نگاه ایرانی - آرشیو

استراتژی غرب نسبت به ایران
پایۀ رفتار سیاسی اروپایی نسبت به ایران، تداوم گفت و گو همراه با فعال کردن Plan B

استراتژی غرب نسبت به ایران

محمود سریع القلم در نوشتاری اعتقاد دارد که غرب به وضوح نمی خواهد ایران یک قدرت هسته ای شود ولی با قدرتمند و ثروتمند شدن ایران مشکلی ندارد. در مقابل، همسایگان ایران نه می خواهند ایران هسته ای شود و نه قدرتمند و نه ثروتمند. غرب حتی ممکن است با حملۀ نظامی از هسته ای شدن ایران جلوگیری کند، ولی همسایگان ایران با قدرت نرم مالی، رسانه ای، تعلیق و سناریوهای درجا زدن اقتصاد و توسعه کشور، مانع قدرتمند شدن آن خواهند شد.

ادامه مطلب
چین و نظم نوین منطقه ای در غرب آسیا
عناصر منطقه گرایی درونزا

چین و نظم نوین منطقه ای در غرب آسیا

سید محمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عناصر نظم مطلوب منطقه ای ایران یعنی نظم درون زا درست در تضاد با عناصر نظم منطقه ای برونگرا است. این ثبات می خواهد، آن بی ثباتی، این مداخله مثبت قدرت های خارجی را طلب می کند، آن مداخله منفی، این مشارکت در نظم را هدف می داند، آن مشارکت را وسیله، این نظم بدون اسرائیل را دنبال می کند، آن یکی نظم با اسرائیل، این به ملت ها اصالت می دهد، آن به دولت ها، این مهندسی نظم از قاعده به رأس را دنبال می کند، آن از رأس به قاعده و بالاخره این هسته نظم منطقه ای را روابط همسایگی مبتنی بر اعتماد متقابل می داند و آن یکی هسته نظم را روابط مبتنی بر هژمونی و تفوق تلقی می کند. توافق ۱۰ مارس میان ایران و عربستان با نقش محوری چین به عنوان میانجی و بالانسر جدید منطقه ای نشان می دهد عناصر منطقه گرایی درونزا کنار هم قرار گرفته است.

ادامه مطلب
آوردگاه اوکراین ارمغان و  آرمانی برای اسلحه سازان
فرصتی برای رفع نواقص و جبران کمبودها

آوردگاه اوکراین ارمغان و  آرمانی برای اسلحه سازان

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یک صد شرکت  تولید اسلحه در سال ۲۰۲۱ در حدود ششصد میلیارد دلار اسلحه فروختند که اکثریت این شرکت ها آمریکایی هستند و با توجه به بحران اوکراین در ۲۰۲۲ با افزایش ۲۰ درصدی فروش همراه بوده و سفارشات بیشتری را برای سنوات آینده دریافت کرده اند.

ادامه مطلب
سیاست خارجی ایران چگونه می تواند پویا باشد
رصد "سیاست" در روابط بین الملل

سیاست خارجی ایران چگونه می تواند پویا باشد

سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چگونه سیاست بین الملل را رصد کنیم؟ خانواده جهانی از حالت "دهکده جهانی" خارج و به "مجتمع ویلایی مشترک" تبدیل شده است. روابط بین کشورها که بیش از ۲۰۰ کشور و سازمان های منطقه ای و بین المللی را شامل می شود، چگونه رصد کنیم تا سیاست خارجی موثر و کم هزینه داشته باشیم؟

ادامه مطلب
چین، برنده اصلی توافق ایران و عربستان
سیاست به وقت پکن

چین، برنده اصلی توافق ایران و عربستان

امیرهوشنگ کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اینکه توافق اخیر ایران و عربستان به چه نتایج عملی منجر و منتج خواهد شد و آیا این تحول فراتر از سطح و ظواهر خواهد رفت و به بازگشائی سفارتخانه ها و تبادل سفیر اکتفاء نخواهد شد، امری است که با گذشت زمان مشخص می شود. اما تا همینجای ماجرا نیز فارغ از تبعات و پیامدها و عمق و گستره تحولات آتی در مناسبات تهران – ریاض، برنده اصلی توافق طرف ثالث ماجرا یعنی "پکن" است.

ادامه مطلب
«روایت نوروز» یک ضرورت استراتژیک
به بهانه سومین همایش دیپلماسی نوروز

«روایت نوروز» یک ضرورت استراتژیک

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ارائه روایت‌ استراتژیک از نوروز از سوی کشورهای این حوزه تمدنی یک ضرورت است. اگر تاریخ و جغرافیای مشترک حوزه تمدنی نوروز با گفت وگوی نخبگان این کشورها به یک روایت استراتژیک تبدیل شود، می‌تواند زمینه تاثیرگذاری کلان این فرهنگ دیرین را در سطح جهانی فراهم کند. 

ادامه مطلب
پنج درس از نقش چین در عادی سازی روابط ایران و عربستان
ادعایی که دیگر مصداق ندارد و نظریه های که ثابت شدند

پنج درس از نقش چین در عادی سازی روابط ایران و عربستان

سید وحید کریمی و سید علی موسوی خلخالی در یادداشتی مشترک در دیپلماسی ایرانی می نویسند: این جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده که همواره با تحقیر می گفت: «بدون حمایت آمریکا عربستان دوهفته دوام نمی آورد» ظاهراً دیگر مصداق ندارد و بی اعتباری آن اکنون ثابت شده است.

ادامه مطلب
امریکا و روسیه کنشگران اصلی جنگ اوکراین در کنار دیگران
هژمونی ناپذیری روابط بین‌الملل

امریکا و روسیه کنشگران اصلی جنگ اوکراین در کنار دیگران

محمد کاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: در پاسخ به کنشگر بودن منازعه باید توجه کرد، در عین حال کنشگران اصلی را باید آمریکا و روسیه دید ولی به کنشگری دیگران اصلاً نمی‌توان بی‌توجه بود. اما مهم آنکه هیچ کنشگری نتوانسته سلطه و هژمونی خود را اعمال کند و این نشانگر آن است که روابط بین‌المللی معاصر هژمونی ناپذیر است.

ادامه مطلب
برجام احیا نشود لغو محدودیت‌های موشکی بعید است
اقدام شایسته دعوت از گروسی به تهران

برجام احیا نشود لغو محدودیت‌های موشکی بعید است

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: ۱۸ اکتبر سال جاری سررسید بند غروب بعدی در برجام است که برداشتن محدودیت‌های موشکی علیه ایران را مقرر کرده است. اگر برجام تا آن تاریخ احیا نشود، بسیار بعید است که غرب لغو این تحریم‌ها را از طریق عدم توسل به مکانیسم ماشه اجازه بدهد. به عبارت دیگر، ایران یک فرصت هفت‌ماهه برای تعیین تکلیف مسائل برجامی و نیز مسائل با آژانس دارد.

ادامه مطلب