آرشیو اخبار

آقای ترامپ استفاده از خشونت و تفرقه نشانه اقتدار نیست، نماد ضعف است
زبون‌ترین مرد قدرتمند جهان

آقای ترامپ استفاده از خشونت و تفرقه نشانه اقتدار نیست، نماد ضعف است

استفان والت می نویسد: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده و جمهوریخواهان خشونت‌طلبیِ مانند تام کاتن می‌پندارند که تنها عامل مورد نیاز برای پایان دادن به اعتراضات، استفاده بیرحمانه از زور است. زور و نیروی قهری فقط گاهی و به ویژه هنگامی کارآمد است که تهدیدی واقعی علیه ثبات رژیم وجود دارد، یعنی شرایطی که بخش عمده مردم حامی دولت هستند و دولت می‌تواند روی پیروی نیروی های امنیتی از دستورات و پاسخ بیرحمانه حساب کند. اما همان‌طور که عملکرد شاه ایران و سایر حاکمان مستبد نشان داد، به کارگیری مشت آهنین می‌تواند اعتراضات صلح آمیز را به خشونت تبدیل کند، افراد بیشتری را به مخالفت و به خیابان‌ها بکشاند و سرانجام باعث چرخش سوگیری مردمیِ تشکیلات امنیتی یا انحلال آن شود.

ادامه مطلب
منتطر روزهای سخت تر اقتصادی باشیم؟!
دلار ۱۹ هزار تومانی، واکنش روانی بازار به تصویب قطعنامه شوای حکام علیه ایران

منتطر روزهای سخت تر اقتصادی باشیم؟!

ابراهیم رزاقی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی پیرامون افزایش نرخ دلار و ورود به کانال ۱۹ هزار تومان معتقد است که دلار ۱۹ هزار تومانی امروز بازار تا اندازه ای واکنش به تصویب قطعنامه شوای حکام علیه ایران بود.

ادامه مطلب
چشم انداز روابط هند و اسرائیل در دوره مودی
سیاست موازنه قوای هند در غرب آسیا با چالش جدی روبه روست

چشم انداز روابط هند و اسرائیل در دوره مودی

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شواهد نشان می دهند که به دلایل سیاسی و تاریخی، آتال بیهاری واجپایی (۲۰۰۴ ـ ۱۹۹۹) و نارندرا مودی (۲۰۱۹ ـ ۲۰۱۳) نخست وزیران راستگرای هند در مقایسه با رهبران حزب چپگرای کنگره هند، تمایل بیشتری به برقراری روابط صمیمانه با غرب و رژیم صهیونیستی داشته اند. در عین حال، وجود یک اقلیت یهودی ۸۰ هزار نفری در هند و یک اقلیت کوچک از یهودیان هندی تبار در فلسطین اشغالی بهانه خوبی برای صهیونیست ها و راستگرایان هندو فراهم ساخته تا به گسترش روابط سیاسی و فرهنگی فیمابین بر اساس ایدئولوژی های شان اقدام کنند.

ادامه مطلب