نگاه ایرانی - آرشیو

نماد دوستی ایران و کره جنوبی، خیابان تهران در سئول
به پاس این اقدام تحسین برانگیز سفارت کشورمان در کره جنوبی

نماد دوستی ایران و کره جنوبی، خیابان تهران در سئول

مرتضی سلطانپور ابیانه در یادداشتی می نویسد: چگونگی نام گذاری این خیابان و مشهور شدن این منطقه بسیار جالب و خواندنی است. نامی که هر ایرانی به آن افتخار می‌کند و به کره‌ای‌ها نشان می‌دهند. جالب اینجاست که بدانیم در هیج یک از معابر و خیابان‌های شهر سئول، کره‌ای‌ها به‌دلیل تعصبی که به زبان خود دارند اجازه نامگذاری خارجی را نداده و نمی‌دهند. 

ادامه مطلب
‌بازی هوشمندانه پوتین در بحران اوکراین
سخت می توان ارتباطی میان پرونده اوکراین با مذاکرات وین پیدا کرد

‌بازی هوشمندانه پوتین در بحران اوکراین

جاوید قربان اوغلی در یادداشتی می نویسد: «وادیم پریستایکو» سفیر اوکراین در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی تأکید کرده که در صورت جلوگیری از وقوع جنگ با روسیه کی‌یف ممکن است موافقت کند که به‌هیچ‌وجه به ناتو نخواهد پیوست. معاون وزیر دفاع انگلیس گفته اگر اوکراین تصمیم بگیرد از درخواست برای عضویت در ناتو انصراف دهد، لندن استقبال خواهد کرد.

ادامه مطلب
سادگی ایرانی در منطقه پیچیده
از قضیه انتقال آب به قطر تا تعامل با طالبان

سادگی ایرانی در منطقه پیچیده

محمد حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از پیچیدگی، هوش، علم و دانش و نقش ایرانی ها در شکل دادن به بسیاری از ابداعات و نوآوری ها بسیاری از تحولات علمی و تمدنی و روشنفکری نیز ادعا های زیادی وجود دارد. روزی نیست که تکرار نکنیم ایرانیان زیادی مدیریت بزرگترین شرکت های مطرح جهانی را به عهده دارند و نقش ایرانی ها در مدیریت بزرگترین شرکت های تکنولوژیک جهانی در "سلیکون ولی" بسیار برجسته است و یا عالمان متولد شده در جغرافیای ایران بسیاری از پروژه های "ناسا " و یا کرسی های علمی دانشگاه های بزرگ جهان را  در اختیار دارند. اصلا راه دور نرویم تمام رهبران بعد از انقلاب اسلامی در کنار گوش چشمی به مسائل ایران حل مسائل دنیا را در نظر داشتند و برای آن نسخه ها پیچیده اند. باوجود این محسنات تاریخی و ژنتیکی و پیچیدگی های ذهنی، ایرانی ها بطور عجیبی و به سادگی فریب داده می شوند.

ادامه مطلب
آیا روسیه با حمله به اوکراین به دنبال جنگ در اروپاست؟
خوانش دوباره یک رویداد تاریخی برای تفسیر وضعیت فعلی

آیا روسیه با حمله به اوکراین به دنبال جنگ در اروپاست؟

بهاء الدین بازرگانی گیلانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اوکراین با حدود ۱۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه و دارا بودن حدود ۲۸۰۰ کیلومتر مرزهای آبی، حیات و ممات امنیتی روسیه است، زیرا در یک حیطۀ گسترده جغرافیایی، شمال به جنوب اروپا و آبهای شرق و غرب آن از بالتیک تا به دریای سیاه و مدیترانه را به هم متصل می سازد. بدون تردید عضویت اوکراین، این همسایه بلافصل روسیه در ناتو تمام معادلات امنیتی روسیه را به هم می زند و مسکو مجبور است دکترین امنیتی/دفاعی دیگری را اتخاذ کند که به سود هیچ کس در اروپا نیست.

ادامه مطلب
وقتی که مدرک هست اما بلوغ شخصیت نیست
جایگاهِ ضعیفِ EQ در زندگی ما

وقتی که مدرک هست اما بلوغ شخصیت نیست

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: آیا داشتنِ مدرک دانشگاهی برای مدیریت هیجان و مجهز شدن به عقلانیتِ کلامی و رفتاری کافی است؟ طبعا یادگیری علوم و انباشتِ ذهنی داده ها کافی نیست و نوعی بلوغ شخصیتی و رفتاری لازم است. اگر IQ را در دانشگاه به کار می گیریم، کجا سراغ EQ برویم؟

ادامه مطلب
موانع عقب ماندگی ایران و دیپلماسی پرهزینه
‌چالش‌های سیاست خارجی

موانع عقب ماندگی ایران و دیپلماسی پرهزینه

جاوید قربان اوغلی در یادداشتی می نویسد: به شهادت آمار و ارقام سازمان برنامه و بودجه و همچنین بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور، در چهار دهه گذشته، شکوفاترین دوره اقتصادی کشور، دوره هشت‌ساله دولت اصلاحات بود. دلیل این امر نیز راهبرد دولت اصلاحات در سیاست خارجی، تشنج‌زدایی، تعامل با جهان و آرام‌سازی محیط بین‌الملل در قبال ایران بود.

ادامه مطلب
پنج دقیقه تا توافق در وین
واقعا مذاکرات این بار به نتیجه می رسد؟

پنج دقیقه تا توافق در وین

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: شوک‌آور خواهد بود اگر به رغم همه خوش‌بینی‌ها، در آخرین لحظه دوباره به اختلافات گذشته بازگردند. بدیهی نیز آن است که طرف‌های ایرانی و امریکایی آمده‌اند که توافق را به یکدیگر هدیه کنند. این هدایا که مقدمات آن با چاشنی اقدام دولت «جو بایدن» در بازگرداندن برخی معافیت‌های تحریمی ایران در جمعه گذشته همراه شده، فضای روابط تهران و واشنگتن را تا حدودی تلطیف کرده است؛ اگرچه استقبال تهران از این اقدام سرد بود و خواستار انعطاف بیشتر از واشنگتن شد، اما در تشویق تهران برای توافق بی‌تأثیر نمی‌تواند باشد.

ادامه مطلب
دیپلماسی هوی متال پوتین
سیاست اوکراینی که کرملین دنبال می کند

دیپلماسی هوی متال پوتین

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یک درام دیگر امروز در اوکراین در حال اجراست و پوتین با بهره گیری از عناصر اصلی دیپلماسی هوی متال مانند تهدید به اقدام نظامی، استقرار واحدهای رزمی و شبیه سازی یک بازی جنگی برای انضمام همه و یا بخشی از حریم دولت های پیرامونی، این پیام سیاسی را منتقل می کند که قصد دارد اروپا را از به چالش کشیدن فعالیت های روسیه در همسایگی خود منحرف کند. 

ادامه مطلب
انقلاب اسلامی ایران، قربانی تروریسم قومی - مذهبی در میان دو همسایه شرقی!
اقتداری که امروز ایران دارد

انقلاب اسلامی ایران، قربانی تروریسم قومی - مذهبی در میان دو همسایه شرقی!

محمد صادق امینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تو اما امروز ببین، جوش و خروش عراقی را، مختارها و زیدبن علی های یمن و شیعه عاقل لبنانی را و ایران مقتدر حامی را! اینانند یاران مستقیم خدا، آنها که امروز بار دیگر زر و زور را به محکمه تاریخ برده اند، صدها جان می دهند و یک جان از دشمن می گیرند و هراسناک تر از همیشه شده اند! شیعه آیا هراسناک شده است! چه کسی این هراس را بر ذهن و خیال خالی جمعی خارجی افکنده؟! امروز، نرمش طالبان را در مقابل شیعیان افغانستان را هم اگر باور کنیم، این همه نرمش ایرانی را چی کسی باور کند؟! 

ادامه مطلب
امانوئل مکرون فعلا پیشتاز است
انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و چشم انداز های پیش رو

امانوئل مکرون فعلا پیشتاز است

ابوالقاسم دلفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر اساس غالب نظرسنجی های اخیر که در فرانسه انجام شده آقای امانوئل مکرون با داشتن ۲۴ الی ۲۵ درصد مقبولیت مردمی بیشترین شانس احتمالی را برای پیروزی در هر دو دور انتخابات ریاست جمهوری آتی در مقابل رقبایی را داراست که بیشترترین میزان مقبولیتشان حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد است.

ادامه مطلب