواجه شدند. مدل های متنوعی که می تواند بازار را از دست خودروسازان غربی بگیرد و به دلیل ارزانتر بودن و به روزبودنشان خودروسازان غربی را کاملا از بازار رقابت حذف کنند.

ادامه مطلب
پیامد تغییرات آب و هوایی در ایران
مخاطرات امنیتی

پیامد تغییرات آب و هوایی در ایران

مریم وریج کاظمی در یادداشتی می نویسد: از آنجا که امنیت ملی هر کشور در امنیت آب-غذا و انرژی خلاصه می شود با تشدید پیامدهای تغییرات اقلیمی بخصوص در نواحی مرزی که هم از زیرساخت های قوی اقتصادی برخوردار نیستند و هم اینکه به منابع مشترک که در دو سوی مرز قرار گرفته وابسته اند، درگیری ها بر سر منابع طبیعی می تواند به درگیری های قومی ختم شود و خشونت های ناشی از آن در مقیاس محدود به ظهور نهادها و گروه های با ایدئولوژی‌ و یا استراتژی‌های متفاوت از دولت مرکزی بیانجامد که همسو با منافع کشورهای همسایه قرار گیرند.

ادامه مطلب
الگوی ایرانی دور زدن تحریم ها برای روسیه
مسکو ابزارهای تهران را بهترین شیوه می داند

الگوی ایرانی دور زدن تحریم ها برای روسیه

یکی از مجریان روسی در میزگردی توضیح داد که سه راه برای دور زدن تحریم ها وجود دارد: «روش کوبایی، کره شمالی و ایرانی». مجری برنامه سپس به گزارشی اشاره کرد که نشان می دهد چگونه کوبا، ایران و کره شمالی اقتصاد خود را از فروپاشی اقتصادی نجات دادند. گفته می شود این کشورها با رویکردهای متفاوتی تحریم های مربوطه را دور زده اند. مجری در میزگرد پرسید کدام یک از این مدل‌ها برای روسیه مناسب‌تر است و با تحریم‌های کنونی این کشور قابل مقایسه است. یکی از سخنرانان میهمان پاسخ داد: «البته روش ایرانی. ایران از نظر ماهیت سیاست‌های اقتصادی و منابع داخلی‌اش به ما نزدیک‌ترین است.»

ادامه مطلب