اقتصاد و انرژی - آرشیو

اين بار سارکوزى به هند مى رود

بعد از سفر معاون وزیر امور خارجه هند به ایران و مذاکره با تهران در مورد توسعه روابط تجاری و انرژی ، خبر از سفر برنارد کوشنر وزیر امورخارجه دولت سارکوزی به هند منتشر شد. سفری که پیش نیاز انعقاد قرار داد بزرگی در زمینه انرژی هسته ای را آماده خواهد کرد.

ادامه مطلب

روسيه شريک جديد اقتصاد ايران

روسیه را می توان بزرگترین حامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل دانست. این کشور از سالهای گذشته مانع از اجرای بین المللی سیاستهای خصمانه آمریکا علیه ایران شده و همواره با استفاده از حق وتوی خود در این سازمان از همسایه - ایران - خود حمایت کرده است.

ادامه مطلب

گامهاى مشترک ايران و سوريه به سمت توسعه

بعد از موافقت سوریه برای شرکت در اجلاس آناپولیس بسیاری از تحلیل گران و سیاستمداران اعلام کردند سوریه با غرب همراه شده و ایران را عرصه سیاسی تنها گذاشته است. اما راه اندازى دو کارخانه جديد ايرانى -سورى در سوريه تمام آن نظريات را نقض کرد.

ادامه مطلب

تکمیل نیروگاه بوشهر ؛ فاکتوری مستقل از تحریم ایران

پیمانکار روس نیروگاه بوشهر گفت بر سر تاریخ تکمیل این نیروگاه با ایران به توافق کامل رسیده است. تحلیل‌گران این رویداد را نتیجه گزارش اطلاعاتی آمریکا دانستند اما معتقدند این تحول به معنای منتفی شدن دور جدید تحریم‌ها علیه ایران نیست.

ادامه مطلب

عدم توافق گروه ۱+۵ در باره صدور قطعنامه سوم

مذاکره برای تصویب پیش نویس قطعنامه سوم علیه ایران و تشدید تحریمهای اقتصادی بدون نتیجه ماند. بعد از انتشار گزارش سازمانهای جاسوسی آمریکا، دو دستگی بین اعضای ثابت شورای امنیت در مورد ایران بیشتر شد و جلسه شورای امنیت به سال ۲۰۰۸ موکول شد.

ادامه مطلب

مسکو ميزبان مذاکره کنندگان ايرانى با گازپروم

بحث سرمايه گذارى شرکت گازپروم بزرگترين شرکت فعال در صنعت گاز جهان در ايران از زمانيکه پوتين در اجلاس سران کشورهاى حوزه درياى خزر به تهران آمد مطرح شد.قرار براين است که در اواخر هفته جارى هياتى از ايران براى ادامه مذاکرات به مسکو سفر کنند.

ادامه مطلب

ورود اژدها به میدان نفتى ايران

قرارداد نفتى دو ميليارد دلارى چين و ايران روز يکشنبه نهم دسامبر در تهران امضا شد. به موجب اين قرارداد، پس از تکميل پروژه، چين به مدت ۲۵ سال، سالانه ۱۰ ميليون تن گاز طبيعى مايع از ايران خريدارى خواهد کرد.

ادامه مطلب

اقتصاد لبنان در انتظار رئيس جمهور جديد

چندی است مساله انتخابات ریاست جمهوری لبنان به اصلی ترین موضوع رسانه های خبری تبدیل شده است. تاثیر این تعلیق در عرصه سیاسی بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. اما این مساله روی اقتصاد عروس خاورمیانه تاثیری دارد؟

ادامه مطلب

چرا نرخ بهره بانکی امريکا کاهش می یابد؟

روز سه شنبه يازدهم دسامبر سال جارى ميلادى نرخ بهره بانکى و نرخ تنزيل امريکا براى چندمين ماه متوالى کاهش يافت. پیش بينى می شود اين روند تا پایان ماه مارس سال ۲۰۰۸ ميلادى ادامه يابد و نرخ بهره به ۷۵/۳ درصد برسد.

ادامه مطلب

سياست يک بام و دوهواى چين

چين اولين بار در اجلاس گروه۱+۵ در پاريس حمايت خود را تحريم اقتصادى ايران اعلام کرد. اين در حاليست که طى يک هفته گذشته بانکهاى چينى از گشايش اعتبار براى بازرگانان ايرانى امتناع کردند و دليلى نيز براى اين کار خود ذکر نکرده اند.

ادامه مطلب