آرشیو اخبار

دوران "بزن در رو" به پایان رسیده است
پایان دوره برتری امریکا

دوران "بزن در رو" به پایان رسیده است

ایالات متحده، حدود ششصد پایگاه نظامی در سطح جهان دارد به همراه انواع پست های استقرار نیرو. پرسش این است: چه میزان فکر و توجه صرف امنیت هوایی این پایگاه ها – در قیاس توجه به امنیت آنها روی زمین – شده است؟

ادامه مطلب
نکاتی درباره معامله هسته ای آمریکا و عربستان
واشنگتن در سردرگمی تاریخی به سر می برد

نکاتی درباره معامله هسته ای آمریکا و عربستان

حمیدرضا اسماعیلی نجار در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سیاست آمریکا در طول تمام این سال ها بر این پایه استوار بوده است که به هیچ کشوری غنی سازی را اجازه ندهد. ایران به واسطه برجام از معدود کشورهایی است که از این قاعده مستثنا شده است. به همین دلیل، به رسمیت شناختن غنی سازی ایران در برجام از دستاوردهای مهم برجام برای کشور ما نامیده شده است. برای اعمال این سیاست، ایالات متحده قانون موسوم به ۱۲۳ را تصویب کرد که در آن شروط متعددی برای انعقاد قرارداد همکاری هسته ای با دیگر کشورها تعبیه شده است، از جمله شرط عدم غنی سازی در کشور طرف معامله. اما عربستان سعودی اعلام کرده که در زمینه هسته ای خواهان حقوقی برابر با ایران است، یعنی غنی سازی در خاک خود و همین مسئله موجب شده تا دو کشور نتوانند موفق به انعقاد قرارداد همکاری هسته ای بشوند. 

ادامه مطلب
جزئیات جدید ازدیدار ظریف و ماکرون در «بیاریتز» فرانسه
یک منبع آگاه تشریح کرد

جزئیات جدید ازدیدار ظریف و ماکرون در «بیاریتز» فرانسه

هادی محمدی می نویسد: ماکرون گفت آخرین تحول این است که ترامپ حاضر شده در جلسه ۱+۴ بیاید. البته پاسخ ما نیز منفی بود و شرط گذاشتیم که اول رفع همه تحریم ها و بازگشت به برجام و سپس حضور ترامپ در جمع ۱+۴.

ادامه مطلب
کاهش موج ایران هراسی اخیر در سایه تحرکات دیپلماتیک ظریف و روحانی در نیویورک
در گفت و گو با نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بررسی شد:

کاهش موج ایران هراسی اخیر در سایه تحرکات دیپلماتیک ظریف و روحانی در نیویورک

محمد جواد جمالی نوبندگانی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون اهداف راه اندازی موج گسترده ایران هراسی به واسطه حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان بر این نکته تاکید دارد: موج جدید و گسترده ایران هراسی و اتهام‌پراکنی به تهران با چند هدف عمده صورت گرفته؛ اول اینکه آمریکا در تلاش است با پررنگ کردن اتهام پرکنی ها نسبت به ایران فضای سیاسی و دیپلماتیک را غبار آلود و مبهم کند تا بدین وسیله از زیر بار مسئولیت عدم کارایی تجهیزات نظامی فروخته شده به کشورهای عربی برای ارتقای امنیت آنها شانه خالی کند. دوم اینکه خود عربستان سعودی نیز سعی دارد با اتهام‌پراکنی نسبت به جمهوری اسلامی ایران آبروی از دست رفته خود را در برابر این حمله انصارالله یمن ترمیم کند.

ادامه مطلب
غرب گرفتار در هرج و مرج ترامپ و جانسون
ضرورت نگاه ژرف به دگردیسی در شاکله نظامات جهانی

غرب گرفتار در هرج و مرج ترامپ و جانسون

بهاء الدین بازرگانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اکنون سه سال پس از رفراندوم خروج، دو نخست وزیر از قدرت ساقط شده و سومی نیز در نوبت قرارگرفته است. انگلستان دچار دودستگی داخلی شده و دورنمای مبهمی برای آینده این پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا و دومین در اروپا برجاگذاشته است. با توجه به این دو رویداد و آثار جهانی اش، حالا بسیاری از خود می پرسند که در ممالک غربی واقعا چه خبر است؟

ادامه مطلب