نگاه ایرانی - آرشیو

اروپا همچنان گروگان سیاسی – امنیتی ترکیه باقی می ماند
اروپایی ها نگران از تحولات دیپلماتیک آنکارا

اروپا همچنان گروگان سیاسی – امنیتی ترکیه باقی می ماند

بهاء الدین بازرگانی گیلانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: گرچه آمریکای ترامپ در سیمای ترکیۀ اردوغان، به هیچ وجه دوستی های اوایل هزاره را نمی بیند و ترکیه برای اروپا نیز به شریکی تند و زمخت تبدیل می شود، اما این اروپا است که همچنان گروگان سیاسی و امنیتی ترکیه باقی می ماند. اروپا فقط با یک ترکیۀ با ثبات و همچنان متحد، ولو سخت می تواند احساس امنیت و آرامش کند و این را عجالتا فقط در دستان اردوغان و حزب او میسر می بیند.

ادامه مطلب
به یاد دیپلمات صلح دوست آفریقایی
کوفی عنان، مردی که زندگی اش را صرف بشریت کرد

به یاد دیپلمات صلح دوست آفریقایی

نسرین مصفا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مرگ، قطعی‌ترین وجه حیات زندگی دنیوی انسان است ولیکن برای مطلعین و علاقه‌مندان به سازمان ملل متحد، درگذشت کوفی عنان، یادآور قطعیت موفقیت تلاش‌های پایدار برای بهبود زندگی بشری و میراثی ماندگار است. گستره اقدامات وی در تبیین و بهبود شرایط جهانی اعم از مخاصمات مسلحانه، منازعات سیاسی، فقر، حقوق بشر و کرامت انسانی، تاریخ‌ساز ملل متحد بوده است.

ادامه مطلب
از عقل و خرد جمعی برای حل مشکلات ایران استفاده کنیم
تشخیص و آینده نگری در سیاست خارجی

از عقل و خرد جمعی برای حل مشکلات ایران استفاده کنیم

سید احمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: باید از عقل و خرد جمعی ایرانی که در هر جای جهان دغدغه این سرزمین را دارد کمک گرفت و آنها را برای رفع مشکلات پیش رو شریک در تصمیمات ساخت. جامعه ایرانی نیز باید هوشیار باشد که تنها یک ایران برخوردار از اقتدار و صلابت، چترحمایتی بر سر آنان با هر آئین و سلیقه و دین و کشیش داشته و بازدارندگی همه جانبه ایجاد خواهد کرد.

ادامه مطلب
مزیت های ایران در خزر با دیگر کشورها متفاوت است
بهره برداری حداکثری از منابع، همزمان با مشارکت در تعیین رژیم حقوقی

مزیت های ایران در خزر با دیگر کشورها متفاوت است

امیر دبیری مهر: در آخر می توان گفت بهترین روشی که بیشتر صاحب نظران و کارشناسان هم با آن موافقند این است که کشورهای حاشیه خزر باید در استفاده از منابع زیر زمینی و زیر بستر به صورت مشاع به توافق برسند یعنی سهم هر کشور ۲۰ درصد باشد.

ادامه مطلب
اردوغان و جیب ما؟!
فریب دعوای ترکیه و امریکا را نخوریم

اردوغان و جیب ما؟!

نصرت الله تاجیک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: ترکیه تا آن جا سوگلی آمریکا بود که بتواند در مقابل ایران به عنوان یک کشور اسلامی میانه رو مطرح شود که با غرب و هم پیمان منطقه ای اش همچون رژیم صهیونیستی روابط خوبی داشته است. اما وقتی میوه ممنوعه ایستادگی در مقابل خواسته های آمریکا را خورد باید از بهشت هم پیمانان آمریکائی بیرون برود. ولی ما هم نباید از هول حلیم (غلط مصطلح و شما بنویسید حول هلیم!) تو دیگ بیفتیم!

ادامه مطلب
با عینک ایرانی تحولات ترکیه را تحلیل نکنیم
جنس متفاوت اختلافات ترکیه و ایران با امریکا

با عینک ایرانی تحولات ترکیه را تحلیل نکنیم

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: توئیت وزیر امور خارجه، اظهارات سخنگو و اعزام نماینده رئیس جمهوری ایران در حمایت از ترکیه اقدامی سیاسی و بایسته است اما تلقی اینکه اختلافات امروز ترکیه با امریکا به جدایی میان آنکارا و واشنگتن بیانجامد، برداشتی ساده لوحانه از تحولات جاری است.

ادامه مطلب
نگاه عمیق پوتین به دریای خزر
اقداماتی که ایران می توانست انجام دهد و انجام نداد

نگاه عمیق پوتین به دریای خزر

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پوتین با القای دید امنیتی به دیگر همپیمانان این نشست و با هراس از مناطق ناپایدار خاورمیانه مانند افغانستان با هدف ایجاد جنبشی نظام مند در برابر تروریسم توانست به اهداف ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی دست یابد که تاریخ روسیه از او به عنوان برنده نشست اکتائو یاد کند.

ادامه مطلب
جایگاه ایران در عرصه رسانه ای کجاست؟
رسانه های جدید و یک سیاست نوین

جایگاه ایران در عرصه رسانه ای کجاست؟

دکتر محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: اخیرا فهرستی از تاثیرگذارترین رسانه ها و شبکه های خبری جهان منتشر شده که در آن رسانه هایی حتی از کشورهایی مانند هند و پاکستان دیده می شد و جای ایران همچنان خالی بود. این البته درست است که تمامی این رسانه های تاثیر گذار فارغ از وابستگی جغرافیاییشان در ذیل تمدن و فرهنگ غرب و انگاره ها و ایستارهای آن سامان طبقه بندی می شوند. اما تصور اینکه ایران در حوزه رسانه ای وارد یک بازی از پیش باخته شده است نیز چندان قرین صحت نیست.

ادامه مطلب
رنج عراق از دولت ضعیف
بلاتکلیفی عذاب است

رنج عراق از دولت ضعیف

جلال خوشچهره، تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ناآرامی‌های اخیر در استان بصره بازتابی از بلاتکلیفی کشوری است که از تاریخ شکل‌گیری (۱۹۲۰) تا استقلال (۱۹۳۲)، سرانجام از زمان سقوط رژیم بعثی و اشغال (۲۰۰۳) تاکنون همواره در اندازه یک ساختار سیاسی دولت بدون ملت بروز و ظهور داشته است.

ادامه مطلب
ضرورت اجماع درونی و سازگاری برونی
وضعیت بحرانی کشور را دریابیم

ضرورت اجماع درونی و سازگاری برونی

افشار سلیمانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: هرچند اقدامات انصارالله یمن به پای ایران نوشته می شود اما درصورت عدم وجود مستندات متقن، احتمال کشیده شدن پای اروپا و آمریکا به این منطقه و طرح موضوع در شورای امنیت سازمان ملل متحد حداقل در مرحله کنونی اندک است.

ادامه مطلب