نگاه ایرانی - آرشیو

چالش چند لایه غرب با تهران
ایران باید بپذیرد که توپ در زمین اوست

چالش چند لایه غرب با تهران

جلال خوش چهره در نوشتاری بر این باور است که خوب یا بد، تهران باید بپذیرد که به هر صورت اکنون توپ در زمین اوست. خروج از این وضع به ابتکارهایی محتاج است که تنها  اراده او را در هرگونه تصمیم می‌طلبد. وضع کنونی، ارتباط مستقیم به اوضاع داخل دارد. ممکن بود تا پیش از ۲۹ شهریور گذشته، تهران همان روشی را دنبال کند که رفتار معمول او در گفت‌وگوهای تجربه شده در وین بود، اما حالا در مذاکرات خود با غرب با مقولات چند لایه‌ روبروست که کار را سخت‌تر از گذشته کرده است.

ادامه مطلب
بوسنی و مساله عضویت در اتحادیه اروپا
بالکان در انتظار یک تصمیم سرنوشت‌ساز است

بوسنی و مساله عضویت در اتحادیه اروپا

سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: وزیران امور عمومی کشورهای اتحادیه اروپا در مرحله قبلی و طی نشست اوایل هفته جاری بر سر اعطای وضعیت کشور کاندیدای عضویت به بوسنی و هرزگوین توافق اولیه کرده بودند. فرآیند عضویت در اتحادیه اروپا، ممکن است سال های بسیار زیادی به طول انجامد و مذاکرات پیچیده در خصوص تطبیق قوانین محلی با قوانین اتحادیه اروپا را شامل می‌َشود. کشور ترکیه و سایر کشورهای حوزه بالکان نمونه بارز این مدعی هستند.

ادامه مطلب
چین؛ آمریکای جدید در خلیج فارس؟!
چین سیاست سنتی موازنه را کنار گذاشته است

چین؛ آمریکای جدید در خلیج فارس؟!

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سفر اخیر رئیس جمهوری چین به عربستان و صدور بیانیه مشترک ضد ایران نشانه ای جدید دال بر آن است که چین سیاست سنتی موازنه در خلیج فارس را کنار گذاشته و به دنبال تعریف روابطی کم تنش تر و بدون ریسک تر است. واقعیت این است که، جمهوری اسلامی ایران به دلیل مشکلات داخلی که وجهه و اعتبار بین المللی کشور را خدشه دار کرده و نیز ناکامی در به نتیجه رساندن برجام، تا حدودی ارزش استراتژیک خود برای چین را از دست داده و به عنوان بازیگری پر تنش شناسایی شده که ارتباط با آن می تواند دردسرآفرین بوده و رؤیای ایجاد هژمونی اقتصادی توسط چین را با مشکل مواجه کند.

ادامه مطلب
مناسبات جدید بن سلمان با چین بازی با آتش است؟
لزوم کمی صبر برای مشاهده اقدامات بعدی

مناسبات جدید بن سلمان با چین بازی با آتش است؟

بهاء الدین بازرگانی گیلانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: قبل از ارزیابی های شتابزده پیرامون مناسبات تازه شکل گرفته میان عربستان و چین، به عبارت بهتر میان بن سلمان و شی جین پینگ، بهتر است بیشتر صبر و تامل کنیم و کمی هم منتظر تحولات بعدی بمانیم. دنیای عرب، رهبران با رویکردهای سیاسی متغیر، نامتعادل و غیرهنجارمند با تقدیرهای سیاسی متفاوت، کم به خود ندیده است.

ادامه مطلب
تعاملات بین المللی وقتی که در سه کنج گیر افتاده باشیم
سوغات چینی

تعاملات بین المللی وقتی که در سه کنج گیر افتاده باشیم

محمد طبیبیان در یادداشتی می نویسد: آیا مقامات باید از مواضع چین شگفت زده شوند؟ نه واقعاً، بلکه باید از سیاست های خود و عواقب آن متحیر شوند. ما تا مادام که در روابط بین الملل، خود را در سه کنج گیر انداخته ایم هیچ طرف معامله یا رابطه سیاسی به جز سوء استفاده از روابط و بهره برداری دور از ترحم، فکری به مخیله اش راه نمی دهد.

ادامه مطلب
دوگانگی‌های موجود در تعامل با کشورهای هسته‌ای
پیمان عدم اشاعه و سلاح اتمی

دوگانگی‌های موجود در تعامل با کشورهای هسته‌ای

ابوالقاسم دلفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شاید دور از ذهن نباشد که اصولا پیمان عدم اشاعه یک پیمان تبعیض آمیز بوده است. در دوران دوقطبی تبیین موازنه سلاح‌های هسته‌ای آنچنان امر مشکلی به نظر نمی رسید و در  ظاهر امر سلاح های اتمی مانع از جنگ مستقیم بین ابرقدرت‌های دارنده این سلاح می شد. در آن دوران استراتژی بازدارندگی در دستور کار و مد روز بود و به نظر می رسید علی رغم همه تنش های دوران جنگ سرد، این راهبرد قابلیت کارایی داشته است. 

ادامه مطلب
دو راهی بزرگ برای مسئولان ایرانی بعد از بیانیه چین و شورای همکاری
عدم توازن در سیاست خارجی منشأ تمام خسارات است

دو راهی بزرگ برای مسئولان ایرانی بعد از بیانیه چین و شورای همکاری

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: شگفتی این مواضع چین وقتی روشن‌تر می‌شود که بدانیم در بیانیه مشترک بایدن و شورای همکاری که در سفرش به عربستان در ۱۷ جولای ۲۰۲۲ منتشر شد، نه سخنی از جزایر ایرانی است و نه از اتهاماتی مشابه علیه ایران.

ادامه مطلب
دیپلماسی حج
ابزاری برای تقویت روابط با بوسی هرزگوین و دیگر کشورهای حوزه بالکان

دیپلماسی حج

سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حضور قوی و با برنامه در چنین عرصه ای، به جهت فراگیری و مساله اشتراکی در سبک زندگی مسلمانان جهان (اهل تسنن و تشیع) می تواند در مقام ظرفیتی بسیار مطلوب برای حضور بیش از پیش و مثمر ثمرتر نهادهای ایرانی در فضای محیطی جامعه بوسنی و هرزگوین باشد که تا حدود زیادی از همین طریق نیز می توان راه را برای انجام سایر فعالیت ها هموار کرد.

ادامه مطلب
برجام، سیاست خارجی و شرایط جدید
دیگر پافشاری بر دیپلماسی فعلی جوابگو نیست

برجام، سیاست خارجی و شرایط جدید

حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تقریبا تمامی معادلات سیاسی و بین المللی که به توافق برجام در ۲۰۱۵ منجر شد از اعتبار ساقط است. تجاوز ناموفق و ناتمام روسیه به اوکراین و روبه‌رو شدن با انواع تحریم ها که حداقل ۱۰ سالی این کشور را به خود مشغول خواهد کرد، موقعیت تدافعی چین در مقایسه با سال‌های مذاکرات برجام در صحنه بین المللی، ارتقاء روابط اسرائیل با منطقه عربی، ارتقاء شرایط سیاسی و اجتماعی و بین المللی عربستان سعودی و نهایتا ارتقاء کیفیت فنی پروژه های اتمی از یک طرف و تحولات داخلی کشور از طرف دیگر می گوید که ایران باید در برنامه اتمی خود یک بازنگری جدی، چه به لحاظ سیاسی و چه محتوایی، انجام دهد. به نظر نمی رسد "برجام" چه به لحاظ حقوقی و چه سیاسی دیگر قابل استناد و اتکا باشد. طرح نوینی با در نظر گرفتن شرایط جدید مورد نیاز است.

ادامه مطلب
سیاست خارجیمان واقعا نه شرقی- نه غربی شده است؟!
وجود امید در عین تشدید بحران

سیاست خارجیمان واقعا نه شرقی- نه غربی شده است؟!

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد با وجود سیاست های اعلامی دولت و دستگاه دیپلماسی کشور مبنی بر اولویت دهی به نگاه به شرق و همچنین توسعه روابط با همسایگان، در وضعیت کنونی در هیچ یک از دو عرصه موفقیتی نداشته‌ایم و تنگناهای عرصه سیاست خارجی امروز بیش از هر زمان دیگری (و البته تا حدی مشابه با وضعیت دوران جنگ تحمیلی) است. این وضعیت هر چند نشانگر نوعی انزوای بین المللی جدی و برای هر ایرانی دلسوز و دلبسته به این آب و خاک مایه نگرانی است؛ اما نکته امید بخش این است که راه‌های برون رفت از این وضعیت بحرانی هنوز مسدود نشده است و بازگشت به سه اصل کلیدی سیاست خارجی کشور یعنی؛ «عزت، حکمت و مصلحت»، می تواند در این شرایط، مؤثر و راهگشا باشد.

ادامه مطلب