اخبار اصلی - آرشیو

کشمکش ايران و عربستان در مجمع خاورميانه اى اقتصاد

منوچهر متکى، وزير امور خارجه ايران، در جريان اجلاس اردن با کم اهميت جلوه دادن طرح عربستان براى صلح ميان اعراب و اسرائيل که از سال 2002 مطرح شده است و در جريان اجلاس سران عرب در ماه مارس بار ديگر مورد توجه قرار گرفت، خطاب به ترکى فيصل اعلام کرد که اين طرح محکوم به شکست است.

ادامه مطلب

فرانسه؛ روگردانی از اعراب رو به سوی اسراییل؟

فرانسه محور و مبناى موازنه و ثبات ميان دو سو اقيانوس اطلس به مثابه همتايى براى ايالات متحده مطرح کرده و حامى هويت اروپايى بوده که دونالد رامسفلد وزير دفاع سابق امريکا از آن به عنوان «اروپاى کهن» تعبير کرده بود.در شرايط تازه برخى اعتقاد دارند که فرانسه هرگز از همان قدرت دوره ژاک شيراک برخوردار نخواهد بود.

ادامه مطلب

چتم‌هاوس مى گويد عراق در آستانه فرو‌پاشى است

موسسه چتم هاوس يکى از مراکز تحقيقات استراتژيک در بريتانيا مى گويد دولت عراق اخيرا کنترل بخش هاى بزرگى از کشور را به گروه‌هاى محلى واگذار کرده و کشور در آستانه تجزيه و فروپاشى قرار دارد. چتم‌هاوس مى گويد گرچه هنوز جنگ داخلى در عراق آغاز نشده ولى درگيرى‌هاى متعدد داخلى بين گروه‌هاى رقيب وجود دارد.

ادامه مطلب

چالش هاى بى پايان روسيه و اتحاديه اروپا

منابع رسمی درباره این که آیا مشکل استقرار سیستم های ضد موشکی آمریکا در اروپا بررسی خواهد شد یا خیر، سکوت می کنند.اروپایی ها در این مسئله نمی توانند در خانه خود نظم برقرار کنند و به آمریکایی ها اجازه می دهند که اروپای شرقی را به ابزاری برای ترساندن روسیه تبدیل کند.

ادامه مطلب

نيکولا سارکوزى رييس جمهور جديد فرانسه کيست

نیکولا سارکوزی متولد 28 ژانویه 1955 در منطقه هفدهم پاریس، متاهل و پدر سه فرزند است. آقای سارکوزی محبوب ترین نامزد در میان رای دهندگان طرفدار حزب او.ام.پ است . او بخشی از این محبوبیت در میان افکار عمومی را به دلیل موفقیت هایش در پست وزارت کشور به دست آورده است.

ادامه مطلب

روابط تهران وبغداد به سوی تیرگی رفته است؟

نخست وزیر عراق در حالى از ايران و آمريکا مى‌خواهد عراق را به جبهه جنگ خود تبديل نکنند که دولت عراق در ماه‌هاى اخير در برابر تحرکات خصمانه نيروهاى آمريکايى عليه اتباع ايرانى در خاک عراق سکوت پيشه کرده است.

ادامه مطلب

سارکوزی پیشتاز در انتخابات فرانسه، رویال امیدوار

در صورتى که صحت اين نظرسنجى‌ها در انتخابات روز يکشنبه ثابت شود، آن گاه کشور فرانسه پس از مدت‌ها رئيس‌جمهورى خواهد داشت که روابط حسنه‌اى با کاخ سفيد دارد. البته سارکوزى در عين حال خواهان تعيين يک زمان‌بندى مشخص براى خروج نيروهاى آمريکايى از عراق است و از آغاز يک درگيرى تازه با ايران استقبال نمى‌کند.

ادامه مطلب

آیا بایرو می تواند سرنوشت فرانسه را عوض کند؟

فرانسوا بایرو نامزد حزب یو. دی. اف فرانسه، که در دور اول انتخابات توانست با کسب هفت میلیون رای در مقام سومین مرد انتخابات فرانسه بیاستد، در هتلی بزرگ در پاریس سخنرانی کرد و مواضع خود را نسبت به دو نماینده حاضر در دور دوم انتخابات اعلام کرد.

ادامه مطلب

تجدیدنظر در کاهش نیروهای آمریکایی در اروپا

تجدیدنظر در برنامه‌ کاهش چشمگیر نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در اروپا هستند.که از سال 2002 برای اجرای آن برنامه‌ریزی شده است، در پى ادامه بحران در عراق و افغانستان نيز و چالش های آمريکا در منطقه صورت مى‌گيرد.

ادامه مطلب