اروپا - آرشیو

بهره برداری روسیه از ویروس «کووید ۱۹» برای نفوذ در اروپا
در حالی که اروپا و امریکا مشغول به امور داخلی خود هستند

بهره برداری روسیه از ویروس «کووید ۱۹» برای نفوذ در اروپا

به نظر می رسد مهمترین عنصر این معادله، صعود جنبش های راست افراطی، پوپولیستی وناسیونالیستی در اروپا است که همه این جنبش ها اسب تروای مسکو و هدف اصلی این کشور در اروپا به شمار می روند.

ادامه مطلب
«دیپلماسی ماسک» چین در اروپای شرقی
ترفندی از نوع چینی در تبدیل تهدید به فرصت

«دیپلماسی ماسک» چین در اروپای شرقی

سید حسین طباطبایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آن روز که در ۲۱ مارس سال جاری اولین محموله کمک های بهداشتی چین در فرودگاه بلگراد بر زمین نشست، این گفته ووجیچ، رئیس جمهوری صربستان که «همبستگی اروپائی وجود ندارد. فقط چین می تواند کمک کند»، معنای اصلی خود را یافت. و از این روست که تصاویری از قبیل عکس صدر این گفتار که از یکی از خیابانهای بلگراد گرفته شده است، دستاویز تحلیلگر شبکه abc NEWS می شود و در تحلیلی با عنوان «دیپلماسی ماسک چین در جلب حمایت کشورهای اروپای شرقی برنده می شود»، فطانت چینی ها را در بهره برداری از شرایط و تغییر وضعیت و چهره جهانی خود، ناخواسته می ستاید.

ادامه مطلب
سیاست تحریم های اتحادیه اروپایی: جاه طلبی چند جانبه گرایی رویارویی منطق قدرت
یازدهمین شماره مجله دیپلماسی ایرانی

سیاست تحریم های اتحادیه اروپایی: جاه طلبی چند جانبه گرایی رویارویی منطق قدرت

گزارش موسسه ایفری درباره تحریم های اتحادیه اروپا تهیه شده توسط: آندره مارتین (Andre Martin) ترجمه: ابوالقاسم دلفی، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در فرانسه

ادامه مطلب
از اندیشی مفهوم امنیت بین الملل پس از کرونا: توهم یا ضرورت؟
سیر تاثیر تحولات بر تغییرات مفاهیم حکومتداری

از اندیشی مفهوم امنیت بین الملل پس از کرونا: توهم یا ضرورت؟

پاتریک ساهاکیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: براساس خوانش های تاریخی امنیت، موضوع امنیتی متحول خواهد شد. باید موضوع امنیت زیست محیطی، موضوع قابل تاملی است که انسان بر اساس عملکرد خود بیشتر درگیر آن خواهد شد و باید اهمیت بیشتر به آن ببخشیم، اعتماد عامل اساسی همکاری های امنیتی است که باید وا کاوی شود. عملکرد بازیگران دولتی در مسائل امنیتی با توجه به انتظارات ملت ها باید تقویت شود و زمینه همکاری های امنیتی متحول شود.

ادامه مطلب
دست غرب زیر ساتور چین
«چینی هراسی» تقویت می شود؟!

دست غرب زیر ساتور چین

مهدی تدینی در یادداشتی می نویسد: حکومت چین می‌تواند درباره رفتاری که با مردم خودش دارد، برای مثال در مورد اُیغورها، به کسی جواب پس ندهد، اما وقتی مسئله جان میلیون‌ها انسان در جهان است، وظیفه دارد شفاف و پاسخگو باشد، در غیر این صورت هر قدر هم که شرکت‌های خصوصی و دولت‌های اقتصادپرست غربی رفتار چین را تحمل و توجیه کنند، نمی‌توانند سد راه پدید آمدن احساس «چینی‌بیزاری» در جهان شوند.

ادامه مطلب
کرونا کمونیست و لیبرال نمی شناسد
دگرگونی دنیا در پی یک ویروس

کرونا کمونیست و لیبرال نمی شناسد

مرتضی مردیها در یادداشتی می نویسد: برخی عاقلان و دلسوزان در همان ابتدا اعلام خطر کردند ولی کسی جدی نگرفت، تا جهان به خود آمد و دید ویروس مساواتِ زوری تمام جهان را آلوده کرده است. لجاج در حدی است که بعضی از این قوم شادی می‌کنند از این‌که چرخ اقتصاد و سیاست و زندگی اینطور جدی تهدید شده است؛ کسانی که حاضرند جهان نابود شود و آنها در این نسوزند که چرا تمام پیش‌بینی‌های‌شان از بینی به دیوار خورد؟ غرب لیبرال روزبه‌روز بر شوکت و برکت خود افزود و هم اخلاق و فرهنگ را ارتقا داد و حاصل کمونیسم شد کوبا و کره شمالی و کامبوج و ووهان.

ادامه مطلب
کروناویروس یک بیماری طبیعی است یا یک سیاستگذاری تروریستی؟
اثر پروانه‌ای ووهان بر جهان

کروناویروس یک بیماری طبیعی است یا یک سیاستگذاری تروریستی؟

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پیدایش و نفوذ فراگیر کروناویروس (کووید۲۰۱۹) در سراسر جهان که ابتدا در دو کشور چین و ایران به وضعیت خطرناک رسیده و سپس ایتالیا، اسپانیا، آلمان و اکنون ایالات متحده آمریکا را در صدر جدول مبتلایان خود قرار داده است، از همان هفته‌های نخستین به عنوان یک حمله یا جنگ بیوتروریسم علیه کشورهای خاصی چون ایران، چین و روسیه معرفی شد. معرفی کروناویروس به عنوان یک حمله بیوتروریسمی به ایران، چین و روسیه، به یاری شبکه‌های فضای مجازی و برخی رسانه‌های ملی و دولتی در ایران، چین، روسیه و ... چنان در افکار عمومی شهروندان این کشورها تکرار شد که حتی به منازعه مسئولین و رهبران برخی کشورها مانند: ایران، روسیه، چین و آمریکا نیز کشیده شده است و به خصوص رهبران چین و آمریکا که کرونا را با عنوان «ویروس چینی» و «ویروس آمریکایی» نام می‌برند. 

ادامه مطلب
کرونا و افول نظم لیبرال حاکم بر روابط بین الملل
پایان نظمی که دهه ها بر مناسبات حاکم بود

کرونا و افول نظم لیبرال حاکم بر روابط بین الملل

ابوالفضل پازوکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: می توان از پایان نظم لیبرالی که برای بیش از دو دهه نظم مطلق روابط بین المللی بود سخن به میان آورد. نظمی که پس از پایان جنگ جهانی دوم پا به عرصه وجود گذاشت و همزمان با فروکش کرون شعله های جنگ سرد در دهه ۸۰ به نظم یکه تاز و برتر بین الملی مبدل شد.

ادامه مطلب
وقتی اصول ملی مهمتر از اصول فراملی می شود
تاثیر بحران کرونا بر اهمیت ژئوپلتیک مرزها

وقتی اصول ملی مهمتر از اصول فراملی می شود

سعید رمضانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: الآن هر دولتی مسئول حفظ سلامت شهروندان کشور خود است و با توجه به اینکه دولتمردان بر اساس قوانین داخلی کشور خود انتخاب شده اند باید به مردم خود هم پاسخگو باشند. در بحران کرونا، اتحادیه اروپا مسئولیتی در قبال بحران ندارد؛ آلمانی ها آلمانی بودند و ایتالیایی ها ایتالیایی، و در یک لحظه هویت ملی و استقلال از اهمیت خاصی برخوردار شد.

ادامه مطلب
جامعه اقتصادی اروپا، ۶۷ سال پس از تأسیس
آیا کرونا اروپا را از هم جدا خواهد کرد؟

جامعه اقتصادی اروپا، ۶۷ سال پس از تأسیس

ابوالقاسم دلفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شصت وهفت سال پس از شکل گیری روند وحدت اروپا، و عبور از فراز و نشیب های فراوان مسیر پر پیج وخم وحدت، امروزه با پدیده ای در حال گذر روبه رو هستیم، که با خروج بریتانیا (UK) و برگزیت به زیربنای فکری ژنرال دوگل در مخالفت با پیوستن اولیه بریتانیا (UK) به اروپا بیشتر پی می بریم. همچنین شیوع کرونا به عنوان بحران جهانی شروع دهه سوم هزاره سوم، نه تنها سلامتی بین المللی را به مخاطره انداخته، بلکه روند وحدت اروپا را نیز بیش از پیش با مشکل روبه رو کرده و با بسته شدن مرزهای دوجانبه وچند جانبه و تعلیق اجرای پیمان شنگن در مورد آزادی تردد، یکی از مهمترین دست آوردها و آرزوهای طرفداران وحدت اروپا را با ناکامی مواجه کرده است. آیا COVID - ۱۹ آمال و طراحی های ملی گراها و مخالفین وحدت اروپا را تسریع خواهد کرد؟

ادامه مطلب