نگاه ایرانی - آرشیو

چرا عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای مهم است؟
سازمانی به وسعتی آسیا

چرا عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای مهم است؟

ماندانا تیشه یار در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سازمان همکاری شانگهای، به عنوان یک سازمان قاره ای، نه تنها توانسته است اهداف امنیتی اصلی خود را در این سال ها تامین کند، بلکه با ارایه تعریفی گسترده تر از مفهوم امنیت، کوشش کرده تا با گسترش همکاری های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میان اعضای اصلی و دیگر شرکای خود، از ابزارهای گوناگون برای حفظ ثبات و امنیت در مناطق گوناگون آسیا بهره مند شود. 

ادامه مطلب
استراتژی اصلی غرب نسبت به ایران، تضعیف بنیه های اقتصادی است
Plan B غرب برای تهران چه خواهد بود؟

استراتژی اصلی غرب نسبت به ایران، تضعیف بنیه های اقتصادی است

محمود سریع القلم در نوشتاری تاکید دارد که استراتژی غرب نسبت به ایران در اصل، تضعیف بنیه های اقتصادی است. چینی ها بنیان های اقتصادی مدرنیته را دربست قبول کردند ولی مبانی سیاسی و فلسفی آن را با مدیریت پیچیدۀ افراد شهری خود بیرون نگه داشتند. روسها نه مدرنیته اقتصادی را توانستند پیاده کنند و نه مدرنیته فلسفی را. آنها نیزمعلق هستند. از ماه های اول جنگ اوکراین، یک میلیون از بهترین های علمی، تخصصی و کارآفرینان، روسیه را ترک کرده اند. چینی ها هم با روسیه ارتباطات خود را حفظ می کنند هم با ایران تا از غرب امتیاز بگیرند چون خیلی به آنها نیازی ندارند. اشتراک روشی چینی ها و غربی ها در این است که هم با حوصله هستند و هم درازمدت فکر می کنند. توان اقتصادی آدمی را هم با حوصله می کند و هم درازمدت. غرب در تحقق اهداف خود نسبت به ایران و روسیه هیچ عجله ای ندارد.

ادامه مطلب
پاکستان غرق در بحرانی کم‌سابقه
سایه بحران اقتصادی و رقابت‌های شدید سیاسی سنگینی می‌کند

پاکستان غرق در بحرانی کم‌سابقه

حسین ابراهیم خانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پاکستان با یکی از شدیدترین بحران های سیاسی و اقتصادی حادث در تاریخ ۷۵ ساله خود مواجه است. مجموعه ای از مشکلات و نابسامانی ها در صحنه داخلی و عرصه خارجی شرایط خطیری را پیش روی رهبران این کشور نهاده که جدای از دوران درگیری های نظامی همه جانبه با هند تاکنون بی سابقه بوده است. بخش عمده این مشکلات ناشی از ساختار سیاسی داخلی و مبارزه بی امان احزاب و سیاستمداران برای کسب و باقی ماندن در قدرت با بهره جویی از تمامی ابزار و موقعیت های در دسترس منجر به تضعیف ثبات داخلی است که تمامی ارکان حکومت را متاثر می سازد.

ادامه مطلب
به حاشیه رفتن بحث استقلال
در حالی که بر اهمیت آزادی افزوده شده است

به حاشیه رفتن بحث استقلال

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: پیش‌شرط اصلی موفقیت در این میدان برقراری حکمرانی خوب در داخل، بارورسازی ساختارهای داخلی و تعامل سازنده و سودآورد با جهان است. با کاسته‌شدن از اهمیت استقلال سیاسی، یک عامل مهم تنش‌زا در سیاست داخلی کشورها که اغلب موجب دسته‌بندی‌های له و علیه می‌شد و مخل تمرکز بر اولویت‌های مهم‌ تر بود، به حاشیه رفته و راه برای تمرکز بر ستون دیگر یعنی آزادی و توسعه سیاسی هموارتر شده است.

ادامه مطلب
مدیریت مهاجرت یکی از دلایل برآمدن جهانی هند
بازنگری برای ورود به کلوپ بازیگران بزرگ

مدیریت مهاجرت یکی از دلایل برآمدن جهانی هند

محمد کاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: آنچه از آن به عنوان دیاسپورای هندی یاد می‌شود، در سه دهه گذشته، اولاً در غالب جوامع و مکان‌هائی که مستقر هستند، موقعیت بهتری یافته‌اند و این شامل دیاسپورای هندی از خلیج‌فارس گرفته تا ایالات متحده می‌شود ثانیاً پیوند آنها با سرزمین اصلی در قالب‌های گوناگون، عمیق دو مجموعه دولتی هند، بهره‌برداری جدی از آنها کرده است.

ادامه مطلب
همه ترکیه لرزید!
سیاست و بلایای طبیعی

همه ترکیه لرزید!

سیامک کاکایی در یادداشتی می نویسد: این چه حکایتی است، هر بارکه روی ناخوش زمین سامان زندگی مردمی را به هم می ریزد، دولتمداران و اهالی سیاسی خشمگین از یکدیگر را به همدردی و یاری رسانی سوق می دهد و چون آب به آسیاب ها افتد، ساز ناسازگاری ها کوک است!؟  همین ترکیه و همتایان اروپایی آن از فلات آناتولی و یونان گرفته تا دریای مانش و اسکاندیناوی درتنشی پایدار بوده اند و اکنون گروه های نجات از این کشورها به سوی ترکیه سرازیرند که پسندیده است.

ادامه مطلب
دیدار در دوشنبه
گزارشی از دهمین دور گفتگوهای امنیتی هرات:

دیدار در دوشنبه

ماندانا تیشه یاری از دهمین دور گفت وگوهای امنیتی هرات گزارشی را برای دیپلماسی ایرانی نوشته و در آن آورده است که برگزاری دهمین نشست سالانه گفتگوهای امنیتی هرات توسط انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان، فرصتی فراهم آورد تا شمار زیادی از نخبگان علمی و سیاسی افغانستان پس از ماه ها دور هم گرد بیایند و دیداری تازه کنند و درباره «نظام سیاسی فراگیر در افغانستان؛ الگوها و نقشه راه» به گفتگو و تبادل نظر بپردازند. اندیشمندان و دیپلمات هایی از حدود ۲۰ کشور دیگر جهان نیز در این گردهمایی افغانستانی ها را همراه می کردند؛ هرچند که اغلب کشورها نمایندگان رسمی نفرستاده بودند و کشور میزبان نیز در سطح معاون وزیر خارجه مشارکت داشت.  

ادامه مطلب
افسانه تنهایی استراتژیک ایران
نظریه ای که در ردش دلایل بسیاری هست

افسانه تنهایی استراتژیک ایران

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: جبر جغرافیا و جبر فرهنگ که مبنای این نگرش است، در قیاس با مؤلفه‌هایی مانند نوع حکمرانی، نهادسازی و سیاست‌گذاری، اموری فرعی و غیرتعیین‌کننده هستند.

ادامه مطلب
هند، بازیگر موثر عصر جهانی شدن
موضع‌گیری های کم‌سابقه در بحران‌های بین المللی

هند، بازیگر موثر عصر جهانی شدن

محمد کاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: در حدود یک سالی که از بحران اشغال نظامی اوکراین توسط روسیه می‌گذرد، هند یکی از منحصر به فردترین موضع‌گیری‌ها را اتخاذ کرده و در عین نزدیکی کم سابقه با ایالات متحده و غرب، با آنها در مخالفت با ولکریست روسیه همراهی نکرده است.

ادامه مطلب
آوردگاه اوکراین و اخطار آرماگدونی کرملین
جنگ وارد فاز جدید می شود؟

آوردگاه اوکراین و اخطار آرماگدونی کرملین

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در روزهای اخیر تشدید تلاش های غرب برای ارسال تسلیحات پیشرفته نظیر تانک های لئوپارد دو و آبراهامز و حتی موشک های دوربر و جنگنده های اف ۱۶ به اوکراین را شاهد هستیم، همزمان نیز اجلاس مقامات اتحادیه اروپایی در کی‌یف و اعلان حمایت تمام عیار از اوکراین و این که اجازه پیروزی روسیه را نخواهند داد با واکنش شدید کرملین و نوعی تهدید آرماگدونی پرزیدنت پوتین مواجه شده که شاید یکی از مهمترین تهدیدهای جدی از ابتدا درگیری به رهبران غربی به ویژه آلمان بوده است. 

ادامه مطلب