اروپا - آرشیو

ترکیه میان روسیه و ناتو
منافع آنکارا ایجاب می کند همچنان بی طرف باشد

ترکیه میان روسیه و ناتو

نگرانی روسیه به جاست و نیاز ترکیه به غرب نیز به همین ترتیب به جاست؛ اما منافع ترکیه تا کنون ایجاب می‌کند که بی‌طرف باشد تا زمانی که تصویر آینده مشخص شود. تصویری که ظاهرا برای مدت طولانی مبهم خواهد ماند.

ادامه مطلب
سامانه واقعا پیشرفته نظامی روسیه که هنوز استفاده نشده است
نخستین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم در سال یازدهما

سامانه واقعا پیشرفته نظامی روسیه که هنوز استفاده نشده است

اطلاعات منابع دیپلماتیک عالی رتبه غربی که واقعا از اوضاع اطلاع دارند حاکی از آن است که ارتش روسیه سامانه نظامی عظیم و پیشرفته و مدرن و هسته ای در اختیار دارد. اما نمی خواهد برای مدت طولانی درگیر جنگ شود. آنچه در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ در گرجستان و اوکراین درگیر شد جنگ نبود بلکه درگیری ای بود که چندان مورد توجه غرب نبود با وجود این که لفظی آنها را محکوم کرد. 

ادامه مطلب
نقش ترکیه به عنوان کریدور انرژی
آینده امنیت انرژی برای اروپا

نقش ترکیه به عنوان کریدور انرژی

طاهره حسن‌پور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ترکیه نقش مهمی را برای آینده امنیت انرژی در اروپا ایفا خواهد کرد، زیرا بیشتر خطوط لوله از کشورهای تولیدکننده انرژی در شرق به کشورهای مصرف کننده انرژی در غرب در خاک ترکیه عبور می کند. این بدان معناست که ترکیه در آینده نزدیک به یک قطب بزرگ انرژی برای اروپا تبدیل خواهد شد. 

ادامه مطلب
بیانیه سرگشاده خانواده قربانیان ترور نسبت به حکم ناعادلانه حمید نوری
دادگاهی که بر خلاف اصل بی طرفی عمل کرد

بیانیه سرگشاده خانواده قربانیان ترور نسبت به حکم ناعادلانه حمید نوری

خانواده بزرگ ۱۷۰۰۰ قربانی تروریسم در ایران، این حق را برای خود محفوظ می دارد که از این پس به طور جدی و مستمر نسبت به آگاهی بخشی درباره سازمان تروریستی مجاهدین خلق و رویه جانبدارانه دادستانی سوئد و دستگاه قضائی این کشور از این گروه و اطلاع رسانی به افکار عمومی بین المللی و همچنین سوئد اقدام کند.

ادامه مطلب
چرا ملت های پریشان، ملت های خطرناکی هستند
پیش بینی آینده جهانی

چرا ملت های پریشان، ملت های خطرناکی هستند

رهبری که به آینده دور فکر نمی کند به این ابزار نفوذ اهمیت نخواهد داد. اینکه رهبران سیاست خارجی دیدگاهی کوتاه مدت یا بلندمدت داشته باشند به عوامل متعددی بستگی دارد. اگر رهبران بر این باور باشند دنیایی که در آن زندگی می کنند یک دنیای هابزی است که زندگی در آن بد، فقیرانه، بی رحمانه و کوتاه است نمی توانند یک دورنمای بلندمدت را متصور شوند.

ادامه مطلب
افزایش کشته شدن ژنرال های روس برای چیست؟
آزمون سخت جنگ اوکراین

افزایش کشته شدن ژنرال های روس برای چیست؟

محمد حسین واحدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: فقدان یک رهبر نظامی متحد در اوکراین به این معناست که واحدهای هوایی، زمینی و دریایی روسیه هماهنگ نیستند. مقامات ارشد ایالات متحده و تحلیلگران مستقل می گویند که مبارزات میدان نبرد ناهمگون آنها با تدارکات ضعیف، روحیه پایین و بین ۷۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ کشته نظامی مواجه شده است.

ادامه مطلب
چقدر اوکراینی باید کشته شود؟
دستان بسته رهبران G۷ در مقابل پوتین

چقدر اوکراینی باید کشته شود؟

سایمون جانسون و سید رحمان موسوی در یادداشت مشترک برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: برخی از کارشناسان معتقدند که قیمت نفت به هر حال افزایش خواهد یافت یا اینکه این سقف منجر به عوارض جانبی ناخواسته خواهد شد. اما G۷ دقیقاً چه کاری قرار است انجام دهد؟ آیا باید در حالی که پوتین سیاست توسعه‌طلبانه‌اش را دنبال می‌کند، بیکار بمانند و تصور کنند که این اوایل دهه ۱۷۰۰ است و او پتر کبیر است؟ آیا باید منتظر بمانیم تا او کاملاً دیوانه شود و از سلاح هسته‌ای استفاده کند، حرکتی که مبلغان او ماه‌ها پیش‌گویی کرده‌اند؟ آیا باید یک سال، پنج یا یک دهه صبر کنیم تا در نهایت مرگ انباشته غیرنظامیان اوکراینی کافی تلقی شود؟ 

ادامه مطلب
غرب مستاصل در برابر هجوم روسیه
وحدتی که در حال از هم پاشیدن است

غرب مستاصل در برابر هجوم روسیه

بوریس جانسون، نخست وزیر طی یک نشست دوجانبه در حاشیه این اجلاس صریحا به امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هشدار داد که به دنبال راه حلی برای این جنگ از طریق امتیازات بیش از حد به روسیه نباشد. در بیانیه بریتانیا آمده است: «هر گونه تلاش برای حل و فصل مناقشه اکنون بی‌ثباتی پایدار ایجاد کرده و پوتین را قادر می‌سازد تا به طور دائم دولت‌های مستقل و بازارهای بین‌المللی را دستکاری کند». ماکرون بارها از امکان راه حل مذاکره حمایت کرده و تاکید کرده است که روسیه نباید در توافق صلح "تحقیر" شود.

ادامه مطلب