نگاه ایرانی - آرشیو

خواهرخواندگی شهرهای ایران و اروپا؛ پویش پیگیری پیوسته
دومینوی تکراری روابط در روندهای تاریخی (بخش بیست و ششم)

خواهرخواندگی شهرهای ایران و اروپا؛ پویش پیگیری پیوسته

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: واقعیت این است که در سال های اخیر بر شناخت بیشتر از مبانی اقتصادی و مزایای این گونه ارتباطات تاکید شده و کاملا روشن است که در شرایط جدید بین المللی اتخاذ رویکرد یکپارچه برای مطالعه شهرهای خواهر بر اساس رابطه چند جانبه بین فرهنگ و تجارت با تمرکز بر همکاری همزمان؛ نیازمند مشارکت های چند سطح کارآفرینی که برای تداوم روابط فعال شهر خواهر است تا مدیریت های شهری و محلی بتوانند به منافع اقتصادی و اجتماعی پایدار حیاتی دست یابند.

ادامه مطلب
باز شدن فضای سیاسی برای مذاکره در سایه مواضع رهبری و بازگشت لوایح  FATFبه مجمع
احتمال تعدیل کارشکنی ها در مسیر مذاکره دولت روحانی

باز شدن فضای سیاسی برای مذاکره در سایه مواضع رهبری و بازگشت لوایح  FATFبه مجمع

جلال میرزایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی بر این باور است که با موضع دیروز رهبر انقلاب درباره عدم فرصت سوزی پیرامون لغو تحریم ها به نظر می رسد که از نقطه نظر حاکمیت همه راه ها برای تصمیم گیری باز است. خصوصا که به موازات این مواضع مدبرانه رهبری، خبر بازگشت لوایح FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور بررسی مجدد دو لایحه پالرمو و CFT قطعاً می‌تواند یک پالس مثبت را، هم در فضای داخل و هم در سطح منطقه و جهان به همراه داشته باشد. ولی بی شک در آن سو تداوم این فضای باز سیاسی در داخل منوط به رفتار، واکنش، اقدام و تصمیمات طرف های برجامی خواهد بود. در این بین قطعاً عملکرد و کارنامه دولت جو‌بایدن نقش کلیدی خواهد داشت. 

ادامه مطلب
سلاح اتمی فرانسه، ابزار تداوم سلطه و استعمار
پاریس چگونه به توانایی هسته ای رسید

سلاح اتمی فرانسه، ابزار تداوم سلطه و استعمار

ابوالقاسم دلفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: توان هسته ای فرانسه، در ابتدا جلوه و پرستیژی برای ژنرال دوگل و فرانسه به همراه داشت و ضمن آن موجبات ستیز و چالش با ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی را نیز فراهم ساخت. از نظر ژنرال دوگول، فرانسه و ایالات متحده در رقابت برای رهبری اروپا درگیر بودند و بسیاری از سیاست های این دو کشور هنگامی که موضوع رهبری اروپا مطرح می شود در تعارض قرار می گرفتند. بالاخره این که به عقیده تحلیلگران سازمان اطلاعاتی مرکزی امریکا، موفقیت اصلی برنامه نظامی هسته‌ای فرانسه و همزمان با آن، توسعه هسته ای غیرنظامی این کشور باعث شد که اقتصاد فرانسه در بین سی کشور شکوفای جهان قرار گیرد.

ادامه مطلب
پیام روحانی به مخالفان داخلی و جامعه جهانی
آنچه رئیس جمهوری در نشست مطبوعاتی برآن تإکید کرد

پیام روحانی به مخالفان داخلی و جامعه جهانی

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: سخنان رئیس‌جمهوری در نشست مطبوعاتی دوشنبه سرشار از خوش‌بینی به فرایند پیش‌رو به رغم واقعیت‌های جاری بود. اما آیا باید اظهارات رئیس‌جمهوری را به گونه‌ای تفسیر کرد که مانند گذشته کانون توجه و وزن خود را در «برجام » خلاصه کرده است؟

ادامه مطلب
پشت پرده صلح بانی روسیه و ترکیه در آذربایجان
واقعیت‌های ژئوپلتیک تغییر می کنند

پشت پرده صلح بانی روسیه و ترکیه در آذربایجان

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: استقرار نیروهای صلح روسیه در خاک آذربایجان به مدت پنج سال و تبدیل شدن به یک حضور دائمی نظامی به اضافه اعلام حضور نیروهای ترکیه به مدت یک سال در منطقه انعکاسی از این واقعیت ژئوپلیتیک خواهد بود که اراده دو قدرت پیشرو - روسیه و ترکیه - زمینه را برای حضور و رقابت طولانی مدت در آذربایجان فراهم خواهد آورد. 

ادامه مطلب
اردوغان‌، پانیست ها و لزوم هوشیاری ایرانیان
در تله نیفتیم

اردوغان‌، پانیست ها و لزوم هوشیاری ایرانیان

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هوشیار باشیم هیچ کُردی، لری، اصفهانی، مشهدی و .... از آذری ها و یا هیچ آذری از سایر اقوام، ایرانی تر نیست و همه به یکسان دغدغه ایران را داریم. ایران برای همه ایرانیان بوده است. جنگ هشت ساله ستون فقرات و انسجام این کشور را در بُعد ملی به گونه ای قوی کرد که هنوز بسیاری از ترس آن ابهت و حماسه است که از نگاه چپ داشتن به ایران می هراسند.

ادامه مطلب
راه‌آهن خواف-هرات و ایده‌ ایران
طرحی توسعه ای که در این روزهای سخت امیدوارکننده است

راه‌آهن خواف-هرات و ایده‌ ایران

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سختی‌ها و مشکل‌های جاری ایران نباید ما را متوقف کند و توجه ما را از راهبردهای توسعه، ایجاد یک‌پارچگی، کاهش هزینه‌های مبادله، طراحی و اجرای پروژه‌های فراملی و ایفای نقش محوری ایران در حوزه تمدنی ایران منحرف کنند. اینک نیز این پروژه تنها یک حلقه از توسعه شبکه ارتباطات این حوزه است که موجب روانی حرکت و کاهش هزینه مبادله می‌شود.

ادامه مطلب
اردوغان، فردا روز دیگریست
پاسخ صادق ملکی به رئیس جمهور ترکیه

اردوغان، فردا روز دیگریست

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر دیروز صفویه، آذربایجان و در وسعتی وسیع‌تر ایران با انتخاب تشیع توانست مهمترین موُلفه قدرت عثمانی را به چالش بکشد، امروز نیز اردوغان و پیروانش بدانند که آذربایجانیان به عنوان پیش قراولان ایران آنچنان استوار ایستاده‌اند که به قول آن زن مشروطه خواه آذری خاک می خورند اما خاک به دشمن نمی‌دهند. 

ادامه مطلب
ما «خاص» نیستیم
اهمّیتِ زمان در پیشرفتِ ایران

ما «خاص» نیستیم

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: یکی از خطاهای تحلیلی درمحافلِ علوم انسانی کشور این است که ایران را یک «مورد خاص» می بیند در حالی که مطالعۀ مقایسه ای به وضوح نشان می دهد که: کشورهای چند قومی هم پیشرفت کرده اند (مالزی)؛ کشورهای مستقر در مناطق مهم ژئوپلیتیک هم پیشرفت کرده اند (کرۀ جنوبی)؛ کشورهایی که با استعمار مبارزه کرده اند هم پیشرفت کرده اند (ویتنام)؛ کشورهایی که همسایۀ قدرتمند دارند هم پیشرفت کرده اند (مکزیک و تجارت ۱۴۶ میلیارد دلاری با آمریکا)؛ کشورهایی که سوابق تاریخی و ایدئولوژیک دارند هم پیشرفت کرده اند (چین)؛ کشورهایی که به آن­ها حمله شده و مستعمره شده اند هم پیشرفت کرده اند (هند).

ادامه مطلب
پیش نیاز احیای برجام و مذاکره با واشنگتن در دوره بایدن به حل اختلافات با ریاض باز می گردد
ایران و لزوم تنش زدایی در روابط با عربستان سعودی

پیش نیاز احیای برجام و مذاکره با واشنگتن در دوره بایدن به حل اختلافات با ریاض باز می گردد

جلال میرزایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی بر این نکته تاکید دارد که تا زمانی که تنش فعلی در مناسبات ایران و عربستان به قوت خود باقی باشد و یا در ادامه با نقش‌آفرینی مخرب صهیونیست‌ها تعمیق بیشتری پیدا کند، ریاض کمافی السابق با نقشی که در ۴ سال گذشته در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ایفا کرده است به دنبال نقش‌آفرینی منفی، مانع‌تراشی، بهانه جویی و کارشکنی در مذاکرات خواهد بود و در کنار آن می‌تواند مشکلات و چالش‌های عدیده سیاسی، امنیتی، دیپلماتیک و اقتصادی برای تهران با تطمیع دیگر کشورها در کاهش روابط با ما ایجاد کند. پس بی شک جا دارد ایران به فوریت کاهش تنش با عربستان سعودی را تا پیش از روی کار آمدن جو بایدن در اول بهمن سال جاری در دستور کار خود قرار دهد. لذا بی شک پیش نیاز گفت وگوی بایدن و دولت در ایران، چه دولت روحانی و چه هر دولتی که پس از انتخابات سال آتی روی کار می آید، حل اختلافات تهران با ریاض و لزوم تنش زدایی در روابط دو کشور است.

ادامه مطلب