اخبار اصلی - آرشیو

فرانسه هنوز واقعیت را درک نکرده است
ماندن در فکر استعماری

فرانسه هنوز واقعیت را درک نکرده است

متاسفانه رویدادهای ژئوپلیتیک اخیر، رهبری سیاسی فرانسه را وادار نکرد تا با واقعیت آشتی کند، دیدگاه برتری جویانه استعماری را کنار بگذارد و سیاست خارجی فرانسه را به گونه‌ای سازماندهی کند که بیش از حد بر آفریقا متمرکز نباشد.

ادامه مطلب
انتخاب ترامپ ناممکن ولی ممکن
نامزدی که همچنان بیشترین شانس رئیس جمهور شدن را دارد

انتخاب ترامپ ناممکن ولی ممکن

حتی اگر ترامپ در یکی از چهار پرونده علیه او محکوم شود و حتی اگر در روز انتخابات در زندان باشد، هیچ قانونی وجود ندارد که او را از روی کار آمدن منع کند. قانون اساسی آمریکا تنها سه شرط را برای یک رئیس جمهوری به رسمیت می شناسد: داشتن حداقل ۳۵ سال سن، متولد شدن در آمریکا و حداقل ۱۴ سال اقامت در آنجا.

ادامه مطلب
ایران، کویت و عربستان و کش مکش بر سر آرش
چرا این منطقه مهم است؟

ایران، کویت و عربستان و کش مکش بر سر آرش

اختلاف بر سر الدُرّه مسئله‌ تازه ای نیست؛ ریشه‌های این کشمکش به دهه‌ی پرآشوب ۱۹۶۰ بازمی‌گردد، زمانی که ایران و کویت حقوق اکتشافی متضادی را به شرکت‌های مختلف واگذار کردند. این وضعیت عملیات اکتشاف گاز در منطقه را متوقف کرد و اختلاف ژرفی درباره حقوق مالکیت و توسعه این میدان را در پی آورد که تا به امروز هم ادامه دارد.

ادامه مطلب
بلندپروازی با بریکس
با اعضای جدید بلوکی قدرتمند ساخته می شود

بلندپروازی با بریکس

حسن الحسن، عضو پژوهشی سیاست خاورمیانه در موسسه بین المللی مطالعات راهبردی مستقر در منامه هم می گوید: "به یک معنی، سعودی ها، بویژه اماراتی ها و تاحدودی مصری ها، بلندپروازی هایی برای حاکمیت جهانی دارند و این عضویت را راهی برای اِعمال رهبری و دستیابی به آرمان های جهانی شان می بینند."

ادامه مطلب
گام نخست موفق
پایان مثبت دور اول مذاکرات ریاض - صنعا

گام نخست موفق

پایان مثبت دور اول مذاکرات مقامات سعودی و هیات انصارالله یمن و نیز دیدار دیروز چهارشنبه خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان با این هیأت (انصارالله یمن) در جهت تکمیل تلاش‌ها با هدف حمایت از روند صلح در یمن نشان از این دارد که دو طرف در پیشبرد این هدف جدی هستند. خبر این دیدار را خالد بن سلمان رسانه ای کرد. وزیر دفاع عربستان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، «من با هیئت صنعا که برای تکمیل تلاش‌ها با هدف حمایت از روند صلح در یمن به ریاض سفر کرده، دیدار کردم.»

ادامه مطلب
از سند سپتامبر تا واسطه‌گری مجدد دوحه و مسقط
بررسی احتمال انجام مذاکرات احیای برجام در نیویورک

از سند سپتامبر تا واسطه‌گری مجدد دوحه و مسقط

دوشنبه هفته جاری بود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود از احتمال ادامه مذاکرات احیای برجام البته به صورت غیرمستقیم و با واسطه در نیویورک خبر داد. حال که علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را در سفر به نیویورک برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی همراهی می‌کند، این ظن و گمان تقویت شده است که امکان ادامه گفت‌وگوها بین تهران و واشنگتن انجام شود؛ به‌ویژه آنکه به موازات حضور رئیسی در خاک آمریکا شاهد اجرائی‌شدن توافق دو طرف (ایران و آمریکا) درباره تبادل زندانیان و دسترسی تهران به شش میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده‌اش بودیم که به باور طیفی از کارشناسان می‌تواند فضای مثبتی را برای ادامه مذاکرات شکل دهد؛ چراکه پیرو همین نگاه، تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، عملا بخشی از یک توافق نانوشته بزرگ‌تر است که همچنان ادامه خواهد داشت.

ادامه مطلب
دنیای جدید در حال شکل گیری است
شرکای جدید نظم جهانی

دنیای جدید در حال شکل گیری است

غسان شربل می نویسد: اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو نشان داد جهان در حال عبور از دوره انتقالی مملو از چالش های ژئوپلتیک و رقابت های اقتصادی در نبردی آشکار است. حضور نداشتن سران روسیه و چین و حضور چشمگیر سه بازیگر یعنی آمریکا، هند و عربستان پیام هایی با خود داشت. 

ادامه مطلب
بشریت در معرض خطر
سقوط تمدنی پیش از پایان قرن قرار دارد

بشریت در معرض خطر

به گزارش نیوزویک، پروفسور ریس در یک مقاله علمی منتشر شده در ژورنال ورلد اظهار می دارد که «اصلاح» بزرگ جمعیت قبل از پایان قرن انجام خواهد شد.

ادامه مطلب
دالان تورانی یا فتنه ناتو
چه کسی تاوان نفوذ آمریکا و اسرائیل در قفقازجنوبی را می دهد؟

دالان تورانی یا فتنه ناتو

سعید دانشمند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کریدور جعلی زنگه زور یا دالان تورانی ناتو بخشی از فتنه ناتو و غرب به واسطه بازیگر مکار استعمارگر یعنی انگلستان است. 

ادامه مطلب
رهبر انقلاب: اقتدار با رفتار مهربان و زبان خوش هیچ منافاتی ندارد
در دیدار هزاران نفر از طلایه‌داران و فعالان حوزه‌های مختلف دفاع مقدس

رهبر انقلاب: اقتدار با رفتار مهربان و زبان خوش هیچ منافاتی ندارد

ایشان با تأکید بر اینکه منطق قدرت در اسلام برخلاف غرب، برتری‌جویی و تحقیر  دیگران نیست، خطاب به نیروهای مسلح گفتند: اقتدار با رفتار مهربان و زبان خوش هیچ منافاتی ندارد و قدرت و توانایی ذاتی و قانونی شما هرچه بیشتر شد، باید تواضع و انعطاف شما هم نسبت به مردم و توجه شما به خدای متعال نیز بیشتر شود.

ادامه مطلب