آرشیو اخبار

بهره برداری داعش از خطای امریکا در ترور سردار سلیمانی
تروریست ها آماده بازگشتند

بهره برداری داعش از خطای امریکا در ترور سردار سلیمانی

به ترور ژنرال سلیمانی دریچه‌های تازه‌ای را برای داعش گشوده است. بنابراین، گرچه محدود کردن داعش در این نقطه قابل تحقق است، اما با توجه به حقایق سیاسی و نظامی کنونی عراق و سوریه، بازخیزش این گروه محتمل‌ترین سناریو است.

ادامه مطلب
توهم لبنانی ها
چهارمین بخش از دهمین سال سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

توهم لبنانی ها

اگر لبنانی ها معتقدند یا به عبارتی به این باور رسیده اند که "حفاری" برای استخراج نفت و گاز می تواند از مشکلات سخت اقتصادی لبنان بکاهد، اشتباه می کنند و شاید اصلا بشود گفت در توهم به سر می برند. آنها به هفت سال زمان نیاز دارند تا بتوانند از این دو کالای حیاتی پول به دست آورند.

ادامه مطلب
کره جنوبی، کشور نارفیق ایران
وقتی که سئول از ارسال دارو هم دریغ می کند

کره جنوبی، کشور نارفیق ایران

علی موسوی خلخالی می نویسد: منابع آگاه می گویند حتی محموله پزشکی که اخیرا کره ای ها به ایران ارسال کردند آن چیزی نبوده است که مورد نیاز ایران باشد. آنها سفارش های سه تا چهار ماه پیش ما را تازه برایمان ارسال کردند که یا دیگر مورد نیازمان نیست یا مشابه آن با کیفیت بهتر را در داخل کشور تولید می کنیم. برای همین بسیاری از آن اقلام را با وجود پافشاری کره ای ها به ارسال آنها، ایران مرجوع کرد و حاضر نشد بپذیرد. 

ادامه مطلب
زورآزمایی روسیه و امریکا این بار در آب های قطب شمال
قدرت نمایی در دریای بارنتز

زورآزمایی روسیه و امریکا این بار در آب های قطب شمال

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دریای بارنتز بخشی از اقیانوس قطب شمال بوده و مرزهای جغرافیایی آن از سواحل شمالی نروژ در غرب تا روسیه در شرق کشیده شده است. این دریا طبق تعریف کنوانسیون حقوق دریاها بین روسیه و نروژ تقسیم شده است.  

ادامه مطلب
ناسیونالیسم پنهان آلمانی در چهره آنگلا مرکل، صدراعظم
وقتی اروپایی ها از آلمان متنفر می شوند

ناسیونالیسم پنهان آلمانی در چهره آنگلا مرکل، صدراعظم

بهاء الدین بازرگانی گیلانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چندی پیش ویدئوی "تولیو سولنجی"، هنرپیشه مشهور ایتالیایی را هزاران نفر در اروپا دیدند که با خشم نسبت به مخالفتِ آلمان با فروش اوراق قرضه کروناییِ اروپایی، خیلی چیزهای بد از تکبر و خودخواهی آلمان‎ها گفت و گفت: "برایمان کمی هم از همبستگی اروپایی تعریف کنید تا بهانه ای برای خندیدن داشته باشیم!" باز گفت: "خدا را شکر که ما آلمانی نیستیم. ما مردمی هستیم که همدلی و انسانیت را می شناسیم". او حتی گریزی به تاریخ نزدیک آلمان ها زد و "طرح والتر فونک"، رئیس بانک مرکزی رژیم نازی را پیش کشید و آن را با سیاست های امروز دولت آلمان مقایسه کرد! طرح نژادپرستانه فونک، بخش هایی از اروپا به ویژه جنوب و از جمله ایتالیا را فقط به درد کار کشاورزی و نه فن و صنعت، دانسته بود.

ادامه مطلب
سرریز بحران اقتصادی – اجتماعی ما به کشورهای همسایه
چرا این قدر تلخ شده ایم؟

سرریز بحران اقتصادی – اجتماعی ما به کشورهای همسایه

علی موسوی خلخالی می نویسد: آنچه امروز می بینیم و نوشته ها و سخنانی که علیه دیگر کشورها می خوانیم و می شنویم، می تواند یکی از دلایل آن، سرخوردگی اجتماعی از اوضاع داخلی خودمان باشد. مردم ایران دوست دارند در عین رفاه سربلند باشند. اگر نگاهی به گذشته بیندازیم، در دوران هایی که بحران های ما کمتر بود، و فشار اقتصادی و اجتماعی مردم به مراتب از وضعیت کنونی در یکی دو سال اخیر کمتر بود، مقایسه ها و رفتارهای خشن با دیگر قومیت ها از کشورهای دیگر نیز به مراتب کمتر بود. آرامش اجتماعی آرامش سراسری را موجب می شود و عصبانیت و خشم اجتماعی به مناطق دیگر نیز سرایت می کند. 

ادامه مطلب