آرشیو اخبار

کشمکش ايران و عربستان در مجمع خاورميانه اى اقتصاد

منوچهر متکى، وزير امور خارجه ايران، در جريان اجلاس اردن با کم اهميت جلوه دادن طرح عربستان براى صلح ميان اعراب و اسرائيل که از سال 2002 مطرح شده است و در جريان اجلاس سران عرب در ماه مارس بار ديگر مورد توجه قرار گرفت، خطاب به ترکى فيصل اعلام کرد که اين طرح محکوم به شکست است.

ادامه مطلب

در نقد سیاست جنوب - جنوب

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران طى مقاله اى به رویکرد ایران به کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین پرداخته است.

ادامه مطلب

فرانسه؛ روگردانی از اعراب رو به سوی اسراییل؟

فرانسه محور و مبناى موازنه و ثبات ميان دو سو اقيانوس اطلس به مثابه همتايى براى ايالات متحده مطرح کرده و حامى هويت اروپايى بوده که دونالد رامسفلد وزير دفاع سابق امريکا از آن به عنوان «اروپاى کهن» تعبير کرده بود.در شرايط تازه برخى اعتقاد دارند که فرانسه هرگز از همان قدرت دوره ژاک شيراک برخوردار نخواهد بود.

ادامه مطلب

فرانسوا فیون نخست وزیر تازه فرانسه

"فرانسوا فیلون" پنجشنبه ۱۷ مى از سوی نيکولا سارکوزی رئیس جمهوری جدید فرانسه به عنوان نخست وزیر این کشور برگزیده شد. نیکولا سارکوزی آقای فیلون را که به مدت 2 سال به عنوان مشاور سیاسی در خدمت گرفته بود، به عنوان نخست وزیر فرانسه منصوب کرده است.

ادامه مطلب

ابهام در جایگاه تحریم درحقوق بین الملل

سازمان ملل متحد که با هدف اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی تشکیل شد، درعمل برای جلوگیری و ادارة تعارضات، به ابزارها و روش های گوناگونی در طول بیش از شش دهه از فعالیت خود متوسل شده است .

ادامه مطلب

چتم‌هاوس مى گويد عراق در آستانه فرو‌پاشى است

موسسه چتم هاوس يکى از مراکز تحقيقات استراتژيک در بريتانيا مى گويد دولت عراق اخيرا کنترل بخش هاى بزرگى از کشور را به گروه‌هاى محلى واگذار کرده و کشور در آستانه تجزيه و فروپاشى قرار دارد. چتم‌هاوس مى گويد گرچه هنوز جنگ داخلى در عراق آغاز نشده ولى درگيرى‌هاى متعدد داخلى بين گروه‌هاى رقيب وجود دارد.

ادامه مطلب

چالش هاى بى پايان روسيه و اتحاديه اروپا

منابع رسمی درباره این که آیا مشکل استقرار سیستم های ضد موشکی آمریکا در اروپا بررسی خواهد شد یا خیر، سکوت می کنند.اروپایی ها در این مسئله نمی توانند در خانه خود نظم برقرار کنند و به آمریکایی ها اجازه می دهند که اروپای شرقی را به ابزاری برای ترساندن روسیه تبدیل کند.

ادامه مطلب

ليست کامل اعضاى جديد کابينه فرانسه

اعضای دولت جدید فرانسه به نخست وزیری فرانسوا فیون صبح روز جمعه معرفی شدند که در این میان آلیو ماری وزیر دفاع سابق به عنوان وزیر کشور جدید و برنارد کوشنر به عنوان وزیر امور خارجه فرانسه معرفی شده است.

ادامه مطلب

پايان تورخاورميانه‌اى چنى

ديک چنى در تور خاورميانه‌اى خود که با هدف غلبه بر شبهات کشورهاى عرب نزديک به واشنگتن در مورد استراتژى نظامى آمريکا براى تامين امنيت بغداد و اطمينان به مقامات اين کشورها در مورد توانايى نورى المالکى، نخست‌وزير عراق، براى رهبرى اين کشور صورت گرفت، به کشورهاى عراق، امارات، عربستان، مصر و اردن سفر کرد.

ادامه مطلب