نگاه ایرانی - آرشیو

سیاست خارجی ترکیه در آستانه ۱۰۰ سالگی: تغییر یا تداوم؟
۱۰ دلیل برای اینکه انتخاب قلیچدار اغلو چیزی را تغییر نمی دهد

سیاست خارجی ترکیه در آستانه ۱۰۰ سالگی: تغییر یا تداوم؟

سید محمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اکنون انتخابات ترکیه با رقابت نزدیک اردوغان و قلیچدار اغلو به دور دوم کشیده شده است. اگرچه شواهد و قرائن نشان از پیروزی اردوغان می‌دهد اما در صورتی که حزب رقیب نیز برنده شود تا یک دهه آتی تغییرات راهبردی در سیاست خارجی ترکیه ایجاد نخواهد شد؛ چرا؟

ادامه مطلب
نگاهی به دیپلماسی ایران از دوره اصلاحات تا الآن
لزوم تعریف روشن از سیاست خارجی

نگاهی به دیپلماسی ایران از دوره اصلاحات تا الآن

وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: «حسادت همسایگان» نسبت به شکوه و عظمت کشورمان برانگیخته شده و آتش زیر خاکستری برای نسل های آتی در ایران است و آذربایجان نمونه بارز آن علنی شده است.

ادامه مطلب
چین وارد می شود
وضوح محاسبات استراتژیک در جنگ اوکراین

چین وارد می شود

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ابهام در محاسبات استراتژیک قدرت‌های بزرگ عمدتا مختص به زمان هایی است که مناطق ژئوپلیتیک دارای ثبات نسبی هستند و تا زمان وقوع بحران ها و درگیری ها همچنان مبهم باقی می مانند. چین وارد یک بازی دیپلماتیک بزرگ شده است و دستور کار خود را برای یک حکومت جهانی جدید دنبال می کند.

ادامه مطلب
تکاپو برای بهبود روابط ایران و مصر
اهداف و منافع قاهره در خلیج فارس

تکاپو برای بهبود روابط ایران و مصر

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: ایران و منطقه غرب آسیا و خلیج فارس از چه جهاتی برای مصر اهمیت دارد و چرا این کشور شمال آفریقا، به فاصله اندکی از بهبود روابط ایران و عربستان، برای بهبود روابط با ایران ابراز تمایل کرده است؟

ادامه مطلب
باتلاق اوکراین بعد از ۴۴۴ روز
سناریوهای سرنوشت سازی که مطرح است

باتلاق اوکراین بعد از ۴۴۴ روز

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: واقعیت این است که جنگ در اوکراین با تسلیم هیچ ارتشی به پایان نمی رسد، همچنان که با یک سازش/آتش بس در نقطه ای که واقعیت نظامی روی زمین را منعکس می کند، پایان نخواهد یافت. ناشناخته بزرگ این است که روسیه پسا اوکراین و نظم بین المللی چگونه خواهد بود؟

ادامه مطلب
اگر یار نیستید، بار نباشید
انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه و کارشناسان آلمانی:

اگر یار نیستید، بار نباشید

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کارشناسان آلمانی هموطنانشان را به خویشتن‌داری و تلاش برای تفکر پیرامون امر سیاسی در جهان آشفته امروز و چاره‌جویی دعوت می‌کنند. از نگاه آنها نگاه و رفتار اروپایی‌ها درقبال انتخابات ترکیه، اگر مصداق دخالت نیست، اثرپذیری مردمی هم نیست و البته، امری مذموم است. این توصیه‌ای مهم به جوانان رشدیافته در اروپای امروز از سمت کارشناسان خودشان است: توصیه به عدم دخالت در امور داخلی ترکیه. این‌که اگر یار نیستید، بار نباشید.

ادامه مطلب
روزهای تسلیحاتی و روابط بین‌المللی
بررسی چند پدیده

روزهای تسلیحاتی و روابط بین‌المللی

سید محمد کاظم سجادپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جهان در سال ۲۰۲۲، هزینه نظامی بیشتری‌ کرده و ما شاهد رشد ۷ر۳ درصدی هزینه‌های نظامی در جهان هستیم. مجموعه هزینه‌های نظامی در سراسر گیتی بالغ بر ۲۴ر۲ تریلون دلار است. آمریکا با ۸۷۷ میلیارد دلار هزینه کننده اول نظامی دنیاست و معادل ۱۰ کشور بعدی در فهرست پرهزینه‌کنندگان جهانی برای امور نظامی، بودجه اختصاص داده است. چین با ۲۹۶ میلیارد دومین و روسیه با ۸۶ میلیارد سومین هزینه و بعد از آنها کشورهایی مانند هند با ۸۱ میلیارد و عربستان با ۷۵ میلیارد قرار دارند. جالب آنکه اوکراین با ۴۴ میلیارد به ردیف‌های بالای هزینه‌کنندگان نظامی ارتقاء یافته است که نسبت به سال قبل آن کشور ۶۴ درصد افزایش بودجه نظامی را نشان می‌دهد.

ادامه مطلب
چرا روابط ایران با روسیه استراتژیک شده است؟
هدف مسکو، دور کردن تهران از مدارهای غربی

چرا روابط ایران با روسیه استراتژیک شده است؟

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: در غرب، گروه‌های فشار و لابی ها نقش بنیادی در سیاست گذاری‌ها دارند در حالی که در شرق یک سیاست وجود دارد و آن هم سیاست دولت است. روسیه چه در دوره تزار، چه شوروی و چه هم­‌اکنون در فدراسیون روسیه، یک سیاست واحد نسبت به ایران داشته است. دور کردن ایران از مدارهای غربی. این سیاست با افق­‌ها و اهداف ساختار فعلی قدرت در ایران سازگاری دارد.

ادامه مطلب
پیامدهای ژئوپلتیکی انتخابات ترکیه
از ظهور پررنگ علویان تا گسل های اجتماعی

پیامدهای ژئوپلتیکی انتخابات ترکیه

محمد مسجدجامعی در یادداشتی می نویسد: استفاده از کلمه «گسل» در بحث حاضر، بدان معنی نیست که امنیت و تمامیت ترکیه تهدید می‌شود. ترکیب دولت ـ ملت در ترکیه به‌خوبی شکل گرفته و این کشور یکی از باثبات‌ترین‌ها در منطقه ماست. در اینجا گسل معنایی متفاوت دارد با آنچه مثلا در سودان وجود داشت و به جدایی جنوب سودان از سودان انجامید؛ و یا موجب جدایی تیمور شرقی از اندونزی شد و یا ممکن است در دارفود سودان اتفاق بیفتد و به تجزیه مجدد این کشور بینجامد. حتی در اینجا گسل به معنای گسلی نیست که بین کاتولونیا و اسپانیا، یا باسک و اسپانیا، یا بخش فیلامان بلژیک و بلژیک، یا اسکاتلند و انگلستان وجود دارد. در تمامی این موارد، گسل‌ها به‌مراتب جدی‌تر و نیرومندتر از گسلی هستند که در ترکیه شاهد هستیم.

ادامه مطلب
آینده سودان و تهدیدی برای جهان اسلام
لزوم فعالیت دستگاه دیپلماسی در برابر تحولات سودان

آینده سودان و تهدیدی برای جهان اسلام

سیدمحمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سودان کشوری پهناور و فقیر با ساختار و بافت قبیله‌ای است که در صورت به هم خوردن اوضاع امنیتی در آن، می‌تواند محل مناسبی برای پرورش گروه‌های مسلح شود. فقر و ناامنی باعث شده سودان یکی از کشورهای پرورش سربازان مزدور در جنگ‌هایی نظیر یمن باشد. حضور گروه‌های تکفیری در این کشور؛ هشدار پرورش تروریسم تکفیری را جدید‌تر می‌کند.پیشنهاد می شود دستگاه دیپلماسی کشور با همکاری عربستان در قالب سازمان همکاری‌ اسلامی ( OIC)نسبت به تهدید پیش روی جهان اسلام تدابیری اتخاذ نماید.

ادامه مطلب