آرشیو اخبار

اروپایی ها هنوز موضع ایران را نمی دانند
با وجود تاکید باقری بر امکان رسیدن به توافق

اروپایی ها هنوز موضع ایران را نمی دانند

یکی از کارشناسان غربی که هفته گذشته در اروپا با باقری کنی دیدار کرد، می گوید که معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید داشت که او به عنوان مسئول گفت وگوهای هسته ای در دولت ابراهیم رئیسی گمارده شده است. او در این باره می گوید: "او به روشنی تلاش داشت این پیام را منتقل کند که رسیدن به توافق ممکن است و او کسی است که مسئول پرونده هسته ای است." باقری همچنین انتقادهای گذشته اش از برجام را کم اهمیت جلوه داد و گفت زمانی آن دیدگاه را مطرح کرده که به عنوان یک کارشناس بیرون از دولت نظر می داده اما اکنون او در دولت و یک سیاستگذار دولتی است و به نمایندگی از نظام کار می کند و دیدگاه های شخصی اش اهمیتی ندارند.

ادامه مطلب
ایران درباره تضمین سخت نگیرد
لزوم تمرکز طرف های برجام بر عادی سازی روابط اقتصادی بلندمدت

ایران درباره تضمین سخت نگیرد

در کوتاه مدت، ایران طیف وسیعی از مزایا را به دست خواهد آورد به این دلیل که آنها مشروط به مداخلات سیاسی قابل توجه ۱+۵ نیستند. اهمیت این مزایای خودکار با یادآوری دوره پس از لغو تحریم ها در سال ۲۰۱۶ مشخص می شود؛ اقتصاد ایران آن زمان ۱۳.۴درصد رشد کرد و این در حالی بود که اجرای کامل لغو تحریم ها هنوز به طور کامل رخ نداده بود. اقتصاد ایران در چند زمینه کلیدی رونق یافت. این مزایا به هیچ وجه معادل عادی سازی اقتصادی بین طرف های برجام نیست، اما به اندازه ‌ای که ایران را به سمت مذاکره سوق دهد، قابل توجه است.

ادامه مطلب
آمادگی ترکیه برای حل بحران لبنان با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس
آنکارا کاری می تواند بکند؟

آمادگی ترکیه برای حل بحران لبنان با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: آنکارا آماده است همچنان از لبنان برای عبور از چالش های اقتصادی حمایت کند. بحران اقتصادی لبنان به فقر سه چهارم مردم این کشور و سقوط ارزش پول آن در حدود نود درصد منجر شده است.

ادامه مطلب
معضل خودرو و زوال سرمایه اجتماعی در ایران
بتیئ اراده‌ای برای حل این مشکل وجود داشته باشد

معضل خودرو و زوال سرمایه اجتماعی در ایران

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حالی‌که سفته بازها و واسطه‌ها در طول چند سال اخیر از قبال بازار رها شده خودرو سودهای باور نکردنی به جیب زده‌اند، بسیاری از خانواده‌ها قادر به تأمین خودرو نیستند و بسیاری از جوانان به دلیل عدم تمکن مالی برای خریداری خودرو، احساس نارضایتی و سرخوردگی می‌کنند و بعضا هم امر ازدواج را که یکی از پیش شرط های سنتی آن داشتن خودرو بوده به تعویق انداخته است. 

ادامه مطلب