اروپا - آرشیو

مکرون به پکن امید بسته است
انتظارات اقتصادی فرانسه از چین

مکرون به پکن امید بسته است

تجارت فرانسه و چین در وضعیت بدی قرار ندارد، اما عدم تعادل در تراز تجاری در سه سال گذشته بیشتر تقویت شده است. در حالی که صادرات فرانسه به چین ۱۳ درصد افزایش یافته، واردات فرانسوی ها از چین ۴۸ درصد افزایش یافته است.

ادامه مطلب
ضربه لهستان و مجارستان به اوکراین
ورشو و بوداپست از توقف واردات خبر می دهند

ضربه لهستان و مجارستان به اوکراین

به دلیل محاصره یک ماهه مسیر صادرات از طریق دریای سیاه توسط روسیه، غلات اوکراین بدون عوارض گمرکی و عمدتا از طریق لهستان، به بازار جهانی وارد می شد تا از اوکراین که تولید اقتصادی آن در طول جنگ به یک سوم کاهش یافته است، حمایت شود. گفته می شود، حدود سه میلیون تن غلات در لهستان باقی مانده که سیلوها را پر کرده و قیمت ها را پایین آورده است.

ادامه مطلب
چند نکته درباره کاهش ارزش روبل
روسیه برنامه دارد

چند نکته درباره کاهش ارزش روبل

محمد طبیبیان در یادداشتی می نویسد: در پایان جنگ با اوکراین که بالاخره روزی رخ خواهد داد روسیه خواه نا خواه باید روبل را با کاهش ارزش مواجه کند. اگر روند نمودار بالا سیاست عمدی از طرف بانک مرکزی روسیه است، سیاست معقولی است. چون از یک کاهش ارزش شدید در پایان جنگ اجتناب می شود.

ادامه مطلب
بلایی که پروپاگاندا بر سر دیکتاتور می‌آورد
دو سال مانده به فروپاشی

بلایی که پروپاگاندا بر سر دیکتاتور می‌آورد

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: پروپاگاندا زمانی برای دیکتاتور خطرآفرین و مهلک می‌شود که او دروغ‌هایی را که دستگاه تبلیغاتی خودش ساخته و پرداخته کرده‌‌ راست می‌انگارد و بر همین اساس سیاست‌گذاری می‌کند و ماشین حکومتی اش را به جلو می‌راند. استالین در زمانی که میلیون‌ها نفر از مردم شوروی به دلیل سیاست های غلطش بر اثر گرسنگی در حال مرگ بودند تحت تاثیر فیلم‌های تبلیغاتی سینمای شوروی گمان می‌کرد که روستاییان در اوج رفاه و تنعم به سر می‌برند و میزهای غذای آنها از فرط سنگینی تاب ورداشته است.

ادامه مطلب
عراق منجی بحران اوکراین می شود؟
جزئیاتی از نقش آفرینی بغداد برای پایان دادن به جنگ

عراق منجی بحران اوکراین می شود؟

یک منبع اروپایی که نخواست نامش فاش شود از سفر قریب الوقوع هیئت امنیتی بلندپایه اوکراین به بغداد با هدف رایزنی مستقیم با دستگاه اطلاعات عراق در جهت آماده شدن برای مذاکره مستقیم با مقامات روس خبر داد. این منبع توضیح داد که این سفر در ادامه سفر یک مسئول اوکراینی نزدیک به رئیس جمهور این کشور در ماه مارس انجام می شود؛ سفری که طی آن مذاکرات محرمانه ای با مقامات عراقی از جمله محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی صورت گرفت و راه را برای سفر این هیئت امنیتی به عراق هموار کرد.

ادامه مطلب
تقسیم قدرت میان اروپاییان و ساده لوحی ایرانیان
۱۵۰۰ سال گسترش «ناتو» به سمت شرق (۳)

تقسیم قدرت میان اروپاییان و ساده لوحی ایرانیان

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در این مقاله به سیر صعودی قدرت روسیه و افزایش نقش آن در اروپا خواهیم پرداخت. همان طور که در ادامه خواهیم دید، برای اولین بار روسیه به طور جدی حرکت تاریخی غرب به شرق را برعکس می کند و این بار روس ها می توانند تا به سمت غرب به حرکت درآیند و نقشی تعیین کننده در صحنه سیاست اروپا داشته باشند.

ادامه مطلب
پرچمداری چین در مذاکره مشروط مسکو و کیف
اروپا دیگر تحمل جنگ اوکراین را ندارد

پرچمداری چین در مذاکره مشروط مسکو و کیف

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با طولانی شدن جنگ در اوکراین و آثار تخریبی آن بر اقتصاد جهانی و احتمال وقوع فاجعه وسیع تر؛ چینی ها از دو ماه پیش در این زمینه فعال شده اند و از محورهای مهم مذاکرات روسای جمهوری چین و روسیه در مسکو تبادل نظر در مورد طرح پیشنهادی پکن بوده است.

ادامه مطلب
آیا اروپا از غرب به شرق می چرخد؟
خروج اروپایی ها از سلطه استعمار امریکا از آرزو تا واقعیت

آیا اروپا از غرب به شرق می چرخد؟

جواد معصومی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: . باتوجه‌به سابقه قربانی شدن اروپا در سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه امریکا در جنگ اوکراین، بنابراین نگرانی هزینه‌های مسئله تایوان نیز به دغدغه‌های سیاست‌مداران اروپا به آن اضافه شده است. ازاین‌رو تغییر و چرخش در سیاست‌های اروپایی علی‌رغم اختلاف‌های داخلی از غرب به شرق توسط کشورهای فرانسه و آلمان در حال شکل‌گیری است. این موضوع مورد اختلاف بین امریکایی‌ها و اروپا شده است و رد پای این اختلاف‌ها در سفر آقای ماکرون به چین مشخص شد. به تعبیر دیگر سیاستمداران اروپایی به دنبال نقش میانجی‌گری چین برای مناقشه اوکراین و تایوان هستند. 

ادامه مطلب
چرا روسیه در جنگ اوکراین شکست نخواهد خورد؟
غرب خسته و کشور ویران

چرا روسیه در جنگ اوکراین شکست نخواهد خورد؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به طور مسلم هیچ جنگی بدون هزینه نیست، اما کشوری که در جنگ شرکت می کند این هزینه را پرداخت می کند تا از هزینه بزرگ تر جلوگیری شود. اندکی بیش تر از یک سال گذشته بود که در مقاله ای با عنوان «چرا قلعه روسیه با تحریم فرو نخواهد ریخت» توضیح داده شد که روسیه با برنامه وارد جنگ شده و اقتصاد آن توانایی ایستادگی در برابر تحریم ها را دارد. این بار، مقاله حاضر سعی خواهد داشت تا توضیح دهد که چرا روسیه در جنگ اوکراین شکست نخواهد خورد. 

ادامه مطلب
خطر خالی شدن قفسه های مواد غذایی
تورم بی سابقه در بریتانیا

خطر خالی شدن قفسه های مواد غذایی

انجمن کشاورزان NFU در این زمینه ابراز نگرانی کرده و نسبت به کمبود در تامین کالاهای اساسی مواد غذایی هشدار داده است. مینت باترز، رئیس NFU هشدار داده است: "این خطر واقعی وجود دارد که وجود قفسه های خالی عادی شوند."

ادامه مطلب