نگاه ایرانی - آرشیو

عجز در حل بحران لبنان
مشکلات چندگانه ای که دردآور است

عجز در حل بحران لبنان

جمیله کدیور در یادداشتی می نویسد: هر چند مشکلات لبنان دیرینه و مبتنی بر نتایج مترتب از سالها جنگ داخلی و سیاست های فرقه ای و نفوذ و سلطه خارجی است، لبنان امروز در ادامه مشکلات گذشته یکی از مصادیق بارز بحران ارگانیک (به تعبیر آنتونیو گرامشی) است. نخبگان و آنان که حاکم‌اند به دلیل منافع خود، یا اراده حل بحران ندارند و یا قادر به حل بحران نیستند و از ارائه‌ راه‌حل‌های قابل قبول عاجزند.

ادامه مطلب
تفاوت شی‌جی‌پینگ و ولادیمیر پوتین
داشتن دستکش بوکس به تنهایی سرنوشت یک رقابت را رقم نمی‌زند

تفاوت شی‌جی‌پینگ و ولادیمیر پوتین

جلال خوش چهره در یادداشتی تاکید دارد که آنچه چینی‌ها در مدت اوج گرفتن تنش‌ها با غرب بر سر تایوان و مدیریت آن به نمایش گذاشتند، تفاوت روش و رویکرد «شی جی پینگ» و « ولادیمیر پوتین» را با نتایج متفاوت نشان می‌دهد. به قول کنت دمارانش، داشتن دستکش بوکس به تنهایی سرنوشت یک رقابت یا مبارزه را رقم نمی‌زند. 

ادامه مطلب
گام‌های عملی تهران و ریاض با عقبه سرمایه اجتماعی
آنچه می تواند روابط ایران و عربستان را مستحکم کند

گام‌های عملی تهران و ریاض با عقبه سرمایه اجتماعی

سید محمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بنای جدید روابط ایران و عربستان می‌تواند و ضرورت دارد که در سطح اجتماعی ساخته شود. سطح اجتماعی یعنی همان پیشبرد روابط همسایگی با بهره‌مندی از بازیگران غیر دولتی به گونه‌ای که دولت‌ها، مراودات بازیگران اجتماعی اعم از تجار، مراکز علمی و...را تمهید و بسترسازی کنند و بازیگران اجتماعی پیوندها را برقرار کنند. چنین سازه‌ای در آینده در مقابل طوفان‌ها مقاوم خواهد بود.

ادامه مطلب
ضد حمله اوکراین، از رویا تا واقعیت
فعلا همه از جنگ فرسایشی راضی هستند

ضد حمله اوکراین، از رویا تا واقعیت

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حالی که ۱۶ ماه از شروع عملیات ویژه روسیه می گذرد تصویر و ارزیابی روشنی از دورنمای این جنگ که همانند هر جنگی با خوش بینی و با ابعاد جغرافیایی و زمانی محدود شروع شده بود؛ وجود ندارد. وضعیت موجود بیشتر به منازعه فرسایشی مورد رضایت طرفین تفسیر می شود و از سویی حامیان غربی اوکراین نیز طرفدار ادامه این روند با هدف تاثیرگذاری تحریم ها و بلند شدن صداهای اعتراضی از داخل روسیه و وارد کردن فشار بیشتر به شخص پرزیدنت پوتین هستند.

ادامه مطلب
چت GPT؛ فرصتی جدید برای بنای نظم نوین جهانی (۱)
نوآوری جدیدی که می تواند دنیا را دگرگون کند

چت GPT؛ فرصتی جدید برای بنای نظم نوین جهانی (۱)

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: «چت GPT» چیست؟ بهره گیری از این فناوری که به راحتی در دسترس عموم مردم قرار گرفته دارای چه تبعات سیاسی است؟ و چه تأثیراتی بر شکل گیری نظم نوین جهانی دارد؟

ادامه مطلب
«برتری‌سازی»، مفهوم غالب سخنان بایدن
«اتحادسازی» پایه دیگر استراتژی جهانی آمریکاست

«برتری‌سازی»، مفهوم غالب سخنان بایدن

سید محمد کاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: برتری‌سازی آمریکا، مفهوم غالب سخنان بایدن است. مخصوصاً برتری ارزش‌‌های آمریکا را تکرار می‌کند این مدرسه نظامی را نظر برتری آن ارزشی آمریکا می‌داند. او اظهار می‌دارد که کشورهای دیگر بر بنیاد جغرافیا، مذهب، زبان و فرهنگ شکل گرفته‌اند ولی آمریکا بر مبنای «ایده» ساخته شده است. برتری‌سازی بایدن به هیچ ‌رو، منحصر به برتری ارزش‌ها نیست. او تأکید می‌کند که آمریکا، برتری نظامی خود را مخصوصاً در دو عرصه را باید حفظ کند و افزایش دهد، این دو عرصه عبارتند از «هوا» و «فضا». لذا برتری نیروی هوایی آمریکا به بخش بنیادین استراتژی جهانی آمریکا در تلاش برای رهبری جهان برجسته می‌شود و بر همین منوال «فضا» و «اقدامات در عرصه فضا»، فضای خاصی از سخنان بایدن را اشغال می‌کند. در واقع برتری و تکنولوژیک آمریکا در این دو عرصه مد نظر اوست.

ادامه مطلب
تغییر شرایط، برجام و قانون هراکلیتوس
خبری از مذاکرات هسته ای در گفت وگوهای ایران و امریکا نیست

تغییر شرایط، برجام و قانون هراکلیتوس

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: شرایط امروز با شرایط خرداد ۱۴۰۰ بسیار متفاوت است. اصولا هر کاری اگر به وقتش انجام نشود، ممکن است دیگر انجام‌پذیر نباشد. به قول هراکلیتوس «تغییر تنها چیز ثابت در زندگی است و یک آدم تنها یک بار در یک رودخانه شنا می‌کند». این قاعده در روابط بین‌الملل به همان اندازه صادق است که در سایر شئون زندگی.

ادامه مطلب
نظر رهبری در جنگ اوکراین برای دستگاه دیپلماسی فصل الخطاب باشد
لزوم برجسته سازی نکات مربوط به امنیت ملی برای افکار عمومی

نظر رهبری در جنگ اوکراین برای دستگاه دیپلماسی فصل الخطاب باشد

وحید کریمی و علی موسوی خلخالی در یادداشت مشترکی در دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری و در سخنرانی خود در حرم مطهر رضوی در یک فروردین نیز گفتند: «ما حضور در جنگ اوکراین را قاطعاً و صریحاً رد می‌کنیم و ابداً چنین چیزی صحت ندارد. جنگ اوکراین را آمریکا برای گسترش ناتو به شرق راه انداخت و اکنون نیز در حالی که مردم اوکراین گرفتار و دچار مشکلات هستند، بیشترین سود را از جنگ، آمریکا و کارخانجات اسلحه‌سازی آن می‌برند و به همین علت، مانع کارهای لازم برای خاتمه جنگ می‌شوند.» این اظهارات مقام معظم رهبری مانند فتوای حرام بودن استفاده از تسلیحات هسته ای باید فصل الخطاب دستگاه دیپلماسی و دولت جمهوری اسلامی باشد و از آن بهره برداری مفید شود.

ادامه مطلب
لزوم پشتیبانی از هر حرکت دولت برای پیوستن به زندگی عادی جهانی
از گذشته بگذریم و از دیپلماسی حمایت کنیم

لزوم پشتیبانی از هر حرکت دولت برای پیوستن به زندگی عادی جهانی

علی ربیعی در یادداشتی می نویسد: هر چند در گذشته‌ای نه چندان دور، گروه هایی با حمایت رسانه ها و نهادهای رسمی، اجازه ندادند آنچه می‌توانست کام ملت را شیرین کند و به نفع ایران بود انجام شود، ولی امروز حق نداریم به این بهانه، هر حرکتی که ممکن است به صلاح و منفعت ایران و مردم باشد را نفی کنیم و از آن حمایت نکنیم. من، هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم روزهایی را که عده‌ای، چه خشنود بودند از اینکه ترامپ رای خواهد آورد و برجام به ثمر نخواهد نشست. هنوز برق چشمان بعضی‌ها در خاطرم باقی مانده ‌است. با این‌حال، ما نباید این‌گونه زیست کنیم. هر اقدامی که به نفع مردم و جامعه انجام می‌شود را نه تنها باید به رسمیت شناخت بلکه باید مورد حمایت هم قرار دهیم. 

ادامه مطلب
حدس و گمان‌ها در باره گفت‌‌وگوی تهران‌- واشنگتن
«دیپلماسی پنهان» ایران و آمریکا!

حدس و گمان‌ها در باره گفت‌‌وگوی تهران‌- واشنگتن

جلال خوش چهره در یادداشتی بر این باور است که  تهران و واشنگتن به رغم بروز نشانه‌هایی از تلاش مشترک برای کنترل منازعه تا مرز شدت بحران، ترجیح خود را بر دوری از جنجال‌های رسانه‌ای قرار داده و «دیپلماسی پنهان» را در دستور کار دارند.

ادامه مطلب