اخبار اصلی - آرشیو

کنفرانس مونيخ: اعلام جنگ سرد جدید از سوی روسیه؟

سخنرانى شديداللحن ولاديمير پوتين عليه دولت آمريکا و سياست‌هاى بين‌المللى اين کشور نشانی از حضور مقتدر دوباره روسیه در عرصه جهانی داشت و على لاريجانى نيز به گفته سياستمداران اروپايى همان موضع قبلى را، هر چند با لحنى ملايم‌تر، درباره‌ برنامه هسته‌اى ايران تکرار کرد.

ادامه مطلب
جان نگروپونته کيست؟

بازگشت دیپلمات جنگجو به وزارت خارجه آمریکا

در نخستين روزهاى سال 2007، جان نگروپونته از سوى جرج بوش به عنوان قائم مقام وزارت امورخارجه آمريکا انتخاب شد. نگروپونته قبلا مدير امنيت ملى آمريکا بود و بر سازمان هاى جاسوسى و اطلاعاتى اين کشور نظارت داشت. سمت جديد نگروپونته پايين تر است اما نشان مى دهد بوش تا چه اندازه در دستگاه خارجى خود به يک شخصيت امنيتى نيازمند است

ادامه مطلب
هوگو چاوز کيست؟

شما هرگز به قدرت باز نخواهید گشت

هوگو چاوس با پیروزی در انتخابات سال 2006 توانست يک دورة شش سالة دیگر را در سمت ریاست جمهوری ونزوئلا آغاز کند. چاوز با شعار توزيع نفت بين مستمندان به قدرت رسيد و توانسته ظرف هشت همچنان محبوبيت خود را حفظ کند

ادامه مطلب

تعهد به معاهده منع گسترش سلاح های اتمی

اگر ايران خواستار داشتن سلاح هسته‌يى بود اين کار را مى‌توانست در آغاز انقلاب و با خروج از ان.پي.تى آغاز کند که حتى توجيهى براى کشور انقلابى نيز محسوب مى‌شد، اما ايران در همان آغاز پايبند به تعهدات بود و تصميم خروج از ان.پي.تى را هم نگرفت؛ چون قصد نداشت به سمت توليد سلاح هسته‌يى برود.

ادامه مطلب

قفل تحولات لبنان چگونه شکسته می شود

با خروج شش تن از وزرای کابینه دولت فواد سینیوره و به میدان آمدن طرفداران جنبش حزب الله از یک سو و مقاومت دولت لبنان در برابر خواسته های شیعیان و بخش های دیگری از مردم مبنی بر تشکیل یک دولت وحدت ملی از سوی دیگر، تحولات سیاسی دراین کشور به یک بن بست رسید.

ادامه مطلب

تحلیلی پیرامون سفر رایس به خاورميانه

پس از آنکه جورج بوش رئیس جمهور آمریکا « استراتژی جدید» خود درباره عراق را اعلام کرد و گفت واشنگتن 21 هزار و500 نیروی جدید را برای تامین امنیت در شهرهای عراق اعزام خواهد کرد، کاندولیزا رایس وزیرخارجه این کشور طی سفری یک هفته ای به خاورمیانه آمد تا هم زمان با اعلام استراتژی جدید بوش، تحرک دیپلماتیک تازه ای را نشان دهد.

ادامه مطلب