نگاه ایرانی - آرشیو

ناکارامدی احزاب در ایران؛ دلایل و راهکارها
احزاب چگونه از رکود خارج شوند؟

ناکارامدی احزاب در ایران؛ دلایل و راهکارها

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر خلاف روند تشکیل حزب در غرب که در آن احزاب سیاسی متکی به طبقات اجتماعی بودند و هر یک طبقه ای خاص (همچون ثروتمندان زمیندار و فئودال یا طبقۀ بورژوازی صنعتی و تجاری، روشنفکران و ...) را نمایندگی می کردند، در ایران احزاب سیاسی کمتر به طبقات اجتماعی جامعه وابسته بودند و اساس رقابت حزبی آنها ایدئولوژیک بوده است.

ادامه مطلب
الگو سازی نوین در همکاری با اروپا
اهمیت برند سازی با تمرکز بر دانش بنیان ها (بخش ۴۳)

الگو سازی نوین در همکاری با اروپا

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برآوردها نشان می‌دهد شرکت‌های دانش‌بنیان ایران، از ابتدای شکل‌گیری تا پایان سال ۱۳۹۷ رقمی معادل ۶ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌ و تلاش چشمگیری را برای داشتن سهم در صادرات کشور به کار برده اند و براساس آخرین آمار صادراتی؛ مجموعه ۴۵۰ شرکت دانش بنیان یعنی ۷ درصد از کل دانش بنیان ها در کنار حدود ۲۰۰ مرکز رشد و حدود ۲۰۰ شتاب دهنده و مرکز رشد خصوصی؛ ، به حدود یک میلیارد دلار صادرات دست پیدا کرده اند و توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان در کنار مزیت‌های قابل ذکری چون افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌ها، کمک به توسعه فناوری و…، می‌تواند مسیر توسعه روابط تجاری و صادرات سایر محصولات با برندهای ایرانی را تسهیل کند.

ادامه مطلب
من و افغانستان
به مناسبت یکصدمین سالگرد امضای پیمان دوستی

من و افغانستان

عباس ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در این روزها که مجددا غرب کابل مورد حملات تروریستی گروه های ضد مردم هزاره جات قرار می گیرد، به یاد این موضوع افتادم که در افغانستان همه مردم تحت ظلم و ستم خارجی از گذشته از جمله انگلستان، شوروی و ... بوده اند. در میان مردم این کشور برخی از مردم تحت ستم مضاعف هستند. یعنی هم ستمدیده مانند دیگر مردم افغانستان هستند و هم مشخصا بیشتر از دیگر مردم به خاطر قومیت، زبان و یا مذهب خود مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. مانند آنچه که در کابل  و به ویژه در غرب این غمکده این روزها در دانشگاه کابل، مدرسه سیدالشهدا و یا در خودروهای عمومی کوچک رخ می دهد. یاد همه شهدا از جمله احمد شاه مسعود بخیر. به امید روزی که رفتن به مزار شریف، هرات، قندهار، و کابل مثل گذشته های دور به راحتی امکان پذیر باشد. 

ادامه مطلب
تونس، زادگاه بهار عربی به کجا می رود؟
بعد از تحولات اخیر و اتهام کودتا به رئیس جمهوری

تونس، زادگاه بهار عربی به کجا می رود؟

ابوالقاسم دلفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نگاهی به دوران نه چندان طولانی ریاست جمهوری آقای قیس سعید، رئیس جمهوری تونس که از اکتبر سال ۲۰۱۹ وارد مقر ریاست جمهوری در " کارتاژ"، شده، می تواند حاکی از آن باشد که این حقوقدان با سابقه، با طراحی و هماهنگی های لازم داخلی و منطقه ای وارد کارزار تحولات تونس، که مبدا و زادگاه "بهار های عربی" و یا بیداری اسلامی در شمال افریقا محسوب می شود، شده و تحولات اخیر داخلی این کشور، آغاز ماجراهای بعدی  است.

ادامه مطلب
بازگشت به برجام؟
مذاکره همچنان در دستور کار

بازگشت به برجام؟

جلال خوش‌چهره در یادداشتی می نویسد: نه از آنچه انریکه مورا در تهران گفت و شنید و نه از نقشه تهران برای بازگشت به گفت‌و‌گوهای وین و مختصات عملیاتی آن اخبار روشنی در اختیار نیست. مهم‌ترین اتفاق این است که برجام، همچنان به عنوان مهم‌ترین موضوع در دستور کار  قرار دارد؛ اگرچه مخالفان داخلی و خارجی آن فعلا در این باره سکوت کرده‌اند.

ادامه مطلب
چند نکته و پیشنهاد برای وزیر محترم جدید امور خارجه
مسائلی که پیش روی وزیر جدید است

چند نکته و پیشنهاد برای وزیر محترم جدید امور خارجه

حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: علیرغم تلاش تیم قبلی در وزارت امور خارجه و خسته نباشید به آنها، وزیر امور خارجه جدید اسب زین شده ای را تحویل نمی گیرد و مشکلات زیادی پیش رو دارد. تقریبا همه چیز از نو باید ساخته و پرداخته شود. مهمتر از همه ارزیابی از بنیان های ساختار توسعه نفوذ کشور در منطقه است که در سایه آن باید اقدامات بعدی صورت گیرد.

ادامه مطلب
پوست خربزه صهیونیست ها زیر پای ناتو و ایران
از اهمیت هشیاری ابتکار تا ضرورت بالندگی و اقتدار

پوست خربزه صهیونیست ها زیر پای ناتو و ایران

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: واقعیت این است که اجلاس سران ناتو نتوانست به نتایج ملموسی برای رفع نگرانی های اعضاء، ارائه راهبرد روشن دراز مدت بویژه در موضوعات تجدید ساختار، توسعه به شرق و تعریف پارادیم چگونگی مواجهه با تهدیدات بویژه محور مسکو و پکن برسد و در شرایط موجود نوعی فرار رو به جلو؛ فرافکنی و شاید دشمن فرضی تراشی اهمیت خاصی دارد؛ موضوعی که در شرایط خاص منطقه خاورمیانه موجب سوء تحلیل و برداشت صهیونیست ها شده و با معاونت انگلیس پروژه خطرناکی را برای منطقه و ناتو طراحی نموده و با سناریو حمله به کشتی نفتی برای ایجاد جبهه ای خطرناک بر علیه ایران در آستانه شروع به کار دولت سیزدهم در ایران اسلامی تلاش مذبوحانه می نمایند. با نیم نگاهی به عملکرد ناتو در سه دهه گذشته و پس از فروپاشی اردوگاه کمونیسم و انهلال پیمان ورشو باید اذعان نمود که ماشین جنگی این پیمان در سه بحران اروپایی و آسیایی نقش کلیدی داشته است و بنوعی در جنگ های کوزوو در قلب اروپا و اشغال عراق و افغانستان به ضرورت موجودیت و تداوم تقویت ناتو برای اعضاء صحه گذاشته است.

ادامه مطلب
برای دولت رئیسی مذاکره با کدام کشورها باید اولویت باشد
طرح جدید دیپلماتیک برای خروج از بن بست سیاست خارجی

برای دولت رئیسی مذاکره با کدام کشورها باید اولویت باشد

وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از آنجایی که چالش جمهوری اسلامی با ۳ کشور انگلیس و امریکا و فرانسه است، مناسبت دارد تمرکز هر گونه اقدام دیپلماتیک برای رفع موانع را به این ۳ کشور معطوف کنیم.

ادامه مطلب
ایران و افغانستان؛ گذشته ای پر افتخار و آینده ای پر امید
به مناسبت یکصدمین سالگرد امضای پیمان دوستی

ایران و افغانستان؛ گذشته ای پر افتخار و آینده ای پر امید

محسن روحی صفت در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نوشته ای در سال ۱۳۶۸ در تاریخچه روابط دوجانبه ایران و افغانستان تا وقوع کودتای کمونیستی در کابل داشتم، فکر کردم اطلاعات آن برای عده ای تازگی داشته باشد از این جهت آن را در صد سالگی قرارداد مودت تقدیم می کنم، شاید تجربیات گذشته راهگشای برای مسئولین حاضر دو کشور باشد. 

ادامه مطلب
الگوهای سیاست خارجی طراز گام دوم انقلاب اسلامی
گام دوم انقلاب و دولت سیزدهم نیازمند سیاست خارجی تناسب گرا و تدریج گراست

الگوهای سیاست خارجی طراز گام دوم انقلاب اسلامی

نعمت اله مظفرپور، پژوهشگر اندیشه سیاسی و دیپلماسی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد که گام دوم انقلاب و دولت سیزدهم نیازمند سیاست خارجی تناسب گرا و تدریج گراست. برقراری تناسب بین اهداف و اصول مختلف و متعارض سیاست خارجی در قالب یک دستگاه انداموار نیز توسط اندیشه سیاسی ممکن است.  

ادامه مطلب