نگاه ایرانی - آرشیو

روابط بین الملل و شکل گیری بحران ها در مناسبات با همسایگان
مذاکرات اصولی راهکار توسعه مناسبات منطقه ای، نگرش دینامیک به عرصه

روابط بین الملل و شکل گیری بحران ها در مناسبات با همسایگان

پیروز غفرانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: همه دنیا از فشارهای نظم آنگلوساکسونی برای تحمیل ایدئولوژی و سبک نگرش و رفتاری آن بر ملت ها به تنگ آمده اند. اما چون شناخت شان از یکدیگر کم است و تصویر ساخته شده از دیگر ملت ها را از دریچه نگاه امپراطوری های رسانه ای نظام سلطه می بینند، نسبت به نیات یکدیگر تردید دارند و طبق خصلت همه انسان ها در مقابل ابهامات ، حاضر به ریسک نیستند. مذاکرات اصولی باید با هدف رفع این ابهامات با همه کشورهای همسایه و قدرت های نوظهور شکل گیرد. مذاکراتی مبتنی بر منافع مشترک و روش های خلق ارزش در همکاری ها.

ادامه مطلب
بریکس از هژمون زدایی غرب تا سلطه زدایی دلار
موفقیت جدید سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

بریکس از هژمون زدایی غرب تا سلطه زدایی دلار

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اجلاس رهبران BRICS در آینده نزدیک در آفریقای جنوبی برای یک اجلاس تاریخی برگزار می شود تا سازمانی را که یک چهارم اقتصاد جهان را در اختیار دارد به یک نیروی ژئوپلیتیکی تبدیل کند و با اکتساب هویت حقیقی سیاسی و بین المللی بتواند سلطه غرب در امور جهانی را به چالش بکشد.

ادامه مطلب
همه نگاه ها به دریای سیاه است
در سایه بیم و امیدهای جنگ اوکراین

همه نگاه ها به دریای سیاه است

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو خاطرنشان کرده که روسیه از طریق اقدامات خود خطرات اساسی برای ثبات منطقه دریای سیاه که برای ناتو از اهمیت استراتژیک برخوردار است، ایجاد می کند.

ادامه مطلب
پیش بینی هوش مصنوعی از عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل
با تقویت گمانه زنی ها

پیش بینی هوش مصنوعی از عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر این اساس یکی از سؤالات مهمی که در مقطع کنونی مطرح می شود این است که «آیا عربستان در آینده نزدیک روابط خود با اسرائیل را عادی سازی می کند و به پیمان ابراهیم می پیوندد؟» از آنجا که در عرصه مطالعات فناوری تأکید می‌شود که هوش مصنوعی از قابلیت پیش بینی حوادث و رویدادها برخوردار است، این سؤال را از دو چت بات پر کاربرد این روزها، یعنی چت جی پی تی (متعلق به شرکت Open AI) و چت بات هوش مصنوعی گوگل یعنی Google Bard پرسیدم و البته برای آگاهی و آشنایی خوانندگان محترم با نحوه پاسخگویی این چت باتها، جواب آنها را بدون ویرایش و تغییر در متن می آورم.

ادامه مطلب
اروپا و نه امریکا آتش بیار روابط بین الملل است
نظریه اغفال و یوگسلاوی؛ برجام و اوکراین

اروپا و نه امریکا آتش بیار روابط بین الملل است

سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دولت های متعدد آمریکا با ریاست جمهوری، کلینتون، اوباما و ترامپ و بایدن، سیاست های متفاوت با اروپا در خصوص یوگسلاوی و برجام و اوکراین داشتند ولی اروپا با ظرافت سیاسی نه تنها از قدرت سخت امریکا در راستای منافع اروپا سوء استفاده کرده بلکه تاسف بارتر اینکه کشورهای درگیر با امریکا را نیز اغفال کرده است و کشورهای اغفال شده نیز متاسفانه از بصیرت لازم برای پیشگیری از اتلاف انرژی برخوردار نیستند و به اشتباه امریکا را مسبب مصایب در روابط بین الملل می بینند.

ادامه مطلب
اگر تاریخ را درست بنویسیم
روابط ایران و عربستان را چگونه می توان نوشت

اگر تاریخ را درست بنویسیم

محمد حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر ایران در رابطه با عربستان همان گونه که عربستان دیدگاه سنتی خود را کنار گذاشت و با رویکردی به آینده از در آشتی با ایران در آمد، ایران نیز از دیدگاه سنتی خود دست بردارد و به عربستان کمک کند تا بتواند موازنه بهتری با آمریکا و اسرائیل بوجود آورد ضرری برای ایران ندارد و می تواند حوزه همکاری های دو کشور را گسترش دهد. در یک رویکرد ملی حتی با در نظر گرفتن مواضع انقلابی همچون حمایت از فلسطین، مبارزه با اسرائیل و کاهش حضور آمریکا در منطقه می توان راهبردهای مختلفی را با عربستان تعریف کرد. 

ادامه مطلب
افزایش تنفگداران دریایی امریکا در خلیج‌فارس؛ راهبرد تداوم حضور یا هدایت از دور؟
ایالات متحده از منطقه نمی رود

افزایش تنفگداران دریایی امریکا در خلیج‌فارس؛ راهبرد تداوم حضور یا هدایت از دور؟

سید محمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحلیل‌هایی که از خستگی یا استیصال امریکا از حضور در منطقه گفتند و معتقد بودند به دلیل پرهزینه‌بودن حضور امریکا در خلیج‌فارس و رقابت استراتژیک امریکا با چین در سطح جهانی، روند کاهش حضور نیروهای امریکایی در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس آغاز شده است و خوشبینانه معتقد بودند شرایط برای نظم منطقه‌ای جدید با مشارکت کشورهای منطقه و بدون دخالت امریکا فراهم شده است. در نقطه مقابل این تحلیلِ ساده‌انگارانه که حالا با این دست از اخبار و اطلاعات به سادگی هوا می‌شود، تحلیل واقع‌بینانه‌تری از کنش‌گری جدید امریکا در خلیج‌فارس ارائه می‌شود مبنی بر اینکه دولت امریکا به جای موازنه‌‌گری مستقیم از موازنه‌گری از دور (Off shore balancing) بهره می‌برد.

ادامه مطلب
آسیای مرکزی و تحریم های روسیه
ضربه ای که مسکو خورده است

آسیای مرکزی و تحریم های روسیه

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، چندین کشور آسیای مرکزی از مسکو فاصله گرفته اند. این امتناع از همسویی روابط پیچیده و دوسویه این جمهوری های شوروی سابق را با متحد تاریخی خود نشان می دهد و سوال اساسی این است که آیا این آغاز از دست دادن نفوذ روسیه در آسیای مرکزی است؟ 

ادامه مطلب
آرزوهای بزرگ برای بندر چابهار
فرصت ها و چالش هایی که پیش روست

آرزوهای بزرگ برای بندر چابهار

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: در صورت جدیت یافتن برقراری کریدور قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان-ایران (KTAI)، در چارچوب سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) بندر چابهار می تواند با منطقه آسیای مرکزی و سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا همکاری های اقتصادی داشته باشد و به عنوان کریدوری ریلی و جاده ای به ایفای نقش بپردازد.

ادامه مطلب
استقبال گرم از کیسینجر یعنی چین دنبال تنش با امریکا نیست
نسبت تله توسیدید و دام برخورد واشنگتن و پکن

استقبال گرم از کیسینجر یعنی چین دنبال تنش با امریکا نیست

سید محمد کاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: استقبال گرم از کی‌سینجر که در واقع هر چند سمت دولتی ندارد، بخشی جدا نشدنی از نظام آمریکاست نشان می‌دهد که هیات حاکمه چین، نه فقط در پی تنش و افزایش تنش با آمریکا نیست، بلکه برعکس در پی بهبودسازی رابطه‌ای است که برای چین حائز اهمیت است.

ادامه مطلب