اخبار اصلی - آرشیو

مرگ برای اسرائیل نزدیک است؟
تسلیحات غربی در دست دشمنان تل آویو

مرگ برای اسرائیل نزدیک است؟

ادعا می شود تسلیحات غربی که در اختیار کی یف قرار می گیرد و در نبردها توسط ارتش روسیه به اسارت گرفته می شود، به ایران ارسال می شود و از آنجا به حزب الله منتقل می شود. برخی از انواع این تسلیحات قادرند، تهدیدی جدی برای نیروی هوایی و تانک های اسرائیل ایجاد کنند.

ادامه مطلب
ناسیونالیسم به سبک محمد بن سلمان
آرزوهایی که رنگ و بوی ملی دارد

ناسیونالیسم به سبک محمد بن سلمان

در روز ملی عربستان سعودی که هر ساله در ۲۳ سپتامبر جشن گرفته می شود، شاهد آن بودیم که مردمان عربستان و به ویژه انبوهی از نسل جوان، که بخش عمده جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، برای گرامیداشت این روز در سراسر عربستان سعودی گرد هم آمدند. به نظر می رسد، افزایش چشمگیر برگزاری مراسم میهن پرستانه ای از این دست که توسط ولیعهد این کشور ترویج و تبلیغ می شوند، می تواند تا حدی انگیزه های اصلی پشت اصلاحات سیاسی و اقتصادی اخیر در این کشور را رمزگشایی کند.

ادامه مطلب
هوش مصنوعی برای فقرا
چگونه از این توان در جهان در حال توسعه بهره‌برداری کنیم؟

هوش مصنوعی برای فقرا

بهره‌برداری از توان کامل این فناوری برای کشورهای در حال توسعه نیازمند تدوین چشم اندازی گسترده است از آنچه ممکن و شدنی است و نیز نیازمند توجه به مردمی است که این فن آوری می تواند زندگی‌شان را متحول کند. 

ادامه مطلب
قطره‌ای برای یک دریا
نخستین کاروان کمک‌های امدادی وارد غزه شد

قطره‌ای برای یک دریا

بالاخره روز گذشته پس از روزها کلنجار و مناقشه و کارشکنی صهیونیست‌ها، گذرگاه رفح برای انتقال کاروان‌هایی از کامیون‌های حامل دارو و تجهیزات پزشکی به غزه باز و بیست کامیون امدادی وارد این منطقه جنگی شد و کمک‌هایی را وارد غزه کرد که مانند قطره‌ای برای دریای نیازهای مردم رنجدیده آن است.

ادامه مطلب
آینده غزه پساجنگ چه خواهد بود؟!
بررسی تبعات عملیات زمینی اسرائیل

آینده غزه پساجنگ چه خواهد بود؟!

پس از حملاتی که روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته به نیروها و پایگاه‌های ایالات متحده در عراق، سوریه و یمن انجام شد و هم‌زمان با تداوم جنگ حماس و اسرائیل، نظامیان آمریکایی در پایگاه‌های نظامی این کشورها به حالت آماده‌باش درآمدند. آن‌گونه که ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داده است، اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که واشنگتن با احتمال تکرار حملات به پایگاه‌های خود در سوریه و عراق به نظامیان مستقر در این پایگاه‌ها اعلام آماده‌باش داده است‌ تا پاسخ‌گوی هر‌گونه حمله احتمالی موشکی، پهپادی یا زمینی باشند. در‌حال‌حاضر آمریکا دوهزار و پانصد نظامی در عراق و ۹۰۰ نظامی را در سوریه مستقر کرده است. البته در واپسین ساعات روز جمعه حمله دیگری به پایگاه نظامیان آمریکایی در منطقه کردستان عراق انجام شد.

ادامه مطلب
حرکت چین به سمت خاورمیانه
امریکا قدرت جدید را به رسمیت بشناسد

حرکت چین به سمت خاورمیانه

بیش از ۴۰ سال است که چین در حال ایجاد و انباشت قدرت اقتصادی است که امروزه، یا برابری با امریکا و یا حتی برتری در برخی زمینه ها را فراهم می کند. اکنون، زمان آن فرا رسیده است که امپراتوری آسمانی وارد فضای جهانی شود و توانایی های خود را به جهان خارج نشان دهد و منافع ملی خود را مطرح کند.

ادامه مطلب
ایجاد اوپک گازی توسط ایران و روسیه
قدرت های بزرگ گازی در یک بلوک

ایجاد اوپک گازی توسط ایران و روسیه

موقعیت جغرافیایی نزدیک این کشورها به حداکثر هماهنگی تجارت و قیمت گذاری گاز کمک می کند. ایران دارای مرز مشترک با ترکمنستان و قطر در سراسر خلیج فارس است. روسیه از طریق آذربایجان با ایران و از طریق قزاقستان با ترکمنستان همسایه است. بازارهای اصلی فروش نیز در این نزدیکی هستند؛ چین و هند.

ادامه مطلب
یک‌پنجم خاک زیمبابوه در اختیار امارات
نقشه های آفریقایی ابوظبی

یک‌پنجم خاک زیمبابوه در اختیار امارات

ماتشزا به پایگاه میدل ایست آی در این باره می گوید: “«هر بار که منبعی کشف می شود، پیامدهای وحشتناکی برای جامعه دارد.» این درحالی است که بخش هایی از زمین های واگذار شده به امارات شامل ذخائر طبیعی نیز هستند.

ادامه مطلب
بایدن گرفتار در دو جنگ بی پایان
اوکراین یا اسرائیل، زلنسکی یا نتانیاهو؟!

بایدن گرفتار در دو جنگ بی پایان

ایالات متحده خود را آماده می‌کند تا در صورت لزوم با ورود به یک میدان جنگی دیگر، به طور هم‌زمان در دو جنگ درگیر شود؛ جنگ‌هایی که پایانی پیش‌بینی‌پذیر برای هیچ‌کدام وجود ندارد. از یک سو واشنگتن حدود ۲۰ ماه است با کمک‌های نظامی به اوکراین، از این کشور در جنگ با روسیه حمایت می‌کند و از سوی دیگر در آستانه حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه، کمک‌های نظامی و مالی واشنگتن روانه اسرائیل شده و ناوهای آمریکایی هم با استقرار در مدیترانه شرقی خود را آماده می‌کنند تا در صورت ورود طرف سوم در جنگ، به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی تل‌آویو وارد میدان شوند.

ادامه مطلب
خاورمیانه در آستانه دگردیسی
وقتی پای یمن، عراق، سوریه و لبنان به جنگ باز می شود

خاورمیانه در آستانه دگردیسی

هم‌زمان با آماده‌شدن اسرائیل برای آغاز عملیات زمینی در غزه شاهد پوست‌اندازی معناداری در تحولات منطقه هستیم؛ چراکه سلسله عملیات‌هایی هم علیه مواضع و اهداف ایالات متحده در کشورهای منطقه از عراق تا سوریه و حتی یمن صورت گرفته است. اینها علاوه بر درگیری‌‌های گاه و بی‌گاه حزب‌الله لبنان با اسرائیل است‌‌.

ادامه مطلب