اروپا - آرشیو

جنگ اوکراین گورستانی برای اتحادیه اروپا
دامی که امریکا پهن کرد نه روسیه

جنگ اوکراین گورستانی برای اتحادیه اروپا

روسیه برپایی اتحادیه اروپا و انسجام و قدرت این اتحادیه را تهدیدی برای خود نمی‌داند، اگر به آمریکا در سیاست‌های خصمانه‌اش علیه روسیه که هدف از آن تضعیف این کشور است، وابسته نباشد.

ادامه مطلب
اینجا جغرافیا حرف اول را می زند! (۵)
۱۵۰۰ سال گسترش «ناتو» به سمت شرق:

اینجا جغرافیا حرف اول را می زند! (۵)

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اتو ون بیسمارک همیشه معتقد بود که باید از درگیری و رویارویی میان آلمان و روسیه جلوگیری شود. به عقیده وی، منافع مشترک پادشاهان و همچنین جمعیت قابل توجه لهستانی (برای مسئله لهستان به مقاله قبلی مراجعه شود) تحت حاکمیت هر دو کشور دلایل قابل توجهی برای عدم رویارویی میان برلین و سنت پترزبورگ بودند. آخرین تلاش های بیسمارک برای حفظ روابط حسنه پیمان مخفی (Rückversicherungvertrag) در سال ۱۸۸۷ میلادی بود که تبدیل به الگویی برای همه پیمان های مخفی آتی میان آلمان و روسیه شد.

ادامه مطلب
ضد حمله اوکراین، از رویا تا واقعیت
فعلا همه از جنگ فرسایشی راضی هستند

ضد حمله اوکراین، از رویا تا واقعیت

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حالی که ۱۶ ماه از شروع عملیات ویژه روسیه می گذرد تصویر و ارزیابی روشنی از دورنمای این جنگ که همانند هر جنگی با خوش بینی و با ابعاد جغرافیایی و زمانی محدود شروع شده بود؛ وجود ندارد. وضعیت موجود بیشتر به منازعه فرسایشی مورد رضایت طرفین تفسیر می شود و از سویی حامیان غربی اوکراین نیز طرفدار ادامه این روند با هدف تاثیرگذاری تحریم ها و بلند شدن صداهای اعتراضی از داخل روسیه و وارد کردن فشار بیشتر به شخص پرزیدنت پوتین هستند.

ادامه مطلب
تیری در پهلوی روسیه
با عضویت فنلاند در ناتو

تیری در پهلوی روسیه

مسکو آنچه رخ داد را تیری بر پهلوی خود به حساب آورد و در این راستا معاون وزیر امور خارجه این کشور تهدید کرد حضور نظامی کشورش در منطقه شمال غربی تقویت خواهد شد. همچنین وعده داد اقدامات بیشتری برای تضمین امنیت نظامی روسیه صورت گیرد به علاوه این که مسکو تسلیحات اتمی خود را به مرزهای ناتو نزدیک خواهد کرد و آنها را در مرزهای خود با لهستان مستقر خواهد کرد.

ادامه مطلب
تشر واشنگتن به اروپایی ها: دست از گلایه بردارید
تحمیل خواسته امریکا به اروپا

تشر واشنگتن به اروپایی ها: دست از گلایه بردارید

جو مانچین، سناتور دموکرات آمریکایی اخیرا در مجمع جهانی اقتصاد داووس گفت که اتحادیه اروپا "فوق ریاکارانه" رفتار می کند. آمریکایی ها از امنیت اروپا در اوکراین دفاع می کنند، بنابراین آنچه برای ابرقدرت محافظ خوب است باید برای اتحادیه اروپا نیز مناسب باشد.

ادامه مطلب
جنگ اوکراین و عصر روشنگری دیپلماتیک در اروپا+دانلود فایل
آیا جنگ اوکراین، می تواند به یک رنسانس دیپلماتیک در اروپا ختم شود؟

جنگ اوکراین و عصر روشنگری دیپلماتیک در اروپا+دانلود فایل

دکتر سید عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی و نعمت اله مظفرپور، پژوهشگر اندیشه سیاسی و دیپلماسی در یادداشت مشترکی که برای سایت شورای راهبردی روابط خارجی نوشته‌اند، به این سوال پرداخته‌اند که « آیا نگرانی و تجربه اروپایی‌ها از ناامنی ناشی از جنگ اوکراین، می تواند آنها را از برج عاج ذهنیت معیوب سنتی پایین آورد تا بلکه نگرانی سایر دولت-ملت‌ها، از جمله جمهوری اسلامی ایران، از ناامنی ها و تهدیدات را همدلانه درک کنند؟»

ادامه مطلب
نظر رهبری در جنگ اوکراین برای دستگاه دیپلماسی فصل الخطاب باشد
لزوم برجسته سازی نکات مربوط به امنیت ملی برای افکار عمومی

نظر رهبری در جنگ اوکراین برای دستگاه دیپلماسی فصل الخطاب باشد

وحید کریمی و علی موسوی خلخالی در یادداشت مشترکی در دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری و در سخنرانی خود در حرم مطهر رضوی در یک فروردین نیز گفتند: «ما حضور در جنگ اوکراین را قاطعاً و صریحاً رد می‌کنیم و ابداً چنین چیزی صحت ندارد. جنگ اوکراین را آمریکا برای گسترش ناتو به شرق راه انداخت و اکنون نیز در حالی که مردم اوکراین گرفتار و دچار مشکلات هستند، بیشترین سود را از جنگ، آمریکا و کارخانجات اسلحه‌سازی آن می‌برند و به همین علت، مانع کارهای لازم برای خاتمه جنگ می‌شوند.» این اظهارات مقام معظم رهبری مانند فتوای حرام بودن استفاده از تسلیحات هسته ای باید فصل الخطاب دستگاه دیپلماسی و دولت جمهوری اسلامی باشد و از آن بهره برداری مفید شود.

ادامه مطلب
اوکراین انتظار بیشتری از اسرائیل دارد
تل آویو نگران از عصبانیت مسکو

اوکراین انتظار بیشتری از اسرائیل دارد

اوکراین برای دستیابی به طیف وسیعی از سامانه های دفاع هوایی و دفاع موشکی ابراز علاقه کرده است. در این میان، اسرائیل تاکنون از اقدامات شدیدی که می تواند، مسکو را عصبانی کند، خودداری کرده است.

ادامه مطلب
آتشفشان بحران بالکان
کوزوو قلب اروپا را به آتش می کشد؟

آتشفشان بحران بالکان

این هفته درگیری خطرناکی میان اقلیت صرب در شمال کوزوو و نیروهای ارتش و پلیس این منطقه رخ داد بعد از این که این اقلیت که ده درصد ساکنان آن را تشکیل می‌دهند انتخابات محلی شهرداری‌ها را در ماه آوریل تحریم کردند و این امر باعث شد سیطره آلبان‌ها بر شورای شهرداری‌ها شد.

ادامه مطلب
درک چینی از بحران اوکراین
آیا میانجی‌گری پکن مورد توجه است؟

درک چینی از بحران اوکراین

خاطره حمیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با گذشت یک سال از جنگ، درک چین از بحران اوکراین تغییر نکرده، اگرچه نگرانی‌های آن قابل مشاهده است. رسانه دولتی گلوبال تایمز که بلندگوی حزب کمونیست چین محسوب می‌شود، عقیده دارد که جنگ وارد فاز بن‌بست شده است. از آنجایی که روسیه و اوکراین هر دو مصمم هستند تا پیش از مجبور شدن به مذاکره، دستاوردهای ارضی را به حداکثر برسانند، این درگیری احتمالاً طولانی خواهد شد.

ادامه مطلب