آرشیو اخبار

امریکا بر سر فروش اسلحه حتی با اسرائیل هم شوخی ندارد
تجار اسلحه، تصمیم گیران اصلی عرصه سیاسی ایالات متحده

امریکا بر سر فروش اسلحه حتی با اسرائیل هم شوخی ندارد

عمرو عبدالسمیع می‌نویسد: امریکا بعد از آن که اسرائیل در مناقصه ای توانست از واشنگتن پیشی بگیرد، مانع از عقد قرارداد فروش ۱۲ فروند جنگنده اف – ۱۶ ساخت اسرائیل شد. روشن شد جنگنده هایی که اسرائیل می تواند بسازد از دستگاه های پیشرفته الکترونیکی بهره می برد، و با وجود تایید این قرارداد و موافقت رسمی رئیس جمهوری امریکا، دونالد ترامپ، با این توافق، اما از سوی دیگر به عرصه تازه ای از اختلافات میان ترامپ با نهادهای دولتی امریکا تبدیل شد. به گونه ای که وزارتخانه های دفاع و دارایی به اضافه سازمان امنیت مرکزی امریکا (سی آی ای) با آن مخالفت و به این اصل استناد کردند که مطابق توافقات امضا شده میان امریکا با اسرائیل، این رژیم حق ندارد جنگنده هایی که خود امریکا می فروشد یا اجازه ساخت آنها را به کشور دیگری می دهد، به طرف سومی بفروشد. 

ادامه مطلب
برهم صالح؛ جایگزین طالبانی در عراق و نقشه راه منطقه ای
چهره ای که می تواند مکمل نقش مام جلال باشد

برهم صالح؛ جایگزین طالبانی در عراق و نقشه راه منطقه ای

نخست وزیر سابق منطقه کردستان عراق از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴، معاون نخست وزیر در دولت ایاد علاوی در سال ۲۰۰۴ و معاون نخست وزیر در دولت نخست نوری المالکی طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ با بازی های سیاسی در عراق آشنایی دارد و چیدمان قدرت در دوره بعد از صدام را به خوبی می شناسد.

ادامه مطلب
دلایل واقعی خروج امریکا از سوریه و راهکار مطلوب
چرا ترامپ برای خروج نیروهای امریکایی عجله دارد؟

دلایل واقعی خروج امریکا از سوریه و راهکار مطلوب

اکبر قاسمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: همزمانی اجلاس راهبردی با اعلام خروج امریکا را به فال نیک گرفته و به عنوان فرصت طلایی فراروی سه کشور و با تبلور حکمت و درایت رهبری سه کشور آن را غنیمت شمرده و سازوکار تفاهم با آنکارا برای خروج نیروهای خارجی طرفدار آنکارا را در ادلب تسهیل کنند.

ادامه مطلب