اقتصاد و انرژی - آرشیو

جنس انقلاب در سوریه فرق می‌کند

سوریه دیگر کشور عربی است که موج انقلاب‌های عربی به آن رسیده است. کشوری که به رغم وجود حکومت تک‌حزبی در آن، بشار اسد، رئیس حزب حاکم یعنی حزب بعث محبوبیت بسیاری دارد. سوریه یکی از کشورهای مهم عربی در سابقه فعالیت‌های مدنی و سیاسی است

ادامه مطلب

مجله هفته/ دريچه/ سمند حريرى

سفر سعد حريرى در شامگاه ششم آذرماه امسال آنقدر خوش‌خبر از کار درآمد که هم در آن روزها، هم در زمان سقوط دولت حريرى و هم حالا که او سراغ خودروى سمند اهدايى اش را گرفته، سوژه جذابى نصيب رسانه ها کرده است.

ادامه مطلب

نتیجه :یک – صفر به نفع ایران

حقیقت امر هم این است که اصلی‌ترین فاکتور در رابطه استراتژیک میان منامه و واشنگتن خصومتی است که اهل تسنن حاکمیت در بحرین و کاخ سفید نشین‌ها نسبت به ایران دارند. دولتمردان ایرانی هم نمی‌توانند کتمان کنند که تا چه اندازه از عدم تسلط واشنگتن بر حاکمیت در بحرین شاد خواهند شد

ادامه مطلب

اميد رنگ‌باخته آيت‌الله هاشمى به تحقق «طرح ايران 1400»

آيت‌الله هاشمى رفسنجانى که از هفته گذشته منصب رياست مجلس خبرگان را ترک کرد و مورد ستايش برخى طرفداران جناح هاى سياسى در ايران قرار گرفت، روز گذشته در يادداشتى به مناسبت روز ملى شدن صنعت نفت به بيان نقطه نظرهاى خود درباره وضعيت اداره امور نفت و سياست هاى پيشين نظام در اين باره پرداخت.

ادامه مطلب

سعد حريرى از امريکا رو‌ دست خورد؟

فردا روز 14 مارس است. سالگرد تاسيس جريان 14 مارس که سعد حريرى رياست آن را بر عهده دارد. همان جريانى که تا ديروز دولت را اختيار داشت و امروز اپوزسيون لبنان را تشکيل مى‌دهد. اين بار جشن سالگرد تاسيس جريان 14 مارس که قرار است فردا توسط حريرى و اطرافيانش برگزار شود با هر سال متفاوت خواهد بود

ادامه مطلب

چرنوبیلی دیگر در راه است؟

همه از مصیبتی سخن می‌گویند که در راه است. يکى از رآکتورهاى تسهيلات اتمى دايچى در فوکوشيما که در 241 کيلومترى شمال توکيو پايتخت قرار دارد، منفجر شد. علت وقوع اين حادثه هم بالا رفتن دماى راکتور و لرزش‌ صفحات تکتونيکى زمين اعلام شده است.

ادامه مطلب
لیبی و حق السکوت اقتصادی ترکها

لیبی و حق السکوت اقتصادی ترکها

سیامک کاکایی، کارشناس ترکیه، بر این باور است که این سیاست دوگانه دلایل اقتصادی داشته و باید منتظر پیشنهاد میانجیگری ترکیه برای حل مشکل لیبی باشیم، این کارشناس ترکیه اضافه می‌کند که این پیشنهاد برای برون‌رفت ترکیه از تنگناهایی خواهد بود که هم اکنون در آن قرار گرفته است.

ادامه مطلب

کدام کشورها مى‌توانند به ديکتاتور پناه دهند

ديکتاتور لحظات آخر را مى‌گذراند. شايد رفتنش دير يا زود داشته باشد ولى قطعا سوخت و سوز ندارد. قذافى رايزنى‌ها را براى خروج از کشور آغاز کرده است. از يک سو به اپوزسيون پيام داده که مى‌خواهد از کشور برود و شرايط رفتنش را مهيا کنند و از سوى ديگر رايزنى‌ها را با برخى کشورهاى خارجى آغاز کرده است.

ادامه مطلب