اروپا - آرشیو

حمایت همزمان روسیه از احزاب راست و چپ افراطی در آلمان
مسکو برای تسخیر اروپا خیز برداشته است

حمایت همزمان روسیه از احزاب راست و چپ افراطی در آلمان

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: گسترش افراط‌گرایی در آلمان نه‌فقط به خشونت در این کشور، بلکه به شکاف‌های لاینحلی در اتحادیه اروپا دامن خواهد زد. اگرچه مسئله مهم‌تر تداعی فعلی همراهی افراط‌گرایی با نئونازیسم و خشونت نظامی است. این به آن‌معناست که گسترش افراط‌گرایی و رسیدن آن به نقطه بحرانی ممکن است مدت‌ها به‌طول بینجامد، ولی آنچه امروز درمورد آموزش‌های نظامی افراط‌گرایان در روسیه به‌طور گسترده رسانه‌ای شده است می‌تواند کاتالیزوری در جهت حمایت بیشتر از گروه‌های افراطی در کشورهای اروپایی، به‌ویژه آلمان و ازطرفی تشدید شکاف بین اعضای اتحادیه باشد.

ادامه مطلب
کارزار انتخاباتی آمریکا فرصتی برای اعمال نفوذ اروپایی هاست؟
ترامپ، ماکرون و جانسون در آرزوی تغییر جهان

کارزار انتخاباتی آمریکا فرصتی برای اعمال نفوذ اروپایی هاست؟

در پاریس همه درباره تهدیدهای امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، برای سوق دادن لبنان به سمت اصلاحات سیاسی یک ماه پس از انفجارهای ویرانگر در بندر بیروت، صحبت می کنند. یک خط فکری این است که او می تواند در تحریم کارگزاران قدرت در پارلمان لبنان به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بپیوندد.

ادامه مطلب
درس هایی از نروژ برای ما
کشورها انرژی خود را در کجا به کار می گیرند؟

درس هایی از نروژ برای ما

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: در سال ۱۲۸۷ شمسی، میرزا یوسف خان تبریزی (مستشار الدوله) حکمرانی را در کتاب یک کلمه خود خلاصه کرد: قانون. قانونِ مصلحت عامه نه تنها در دولت و در میانِ مردم نروژ رعایت می شود بلکه در ناخودآگاهِ عمومِ آنها نیزحک شده است.

ادامه مطلب
تهران خود را با تحریم های بخش انرژی وفق داده است
تحریم ها علیه ایران و روسیه به پایان روابط ترنس-آتلانتیک می انجامند؟ (بخش سوم)

تهران خود را با تحریم های بخش انرژی وفق داده است

از زمان پایان جنگ سرد، تحریم ها به ابزار اصلی در سیاست خارجی و دولت داری ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی به ویژه اتحادیه اروپا تبدیل شده اند، اما هنوز این سوال مطرح است که آیا آنها در ترغیب به تغییر رفتار کشور مقاوم در برابر نفوذ خارجی یا در نبود گزینه های سیاسی موثر «کارآمد» هستند؟ در عمده موارد ظرفیت کشورهای هدف در وفق دادن خودشان با شرایط نادیده گرفته می شود. تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران و دولت فدرالی روسیه در زمینه انرژی از این دست هستند.

ادامه مطلب
چین در سودای بلعیدن اروپا!
سرمایه های چینی که سرازیر شده اند

چین در سودای بلعیدن اروپا!

در شرایط کرونایی جهان، چین اهداف اقتصادی خود را در قاره سبز دنبال می‎کند. چشم بادامی‎ها با کیف‌های پر از پول به اروپا رفته‌اند و شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از بنادر خارجی در اقصا نقاط جهان تا خرید شرکت‌های در حال ورشکستگی اروپایی‌ها هدف چینی‌هاست.

ادامه مطلب
پوتین جایگاه اصلی روسیه در جامعه جهانی را پس می گیرد
روسیه مهمان ویژه گروه هفت ۲۰۲۰

پوتین جایگاه اصلی روسیه در جامعه جهانی را پس می گیرد

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: روسیه در سال ۲۰۱۴ در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به دلیل یک اقدام غیرقانونی در ضمیمه کردن کریمه به خاک خود از گروه جی ۸ کنار گذاشته شد و از آن جایی که هنوز این قلمرو را در اختیار دارد، دولت های گروه تماس های قبلی ترامپ را برای پذیرش مجدد مسکو رد کرده اند. 

ادامه مطلب
آلمان و اسرائیل به سمت تشدید تنش پیش می روند
سفر هایکو ماس به سرزمین های اشغالی و آینده روابط برلین و تل آویو

آلمان و اسرائیل به سمت تشدید تنش پیش می روند

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پیش بینی می شود تا پایان دوره نتانیاهو سطح تقابل بین رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا روندی افزایشی داشته باشد. نگاه های اروپا گرایانه بنی گانتس نیز تا زمانی که وی فرد دوم در کابینه رژیم صهیونیستی تلقی شود با اقدام عملی برای بهبود روابط همراه نخواهد بود و کماکان انتظار می رود سطح تنش ها بین دو طرف بیشتر شود.

ادامه مطلب
نگاهی به کنشگری بین المللی روسیه
به بهانه انتشار کتاب آمریکا و جهان در مخاطره ما

نگاهی به کنشگری بین المللی روسیه

حسین عسگریان به بهانه انتشار کتاب "آمریکا و جهان در مخاطره ما" در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به اعتقاد کیگن پوتین هیچگاه علاقه ای به ادغام روسیه در نظم جهانی لیبرال نداشته و از نظر وی سوریه و کریمه چیزهای بی اهمیتی در مقایسه با فروپاشی غرب لیبرال هستند.

ادامه مطلب
«راهبرد اوراسیای بزرگ‌تر» روسیه و جایگاه ایران
رؤیای بلندپروازانه پوتین و لزوم دوراندیشی تهران

«راهبرد اوراسیای بزرگ‌تر» روسیه و جایگاه ایران

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بازتعریف مفهوم اوراسیا درواقع آنچه را که ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در سال ۲۰۱۰ از آن به‌عنوان «اروپای بزرگ‌تر؛ از لیسبون تا ولادی‌وُستوک» یاد کرد، تکمیل کرده است. برهمین‌اساس به‌نظر می‌رسد مداخله مسکو در اوکراین به سود مخالفان مسلح دولت کیِف از سال ۲۰۱۴، افزایش دخالت نظامی و تحرکات سیاسی روسیه در غرب آسیا و به‌ویژه در بحران سوریه و جنگ افغانستان پس از سال ۲۰۱۵، گسترش قابل ملاحظه روابط اقتصادی و نظامی کرملین با دولت «ناراندرا مودی» در هند و احتمالاً حضور فعال روسیه در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درزمینه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، همگی بر مبنای راهبرد «اوراسیای بزرگ‌تر» پوتین انجام شده‌اند.

ادامه مطلب
استمرار یا تغییر در روابط بین الملل اروپا
از کووید - ۱۹ تا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

استمرار یا تغییر در روابط بین الملل اروپا

پاتریک ساهاکیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شیوع کویید ۱۹، نه تنها امنیت زیست محیطی در جهان به شمار می رود، بلکه تهدید امنیت اقتصادی نیز محسوب می شود. اما نکته مهم آن است که نگرانی ملت ها از شیوع و عدم همکاری دولت/ملت ها با یکدیگر، پدیده انتظار ملت ها از دولت ها، یک بار دیگر حس توسعه ناسیونالیست در ملت ها و محدودیت همکاری بازیگران عرصه بین المللی (دولت ها) را پیش روی دولتمردان قرار داد.

ادامه مطلب