اخبار اصلی - آرشیو

نوروز ۱۳۸۷ خجسته باد

نوروز در تاجيکستان ؛ جشن ايرانى با خط سيريليک

نوروز در تاجیکستان که از تقویم میلادی به میراث مانده از دوران کمونیسم استفاده می‌کند از بيست و يکم مارس آغاز می‌شود و اکنون شمار روزهای تعطیل و جشن آن از یک به چهار رسیده است. یکی دو روز مانده به نوروز در روستاها که مردم به رسوم مقیدتر هستند و البته در شهرها هم به نظافت خانه می‌پردازند.

ادامه مطلب
نوروز ۱۳۸۷ خجسته باد

نوروز در مصر ؛ مراسم رسمی قبطیان

نوروز در کشورهای مصر و تانزانیا از اهمیت بسیاری برخوردار است. به نظر می رسد سنت نوروز که امروزه در میان قبطیان مصر پابر جا است از دوران باستان به این کشور رسیده است. گرچه قبطیان آن را به جا مانده از دوران مصر باستان می دانند.

ادامه مطلب
نوروز ۱۳۸۷ خجسته باد

مراسم نوروز در لبنان ؛ عید ملی مهاجران

با وجود این که فرهنگ ایرانی از احترام ویژه­ای در میان لبنانی­ها برخوردار است اما عمده مراسم نوروز توسط کردهای لبنانی برگزار می­شود. هزاران کرد ساکن لبنان، هر سال عيد نوروز مصادف با اولين روز بهار و نو شدن طبيعت را به عنوان روز ملى همچون ديگر ايرانيان در درون و بيرون از ميهنشان، جشن مى‌گيرند.

ادامه مطلب
نوروز ۱۳۸۷ خجسته باد

نوروز در عراق ؛ رئیس جمهور طالبانی پای سفره هفت سین

عراق یکی دیگر از کشورهای منطقه است که عید نوروز را جشن می­گیرد. دولت به مناسبت عید نوروز پنج روز تعطیل رسمی اعلام کرده و بیشتر مقام­های عالی کشور بویژه کردها مراسم ویژه نوروز برگزار می­کنند. درباره سابقه عید نوروز در عراق باید گفت از نخستین روز تاسیس حکومت عراق، در این کشور نوروز تعطیل رسمی بوده و یکی از اعیاد مهم عراق است.

ادامه مطلب
نوروز ۱۳۸۷ خجسته باد

نوروز در جمهوری آذربایجان ؛ بازمانده از ۱۷۰ سال تسلط بیگانه

عید نوروز در سراسر جمهوری آذبایجان به عنوان گرامی ترین و بزرگترین واقعه سال، با شکوه و جلال فوق العاده جشن گرفته می شود و گوئی به تلافی نزدیک به دو سده دوری از نوروز، آداب و رسوم آن باید بسیار مفصل تر و پر دامنه تر از ایران، که خاستگاه اصلی نوروز است، بر گزار گردد.

ادامه مطلب
نوروز ۱۳۸۷ خجسته باد

نوروز در میان اعراب ؛ سوریه ، بحرین و امارت متحده عربی

شاید عجیب باشد اگر بگوییم بر خلاف تصور بسیاری نوروز در برخی کشورهای عربی حتی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز برگزار می­شود. اهمیت نوروز در برخی از این کشورها به اندازه­ای است که در برخی طایفه­ها نوروز به عنوان یک سنت جداناپذیر در فرهنگشان در آمده و نسبت به آن تعصب ویژه­ای دارند.

ادامه مطلب
نوروز ۱۳۸۷ خجسته باد

نوروز در افغانستان ؛ توانی برای وحدت کشورهای فارسی زبان

نادیده گرفتن وجود پتانسیل‌های بومی ارزشمندی مانند نوروز که چون رشته‌ای ایران را از یک سو به آسیای مرکزی، از سوی دیگر به شبه‌قاره، و از طرفی دیگر به قفقاز و آسیای صغیر و حتی بین‌النحرین و تعدادی از شیخ‌نشین‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس پیوند داده است نیاز به سهل‌انگاری تعمدی دارد.

ادامه مطلب
نوروز ۱۳۸۷ خجسته باد

نوروز در تانزانیا ؛ جشنی تماما ایرانی در قاره افریقا

گفته می­شود سنت نوروز توسط ایرانیان به زنگبار رفته است. بدین گونه که در زمان­های کهن گروه بزرگی از شیرازیان به زنگبار در کرانه­های شرقی قاره آفریقا کوچیدند و آیین­های ایرانی مانند نوروز را نیر با خود به همراه بردند. جشن نوروز در زنگبار «نوروزی» نامیده می شود و هنوز جشنی شناخته شده است.

ادامه مطلب