اروپا - آرشیو

سهم آلمان در پیشبرد دیپلماسی هسته ای در دولت جدید ایران
مذاکراتی که حساسیت های خود را دارد

سهم آلمان در پیشبرد دیپلماسی هسته ای در دولت جدید ایران

زمان بسیار کم است. محدودیت های برنامه موشکی ایران در اکتبر ۲۰۲۳ منقضی می شود. در سال ۲۰۲۵، شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیدگی به مسئله هسته ای ایران را مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به اتمام می رساند. حتی اگر برخی از محدودیت های برنامه هسته ای ایران، به عنوان مثال در مورد برخی فعالیت های غنی سازی اورانیوم یا تولید پلوتونیوم تا سال ۲۰۳۰ برقرار باشد: از سال ۲۰۲۵، برنامه هسته ای ایران به همان روشی که برای سایر کشورها انجام می شود – یعنی کشورهای هسته ای که طرف پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای هستند – ادامه می یابد. به این معنی که تهران ممکن است از فن آوری هسته ای برای مقاصد مدنی بدون محدودیت استفاده کند، به شرطی که این فعالیت ها توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی کنترل شود.

ادامه مطلب
روسیه بعد از جنگ سرد استراتژی در مدیترانه را از نو تعیین کرد
روسیه در مدیترانه (بخش چهارم)

روسیه بعد از جنگ سرد استراتژی در مدیترانه را از نو تعیین کرد

پایان جنگ سرد آغاز یک آرایش مجدد استراتژیک مهم در اروپا و مدیترانه بود. روسیه برای تمرکز بر مشکلات داخلی از امپراتوری های خارجی و داخلی خارج شد. در حقیقت، مشکلات داخلی در سراسر دهه ۱۹۹۰ روسیه را درگیر کرده بودند. روسیه در نتیجه مواجهه با تخلیه منابع و فروپاشی بنیان دفاعی خود، دیگر نمی توانست از نظر نیروی دریایی، نظامی و ژئوپلیتیک یک بازیگر فعال در مدیترانه بماند. باقی مانده ناوگان شوروی در دریای سیاه با اوکراین تقسیم شد و روسیه دیگر نیروی دریایی موثر و مطرحی نداشت.

ادامه مطلب
جغرافیا، بزرگ ترین دشمن جاه طلبی های روسیه در همه ادوار
روسیه در مدیترانه (بخش سوم)

جغرافیا، بزرگ ترین دشمن جاه طلبی های روسیه در همه ادوار

حضور شوروی در مدیترانه تحت تاثیر بسیاری از محدودیت های وحشت آور و ناامیدکننده برای رهبران نظامی و دیپلمات های امپراتوری روسیه قرار داشت. توانایی نیروی دریایی شوروی برای استقرار و تداوم حضور دائمی در نتیجه جغرافیا و سیاست محدود بود. ترکیه که اکنون به عضوی از سازمان متخاصم ناتو تبدیل شده، تنگه ها را کنترل می کرد و شرکای منطقه ای شوروی هم در حمایت از حضور آن چندان قابل اعتماد نبودند.

ادامه مطلب
اجلاس ناتو و تلاش برای ترمیم شکاف درمناسبات با ترکیه
آیا آنکارا به مسئولیت پذیری سابق یورو- آتلانتیکی خود باز خواهد گشت؟

اجلاس ناتو و تلاش برای ترمیم شکاف درمناسبات با ترکیه

الیاس واحدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هرچند عملکرد واقعی سران ناتو در خصوص حل مشکلات موجود، بخصوص مشکل با جمهوری ترکیه را نه از روی بیاناتشان، بلکه با بررسی اقداماتشان در روزهای آینده می توان سنجید. با وجود این، با توجه به موارد گفته شده، می توان نتیجه گیری کرد که ترمیم چشمگیر در شکاف بین ترکیه و سایر اعضای ناتو، دور از انتظار است.

ادامه مطلب
جغرافیا می تواند تعیین کننده سرنوشت کشورها باشد؟
روسیه در مدیترانه (بخش دوم)

جغرافیا می تواند تعیین کننده سرنوشت کشورها باشد؟

شناسایی منشاء تعامل روسیه با منطقه مدیترانه به طور دقیق، غیرممکن است؛ اما تا قرن دهم میلادی، بازرگانانی از کیوان روس با قسطنطنیه تجارت می کردند. به مسیحیت گرویدن کیوان روس در سال ۹۸۸ و در زمان حکومت شاهزاده ولادیمیر که با خواهر امپراتور بیزانس ازدواج کرد، بنیان روابط مذهبی بین دولت نوپای روسیه و بیزانس را ایجاد کرد. این روابط تا به امروز ادامه داشته و بارها در طول تاریخ امپراتوری روسیه مبنای جاه طلبی های ژئوپلیتیکی حاکمان آن بوده اند.

ادامه مطلب
حضور مسکو در مدیترانه چیزی بیش از جاه طلبی منطقه ای است
روسیه در مدیترانه (بخش اول)

حضور مسکو در مدیترانه چیزی بیش از جاه طلبی منطقه ای است

استراتژی روسیه در دریای مدیترانه بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی این کشور در صحنه وسیع تر اروپاست که از دیرباز صحنه اصلی پیروزی ها و عقب ماندگی های سیاست خارجی این کشور بوده. موقعیت غالب اروپا در دستور کار سیاست خارجی روسیه محصول فرهنگ استراتژیک این کشور است که به نوبه خود توسط جغرافیا، میراث تاریخی و جهان بینی نخبه گرایی که غرب را تهدیدی برای نظم سیاسی داخلی می داند، شکل گرفته است. درک وضعیت فعلی روسیه در مدیترانه بدون نگریستن به آن در مقیاسی گسترده تر و باتوجه به پس زمینه دخالت چند صد ساله این کشور در منطقه و عقب نشینی از آن در یک چهارم قرن پس از پایان جنگ سرد، غیرممکن است.

ادامه مطلب
اروپا و بایدنی که همچنان به «اول امریکا» فکر می کند
آمریکا بازگشته، اما برای چه مدتی؟

اروپا و بایدنی که همچنان به «اول امریکا» فکر می کند

الکساندرا دِ هوپ شِفِر در گفت وگو با استندارد می گوید: بایدن موضوعات مورد بحث آمریکا را به طور پایدار در سه مورد تغییر داده است: تجارت، چین و حاکمیت. وی هنوز هم به طور عمده در حال پیگیری دستور کار «اول آمریکا» است، به ویژه در زمینه های تجارت، اقتصاد و صنعت. او از دولت خود خواسته است که چگونگی سرمایه گذاری مجدد ایالات متحده در صنعت و فن آوری آمریکا، نحوه بازگرداندن تولیدات آمریکایی به داخل خاک این کشور و امکان وابستگی کم تر به چین را بررسی کند. اروپایی ها در مورد حاکمیت دیجیتال و صنعتی اروپا بحث های مشابهی دارند. سوال اینجاست که آیا این شباهت نظر کم و بیش به یک همکاری منجر خواهد شد؟ 

ادامه مطلب
افتتاح طرح استراتژیک و بی همتای گوره - جاسک ایران
پروزه‌ای که کشورهای عربی خلیج فارس را تحت فشار می گذارد

افتتاح طرح استراتژیک و بی همتای گوره - جاسک ایران

خطوط لوله گوره – جاسک از موقعیت جغرافیایی بی همتایی برخوردار است که محموله‌های نفت ایران را از عبور از تنگه هرمز بی‌نیاز می‌کند. این امر به میزان زیادی بر سیطره ایران بر این گذرگاه راهبردی می‌افزاید و قدرت مانور ایران در این تنگه را از نظر راهبردی و نظامی تغییر خواهد داد زیرا بسیاری از بازیگران سیاسی و اقتصادی در منطقه و جهان باور داشته اند با توجه به اتکای کامل صادارات نفت ایران به تنگه هرمز می توانند از طریق حضور در آن، صادارات نفتی این کشور را به تعطیلی بکشانند و در آن ایجاد تنش کنند.

ادامه مطلب
تانک های روسی و موشک های اسکندر در حال حرکت به سمت مرزهای ناتو
مسکو با اقدامات دیپلماتیک و نظامی به تهدیدات شدید اللحن بایدن پاسخ می دهد

تانک های روسی و موشک های اسکندر در حال حرکت به سمت مرزهای ناتو

ژنرال یوری نتکاچف، کارشناس مسائل نظامی، به نیزاویسیمایا گازیتا می گوید که «علاوه بر سی بریز-۲۰۲۱، شش مانور نظامی دیگر با مشارکت ایالات متحده و سایر کشورهای عضو ناتو در اوکراین برنامه ریزی شده است. یازده هزار سرباز و افسر از کشورهای اتحاد در آنها شرکت خواهند کرد. و البته این را باید یک تهدید نظامی برای روسیه دانست. اگر اوکراین به عضویت ناتو درآید، تهدیدات علیه روسیه افزایش خواهد یافت. در آن حالت، می توان به طور فرضی گفت که موشک های آمریکایی که تحت پیمان سابق منع موشک‌های هسته‌ای میان ‌برد قرار داشتند، می توانند در خارکوف یا مکان های دیگر در اوکراین مستقر شوند و در عرض چند دقیقه به شهرهای مرکزی روسیه برسند. مسکو نه تنها باید با اقدامات دیپلماتیک، بلکه با اقدامات متقابل نظامی در برابر این تحرکات واکنش نشان دهد.»

ادامه مطلب