نگاه ایرانی - آرشیو

تخلیه ظرفیت‌های ژئوپلیتیک ایران
اهمیت فوق العاده پروژه هند-خاورمیانه‌-اروپا و تغییر معادلات استراتژیک

تخلیه ظرفیت‌های ژئوپلیتیک ایران

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: بایدن در حاشیه نشست اخیر گروه ۲۰ در دهلی از طرح آمریکا برای کمک به احداث کریدور جدیدی با نام کریدور هند-خاورمیانه-اروپا سخن گفت. این کریدور جدید قرار است حمل‌ونقل کالا از طریق دریا و راه‌آهن، انرژی از طریق لوله و داده‌های دیجیتالی از طریق فیبر نوری بین مبدأ، یعنی بنادر غربی هند و مقصد، یعنی اروپا و نیز کشورهای مسیر شامل امارات، عربستان، اردن و اسرائیل را ممکن کند و همچنین شامل ایجاد مناطق اقتصادی در طول مسیر باشد.

ادامه مطلب
دیپلماسی پیچیده اردوغان در توافق غلات
ترکیه برای حفظ جایگاه میانه خود تلاش می کند

دیپلماسی پیچیده اردوغان در توافق غلات

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اردوغان در یک دیپلماسی ابهام شرایط را برای گفت وگو با پوتین باز نگه می دارد تا به عنوان یک میانجی خواسته های روسیه را با غرب در میان بگذارد. اگرچه با توجه به عدم آمادگی غرب برای پذیرش شرایط روسیه، متقاعد کردن پوتین برای بازگشت به توافق دشوار خواهد بود اما اردوغان تلاش دارد تا جایگاه خود را در میانه روسیه و غرب حفظ کند.

ادامه مطلب
ریاکاری یا اراده دولت بایدن؟
«طرح واقعی» دولت بایدن در قبال ایران، همان «پلن بی» است!

ریاکاری یا اراده دولت بایدن؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: لازم است تهران دستور کار خود را بر بستری از واقعیت‌ها تعریف کرده و بهره‌مند از فرصت‌ها برای بازگشت به جامعه جهانی شود. این امر ممکن نیست، مگر ایده‌های قدرتمند جایگزین رویکردهایی شود که تا پیش از این ناکارآمدی خود را به اشکال مختلف نشان داده است. مهم‌ترین اقدام، به دست گرفتن ابتکار عمل به عنوان یک متغیر تأثیرگذار به جای تابع شدن در قبال حوادثی است که به آن تحمیل می‌شود.

ادامه مطلب
کریدور هندی- عربی- اسرائیلی و الزامات سیاست خارجی ایران
پروژه ای برای منزوی کردن کشورمان

کریدور هندی- عربی- اسرائیلی و الزامات سیاست خارجی ایران

محمدمهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایده اتصال منطقه از طریق راه آهن در سال ۲۰۲۱، در مجمع I۲U۲ (مجمعی متشکل از ایالات متحده، اسرائیل، امارات و هند که در اواخر سال ۲۰۲۱ تأسیس شد) از سوی رژیم اسرائیل مطرح شد و پس از آن توسط دولت بایدن مورد حمایت قرار گرفت، تا اینکه در نشست گروه بیست (G۲۰)که در اوایل سپتامبر ۲۰۲۳ برگزار شد، هند، عربستان سعودی، امارات و اسرائیل با حمایت آمریکا از کریدور دریایی-ریلی شرق به غرب که ترانزیت تجاری میان کشورهای اروپایی، اسرائیل، اردن، اعراب خلیج‌فارس و هند را برقرار خواهد کرد، رونمایی کردند. پروژه‌ای عظیم به منظور ترانزیت کالا که از هند شروع می شود، از امارات و عربستان عبور می‌کند و در نهایت با اتصال به اردن و رژیم اسرائیل به کشورهای اروپایی می رسد.

ادامه مطلب
اجلاسی که تحت تاثیر بریکس بود
راز غیبت روسای چین و روسیه در اجلاس G۲۰

اجلاسی که تحت تاثیر بریکس بود

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: غیبت روسای جمهوری چین بدون اعلام دلیل و روسیه به سبب تحت تعیقیب بودن به اتهام جنایت جنگی، از مهمترین ویژگی های این اجلاس بود.

ادامه مطلب
اقتصاد‌های بزرگ دنیا را در این گروه پیدا کنید!
درباره نشست گروه ۲۰ در هند

اقتصاد‌های بزرگ دنیا را در این گروه پیدا کنید!

محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: گروه ۲۰، متشکل از بزرگترین اقتصادهای جهانی در قالب کشورهای عضو است، اما جالب آنکه اتحادیه اروپائی نیز یک عضو دائمی این گروه محسوب می شود و رئیس اتحادیه اروپائی، در کنار روسای جمهوری و نخست وزیران گروه ۲۰، در این اجلاس‌ها، عضویت دارد یکی از مصوبات اجلاس دهلی‌نو، به عضویت درآمدن اتحادیه آفریقایی به عنوان یک نهاد قاره‌ای با بیش از ۵۰ عضو، به عنوان یکی از اعضای گروه ۲۰ است. 

ادامه مطلب
تهران _ واشنگتن؛ آتش بس موقت
ترجیح غرب اکنون کنترل یا کاهش تنش با تهران است

تهران _ واشنگتن؛ آتش بس موقت

جلال خوش چهره در نوشتاری تاکید دارد که بیانیه پایانی نشست فصلی شورای حکام، نمودی خواهد بود از توافق یا تفاهمی که اجرای آن با آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران و نیز آزادی زندانیان دو تابعیتی در فاصله اندک با پایان نشست، در دستور کار طرف‌ها قرار دارد. این توافق یا تفاهم، نه مفهوم عادی‌سازی روابط را با خود دارد و نه هنوز به مفهوم تنش زدایی نزدیک است. آتش بس موقت شاید نزدیک ترین تعبیر برای وضع موجود باشد؛ وضعی که همچنان شکلی ژلاتینی و لغزنده خواهد داشت.

ادامه مطلب
آذربایجان برای ایران به سان اوکراین برای روسیه
سناریویی که امکان تحقق ندارد

آذربایجان برای ایران به سان اوکراین برای روسیه

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد علیف گرفتار یک خطای شناختی نسبت به قدرت بازیگری جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه ارس شمالی است. ترکیه، ناتو و رژیم صهیونیستی که در پشت سر علیف او را دچار این وضعیت کرده اند به دنبال اجرای یک سناریوی تکراری هستند و آن هم تبدیل آذربایجان برای ایران به سان اوکراین برای روسیه به عنوان یک سرعت گیر و زخم چرکین. اما نکته ای که این بازیگران از آن غفلت کرده اند قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و نفوذ معنوی ایران در بین مردم آذربایجان است.

ادامه مطلب
تحرکات تحریک آمیز در قفقاز و تله انفجاری
ایروان هوشیار باشد به بازی های خطرناک وارد نشود

تحرکات تحریک آمیز در قفقاز و تله انفجاری

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد کشورهای منطقه قفقاز خواسته یا ناخواسته در آستانه ورود به بازی خطرناکی هستند که به نوعی منافع این کشورها را وجه المصالحه قدرت های خارجی به ویژه ترکیه، فرانسه، آمریکا، روسیه و رژیم صهیونیستی قرار داده و حتما تحولات اخیر دستاورد قابل ملاحظه ای برای هیچ کشوری بویژه مردم منطقه نخواهد داشت یا حداقل هیچ کشوری برنده حوادث اخیر نخواهند بود.

ادامه مطلب
بهداشت و روابط بین‌المللی در عصر پساکرونا
کنش ها و واکنش های موجود

بهداشت و روابط بین‌المللی در عصر پساکرونا

سید محمد کاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: کرونا و جهان گیر شدن آن و موضوع بهداشت در  روابط بین‌المللی به عنوان واقعیتی که همان کنشگران در آن درگیر شدند را دارد دستور کار بین‌المللی کرد.

ادامه مطلب