نگاه ایرانی - آرشیو

تغییر برجام می تواند به نفع ایران باشد
بالا بردن هزینه به جای گرفتن تضمین

تغییر برجام می تواند به نفع ایران باشد

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران همه تلاش خود را مصروف تعهد گرفتن از دولت فعلی آمریکا برای عدم خروج مجدد دولت‌های بعدی از برجام نکند، چرا که این درخواست با توجه به اختیارات رئیس جمهوری آمریکا و ماهیت گرایش های سیاسی و حزبی کنگره آمریکا در عمل شدنی نیست. به جای آن نمایندگان ایران در این مذاکرات باید بکوشند بندهایی را به توافق جدید اضافه کنند که هزینه خروج را برای همه کشورها از جمله آمریکا بالا ببرد.

ادامه مطلب
ایران و جریان تحت رهبری احمد مسعود
جبهه مقاومت ملی افغانستان؛ چرایی و کارکرد

ایران و جریان تحت رهبری احمد مسعود

محمد صادق امینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اکنون شرایط به گونه ای رقم خورده که رفتار دوگانه سیاسی ایران در قضایای اخیر افغانستان اجتناب ناپذیر شده است. ایران منتظر اتفاقات خوب در این کشور است تا بتواند آشکارتر سیاست اش را تنظیم کند، تا گهی به میخ و گهی به نعل نزند. وانگهی، یک سوی نگاه ایران به کشورهای همسایه و جامعه جهانی است که چگونه با نظامی که هیچ گونه وفاقی با جریان های مخالف و منتقد ندارد رفتار خواهد کرد.

ادامه مطلب
نقش سفارتخانه ها در روابط ایران و اروپا
از الزام پویندگی و کنشگری تا ضرورت بودجه و سرمایه انسانی (بخش ۵۰)

نقش سفارتخانه ها در روابط ایران و اروپا

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در واقع سفارت خارجی دفتر رسمی یک کشور در پایتخت کشور دیگر است که بالاترین مقام آن یعنی شخص سفیر مسئول گفت وگوهای میان دولت‌ها و مهمترین مرکز و ساختمان سیاسی است که مسئولیت برقراری ارتباطات دیپلماتیک بین دو کشور را بر عهده دارد.

ادامه مطلب
پوتین تغییرات اقلیمی را نادیده می گیرد
روسیه، چهارمین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای جهان

پوتین تغییرات اقلیمی را نادیده می گیرد

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: روسیه چهارمین تولید کننده بزرگ گازهای گلخانه ای در جهان که پنج درصد کربن جهان را تولید می کند، از تعهد به پیمان‌های توافق شده برای کاهش استفاده از زغال‌سنگ و انتشار گاز متان خودداری کرده و تمرکز خود را بر روی نیاز به نجات درختان در اجلاس Cop۲۶ قرار داده است. روسیه با حدود ۸۰۰ میلیون هکتار زمین جنگلی، پرجنگل ترین کشور جهان بوده و به صفر رساندن کربن و جذب گازهای گلخانه‌ای توسط جنگل‌های وسیع این کشور را تا سال ۲۰۶۰ هدف گذاری نموده است.

ادامه مطلب
اولویت‌های تهران در وین
اسرائیل از آینده گفت وگوهای هسته ای نگران است

اولویت‌های تهران در وین

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: : استقبال سرد مقام‌های اسرائیلی از «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران، نشان از نگرانی آنان درباره آینده گفت‌گوهای وین دارد. نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه اسرائیل با لغو دیدارهایشان با مالی، پیشاپیش اعتراض و مخالفت خود را با توافق‌های احتمالی ایران و امریکا در گفت‌گوهای وین بروز داده‌اند که قرار است از هشتم آذرماه از سر گرفته شود.

ادامه مطلب
آیا می توان نظم «چرچیلی آنگلوساکسونی» در روابط بین الملل را تغییر داد؟
تسلط قدرت نرم لندن بر واشنگتن با استفاده از حربه اغفال

آیا می توان نظم «چرچیلی آنگلوساکسونی» در روابط بین الملل را تغییر داد؟

سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آیا تغییر نظام چرچیلی حاکم بر روابط بین الملل امکان پذیر است؟ بله؛ اما. در این رابطه پذیرش چند پیش فرض ضروری است. همان طور که جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا در حذف فرانسه از پیمان نظامی AUKUS بین امریکا و استرالیا و انگلیس گفت: "ناشیانه عمل کردیم"؛ سیاست خارجی امریکا را می توان دستکاری و به روایتی دیگر، هیات حاکمه امریکا را "اغفال" کرد. 

ادامه مطلب
دین در چنگ سیاست؛ اگر آمریکا و آل سعود نبودند!
چه می کند پیوند سلفیت نفتی و سرمایه داری آمریکایی

دین در چنگ سیاست؛ اگر آمریکا و آل سعود نبودند!

محمد صادق امینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: علت اصلی لشکرکشی آمریکا به عراق و سوریه و افغانستان همه ریشه مذهبی و نجات بخشی دارد، و این را تعهد و رسالت خود می داند. حال، اگر نبود اسرائیل، آن وقت طمع سرمایه داری آمریکایی، کجا را باید جست و جو می کرد!؟

ادامه مطلب
شش پیامد گریزناپذیر حادثه ترور نخست وزیر عراق
اتفاقی که دامن ایران را هم گرفته است

شش پیامد گریزناپذیر حادثه ترور نخست وزیر عراق

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: ایران به عنوان صاحب نفوذ‌ترین همسایه عراق اما لازم است به سرعت، برائت و مخالفت خود را با هرگونه اقدام‌های افراطی اعلام و توانایی خود را برای کنترل اوضاع در آشفته بازار عراق، به کار گیرد. سفر بلافاصله سردار قاآنی، فرمانده سپاه قدس به بغداد و دیدار و گفت‌وگو با جریان‌های رقیب و نیز با مصطفی الکاظمی، در این چارچوب قابل تفسیر است. اگرچه حادثه حمله پهپادی به خانه نخست‌وزیر عراق و به رغم شک و تردیدها درباره انگیزه و عاملان این حادثه، پیامدهای خود را به ناگزیر بر آینده سیاسی عراق تحمیل خواهد کرد.

ادامه مطلب
سخنی با آقای فریدون عباسی
از شعار بپرهیزیم و واقعیت را درک کنیم

سخنی با آقای فریدون عباسی

محمود شوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: خودتان هم می‌دانید که تنش‌زدایی به معنای زمین گذاشتن دستاوردها نبوده و نیست. اگر بود الآن ما غنی‌سازی ۶۰ درصد نداشتیم و شما از موضع قدرت سخن نمی‌گفتید. بنابر این، اجازه ندهید بغضی که نسبت به دولت قبل دارید شما را از جاده انصاف خارج کند. 

ادامه مطلب
داستان مهره قرمز شطرنج
طالبان، ایالات متحده و صفحه شطرنج عرصه بین الملل

داستان مهره قرمز شطرنج

ماندانا تیشه یار در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در واقع، می توان گفت که امروزه در عرصه سیاست بین الملل، بازی های کوچک و بزرگ شطرنج در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی در جریان هستند و بازیگران گاه همزمان بر سر چند بازی نشسته اند و مهره ها را به حرکت در می آورند. این همزمانی و چند لایه بودن صفحات شطرنج سیاست در عالم واقع، بر پیچیدگی فرایند تصمیم سازی برای بازیگران افزوده است و جلوه های تازه ای از تهدیدها و فرصت ها را فراهم آورده است. 

ادامه مطلب