اروپا - آرشیو

فصل‌های احتمالی بعدی جنگ اوکراین
نه روسیه کوتاه می آید، نه غرب و نه اوکراین

فصل‌های احتمالی بعدی جنگ اوکراین

از نظر سیاسی و دیپلماتیک، دو دستگی در سطح جهانی بر سر جنگ اوکراین دیده می شود. شورای امنیت به علت «وتو»ها دست بسته است و دیگر سازمان های جهانی نیز یا دنباله رو محور غرب هستند یا دچار چند دستگی شده اند. طرف های میانه نیز تلاش می کنند از زیر بار پایبندی به تحریم ها علیه روسیه یا حمایت مطلق از یکی از طرف های مناقشه شانه خالی کنند.

ادامه مطلب
آمریکا برای سیطره جهانی، جنگ اقتصادی به راه می اندازد
اوکراین بهانه تازه واشنگتن

آمریکا برای سیطره جهانی، جنگ اقتصادی به راه می اندازد

شروع جنگ اوکراین و روسیه باید برای امریکا و ساختار پیچیده نظامی – صنعتی این کشور بسیار هیجان انگیز بوده باشد. زیرا با آغاز این بحران، دولت آلمان تصمیم گرفت از آمریکا جنگنده خریداری کند و در ادامه ۱۰۰ میلیارد یوروی اضافی به توسعه و نوسازی هرچه سریعتر توانمندی های دفاعی خود اختصاص داده است.

ادامه مطلب
روسیه، غرب و دو راهی انتخاب ما
به زودی دنیای جدیدی را شاهد خواهیم بود

روسیه، غرب و دو راهی انتخاب ما

علی موسوی خلخالی می نویسد: رای ما، ایران، فرصت های مهمی به وجود آمده، از جمله مهمترین این فرصت ها تامین انرژی جهانی است که می تواند ما را به بازیگری مهم در عرصه جهانی تبدیل کند، اگر دیپلماسی فعال و پویایی داشته باشیم، می توانیم در این حوزه نهایت استفاده را هم از جانب غرب ببریم و هم از جانب روسیه. بی شک در این صورت می توانیم با برگه هایی که در اختیار داریم تلاش های روسیه و جامعه جهانی برای این که ما را در برابر انتخاب هایش قرار دهد، به تعویق بیندازیم. در این میان باید مانع اصلی یعنی توافق هسته ای را هر چه سریعتر برداریم و تکلیف برجام را هر چه سریعتر روشن کنیم تا بتوانیم ضمن خروج از انزوا به جمع بازیگران عرصه جهانی بپیوندیم، در غیر این صورت فرصت ها یک به یک از دست می روند و انتخاب ها روز به روز سخت تر می شوند و ما در برابر وضعیتی سخت قرار می گیریم، در آن موقع چه بسا انتخابی نداشته باشیم و مجبور شویم به انتخاب دیگران تن دهیم. 

ادامه مطلب
عبرت‌های چین از اوکراین
سیاست تحمیلی غرب و روش مستقلی که پکن دنبال می کند

عبرت‌های چین از اوکراین

غرب نوعی فشار دوگانه بر چین در این جنگ اعمال می‌کند؛ به این ترتیب که اتحادیه اروپا سیاستی محتاطانه در پیش گرفته، اما ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند نوعی فشار بر این کشور اعمال کند که میان گفت وگو و تهدید به تحریم در صورت حمایت از روسیه در نوسان است.

ادامه مطلب
عملکرد شوکه کننده روسیه، فعلا نظام چند قطبی را به تعویق انداخته است
در سایه ناتوانی دیپلماتیک چین

عملکرد شوکه کننده روسیه، فعلا نظام چند قطبی را به تعویق انداخته است

این بحران همچنین وزن واقعی چین در عرصه بین المللی را نشان داد. پکن علاوه بر یکه خوردن از روش اداره جنگ و تحقیر روسیه از سوی واشنگتن، کاملا در کمک کردن به متحد روس خود ناتوان به نظر رسید. در برابر برتری قاطعانه اقتصادی، تکنولوژیکی و نظامی غرب به نظر می‌رسد چین در بحران اوکراین تنها از جان سالم به در بردن خود راضی خواهد بود. 

ادامه مطلب
امریکا باید بیش از همیشه ترکیه را دریابد
آنکارا و ناتو بعد از جنگ اوکراین

امریکا باید بیش از همیشه ترکیه را دریابد

از اوایل دهه ۲۰۱۰، روابط بین ترکیه و سایر کشورهای عضو ناتو به حدی بد شده که موضوع خروج یا اخراج احتمالی ترکیه از ائتلاف ناتو به جریان اصلی بحث های میان اعضا تبدیل شده است. مسکو تلاش کرده از این تنش‌ها از طریق تماس بی‌سابقه با دشمنی که همواره در طول تاریخ خود با آن مواجه بوده، بهره‌برداری کند از جمله با فروش تجهیزات ساخت روسیه به ترکیه که برای مقابله با قابلیت‌های نظامی ناتو طراحی شده است.

ادامه مطلب
مروری تاریخی بر طولانی‌ترین محاصره پایتخت یک کشور
اولین روزنامه نگار قربانی جنگ بوسنی و هرزگوین

مروری تاریخی بر طولانی‌ترین محاصره پایتخت یک کشور

سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آثار و تبعات ویرانگرانه و ناراحت کننده این نبرد نابرابر، هنوز که هنوز است روح و جان آدمی را دچار اضطراب و انزجار می کند. نوع کشتار وحشیانه و اقدامات غیر انسانی صرب ها علیه مسلمانان بوسنی، اگر چه هیچ گاه از اذهان آزادگان و آزاد اندیشان جهان ما پاک نخواهد شد اما در مناسبت سالگرد این واقعه دردآور، تمام این خاطرات با نکات ریز و درشت آن برای بازماندگان و بانیان آن جنگ تکرار خواهد شد. 

ادامه مطلب
توصیه های رسانه روسی درباره احتمال صادرات انرژی ایران به غرب
تجربه تحریم تهران برای مسکو

توصیه های رسانه روسی درباره احتمال صادرات انرژی ایران به غرب

در حال حاضر، در ایران بحران خاصی وجود ندارد. مغازه ها پر از اجناس هستند، ترافیک در تهران کمتر از مسکو نیست و شما می توانید، محصولات وارداتی را از همه جا خریداری کنید. اما، در تاریخ تحریم ها علیه ایران، نکته بسیار آموزنده ای برای روسیه وجود دارد. ایران دارای ذخایر عظیم گازی است. از آنجایی که سخنان اروپا در خصوص تحریم منابع انرژی از روسیه رو به افزایش است، باید به تامین کننده شناخته شده دیگر (ایران) توجه خاصی داشت.

ادامه مطلب