اقتصاد و انرژی - آرشیو

توتال هم از ایران خارج شد

بازی باخت - باخت غرب با ایران

روز پنج شنبه، دهم ماه جولای سال 2008 میلادی، اخباری مبنی بر خروج شرکت توتال فرانسه از صنعت نفت و گاز ایران مخابره شد. خبری که به زعم بسیاری از تحلیل گران نه یک تصمیم اقتصادی بلکه یک عملکرد کاملا سیاسی بود.

ادامه مطلب

خاموشى از نگاه بازار

خاموشى ها مردم ایران را به ياد روزهاى جنگ و سالهاى اوليه انقلاب مى اندازد. سالهايى که به دليل مشکلات اقتصادى، کشور با کمبود برق مواجه بود ، اما با تلاش هاى پيگير فعالان اين بخش حل شد اما به تازگی مشکل قديمى دوباره باز گشته است.

ادامه مطلب

گزارش روز دوم اجلاس گروه هشت

در دومین روز اجلاس گروه هشت رشد قيمت مواد غذايى و تغييرات جوى مورد بحث قرار گرفت. حواشى مختلفى هم در اين روز وجود داشت، از جمله اينکه گوردون براون، نخست وزير انگليس، نفر آخر ميز شام بود و اين باعث نارضايتى وى شده بود.

ادامه مطلب

گزارش اولين روز اجلاس گروه هشت

اولين روز اجلاس کشورهاص صنعتى با محوريت تورم و افزايش قيمت نفت و مواد غذايى پايان يافت. در اين روز بر ضرورت همکارى کشورها براى حل مشکل تورم که بزرگترين دشمن اقتصاد است تاکيد شد.

ادامه مطلب

آغاز اجلاس گروه هشت در ژاپن

کشورهاى صنعتى به همراه چهارده کشور ميهمان در هوکايدوى ژاپن گردهم آمدند تا به بررسى مسائل مبتلا به جهان بپردازند. موضوعات مورد بحث در اين اجلاس در مورد تغييرات جوى، رشد قيمت نفت، رشد قيمت مواد غذايى و مشکلات اقتصادى است.

ادامه مطلب

چگونگى کنترل تورم از دید نوبليست اقتصاد

یکی از راههای رایج برای حل مشکل تورم در جهان بهره گیری از نظر اقتصاددانانی است که در این زمینه فعالیت می کنند.میلتون فریدمن برنده جایزه نوبل اقتصاد درباره حل مشکل تورم نظراتی دارد که در چند بخش منتشر می شود.

ادامه مطلب
شرکتهاى خارجى به نفت و گاز عراق جان مى دهند
بعد از سى و پنج سال

شرکتهاى خارجى به نفت و گاز عراق جان مى دهند

پنج سال بعد از آغاز جنگ عراق و امریکا این کشور درهای خود را به روی سرمایه گذاران بخش نفت و گاز گشود. وزارت نفت عراق روز دو شنبه سی ام ماه ژوین سال 2008 میلادی مناقصه ای بین المللی برای توسعه شش حوزه نفتی و دو حوزه گازی برگزار کرده است.

ادامه مطلب