اروپا - آرشیو

الگو سازی نوین در همکاری با اروپا
اهمیت برند سازی با تمرکز بر دانش بنیان ها (بخش ۴۳)

الگو سازی نوین در همکاری با اروپا

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برآوردها نشان می‌دهد شرکت‌های دانش‌بنیان ایران، از ابتدای شکل‌گیری تا پایان سال ۱۳۹۷ رقمی معادل ۶ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌ و تلاش چشمگیری را برای داشتن سهم در صادرات کشور به کار برده اند و براساس آخرین آمار صادراتی؛ مجموعه ۴۵۰ شرکت دانش بنیان یعنی ۷ درصد از کل دانش بنیان ها در کنار حدود ۲۰۰ مرکز رشد و حدود ۲۰۰ شتاب دهنده و مرکز رشد خصوصی؛ ، به حدود یک میلیارد دلار صادرات دست پیدا کرده اند و توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان در کنار مزیت‌های قابل ذکری چون افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌ها، کمک به توسعه فناوری و…، می‌تواند مسیر توسعه روابط تجاری و صادرات سایر محصولات با برندهای ایرانی را تسهیل کند.

ادامه مطلب
میزان محبوبیت روس ها در کشورهای مختلف چقدر است؟
بازتاب رفتار سیاسی دولتمردان بر مواجهات توریستی با گردشگران

میزان محبوبیت روس ها در کشورهای مختلف چقدر است؟

محمود خدمتگزار در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: روسیه شاید در بلوکِ قدرت، حرفی برای گفتن داشته باشد، ولی به گواهیِ تاریخِ دیروز و امروزش، در میانِ همسایگان و نیز دیگر نقاط جهان، محبوبیتی ندارد و این را نه رویِ صفحاتِ کاغذ یا شبکه های مجازی که در مناسباتِ فردی و اجتماعیِ مردمِ جهان با توریست ها و گردشگرانِ روسی به رایُ العین می توان دید. هیچ ملّتی، خاطره هایِ تلخ و ناخوشایند از دولتی دیگر را جدا از مردمانش به حساب نمی آورَد و اینجاست که افکار عمومی، باید دولت ها را بر صلح و دوستی ترغیب کند تا تبعات و پیامدهایِ گزنده و آزاردهندة ستمکاری و تجاوزِ دولتمردان، گریبانِ شهروندانش را در جاهای دیگر نگیرد.

ادامه مطلب
کشتار بوسنی مجددا خبر روز می شود؟
پایان ماموریت نماینده عالی سازمان ملل در بوسنی، با اصلاحات قانون کیفری در خصوص نسل کشی مسلمانان

کشتار بوسنی مجددا خبر روز می شود؟

سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اخیرا والنتین اینتسکو نماینده عالی سازمان ملل متحد در بوسنی و هرزگوین بعد از گذشت حدود سه دهه از جنگ بوسنی و در واپسین روزهای ماموریت دوازده ساله خود در این کشور، مصوبه ای  را در خصوص جنایت جنگی و به نوعی به رسمیت شناختن نسل کشی در بوسنی ابلاغ کرده است که در نوع خود بسیار قابل توجه بوده و نیاز به بررسی جمیع موارد و متون مرتبط با این امر را دارد.

ادامه مطلب
پوست خربزه صهیونیست ها زیر پای ناتو و ایران
از اهمیت هشیاری ابتکار تا ضرورت بالندگی و اقتدار

پوست خربزه صهیونیست ها زیر پای ناتو و ایران

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: واقعیت این است که اجلاس سران ناتو نتوانست به نتایج ملموسی برای رفع نگرانی های اعضاء، ارائه راهبرد روشن دراز مدت بویژه در موضوعات تجدید ساختار، توسعه به شرق و تعریف پارادیم چگونگی مواجهه با تهدیدات بویژه محور مسکو و پکن برسد و در شرایط موجود نوعی فرار رو به جلو؛ فرافکنی و شاید دشمن فرضی تراشی اهمیت خاصی دارد؛ موضوعی که در شرایط خاص منطقه خاورمیانه موجب سوء تحلیل و برداشت صهیونیست ها شده و با معاونت انگلیس پروژه خطرناکی را برای منطقه و ناتو طراحی نموده و با سناریو حمله به کشتی نفتی برای ایجاد جبهه ای خطرناک بر علیه ایران در آستانه شروع به کار دولت سیزدهم در ایران اسلامی تلاش مذبوحانه می نمایند. با نیم نگاهی به عملکرد ناتو در سه دهه گذشته و پس از فروپاشی اردوگاه کمونیسم و انهلال پیمان ورشو باید اذعان نمود که ماشین جنگی این پیمان در سه بحران اروپایی و آسیایی نقش کلیدی داشته است و بنوعی در جنگ های کوزوو در قلب اروپا و اشغال عراق و افغانستان به ضرورت موجودیت و تداوم تقویت ناتو برای اعضاء صحه گذاشته است.

ادامه مطلب
اولویت های امنیتی - سیاسی مسکو
آموزه های راهبرد امنیت ملی روسیه چگونه تکوین یافته است؟

اولویت های امنیتی - سیاسی مسکو

بهنام وکیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از سال ۱۹۹۷ تقریباً هر شش سال یک‌بار، روسیه سند راهبرد امنیت ملی خود را به‌روز می‌کند. در سند اول (۱۹۹۷) تأکید شد که سیستم بین‌المللی چندقطبی شده و قوانین جدیدی بر این اساس شکل‌گرفته و کشورهای غربی برای حفظ نظم موردنظر خود مانند گذشته، بحران‌هایی را آغاز کرده‌اند. یکی از مواردی که در این سند ذکر شد، تضعیف نهادهای بین‌المللی و افزایش ناکارآمدی سیستم‌های امنیتی جهانی بود. 

ادامه مطلب
نقش دانش بنیان ها در همکاری ایران با اروپا
در آستانه پساکرونا

نقش دانش بنیان ها در همکاری ایران با اروپا

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کارشناسان بر این باورند که سرمایه‌‌های اقتصادی کشورمان تنها محدود به منابع زیرزمینی مانند نفت و انواع مواد معدنی نبوده بلکه نیروی انسانی سرمایه اصلی به حساب می‌آید که در شرایط جاری از آن به عنوان شرمایه هوشمند یاد می کنند و در واقع اصول اصلی اقتصاد دانش‌بنیان بر نیروی انسانی خلاق و متخصص استوار شده است.

ادامه مطلب