نگاه ایرانی - آرشیو

فرق جهان سوم با دنیای غرب
رابطۀ بین تمرکز ذهن و موفقیت

فرق جهان سوم با دنیای غرب

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: یکی از نکات برجسته‌­ای که این نویسنده یکبار از هانس-دیتریش گنشر (Hans-Dietrich Genscher)، وزیر امور خارجه اسبق آلمان شنید این بود که: یک سیاستمدار باید تشخیص دهد چه وقت از قدرت کناره‌­گیری کند. گنشر در اوج قدرت خود زمانی که دو آلمان متحد شدند و او را همگان معمار وحدت آلمان شناخته بودند از وزارت امور خارجه کناره ­گیری کرد. این تفاوت بین سیاست مدار آلمانی و جهان سومی است: در جهان سوم، اکثر سیاستمداران به سیاست علاقه دارند چون می‌خواهند خوب زندگی کنند. اما در آلمان، سیاستمداری یعنی حل مشکلات و باز کردن گره‌ها.

ادامه مطلب
جنگ حماس و اسرائیل به کدام مسیر می رود؟
سناریوهای موجود

جنگ حماس و اسرائیل به کدام مسیر می رود؟

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در هر صورت جنگ پدیده مطلوبی نیست و به ویژه زمانی که سطح تلفات غیرنظامیان در آن بالا باشد، لازم است تلاشها برای پایان آن هر چه زودتر آغاز شود. در مورد راه حل های کمک کننده برای پایان این جنگ باید گفت؛ هر چند ارائه تحلیل قطعی در این مورد کار آسانی نیست و تا حد زیادی به شیوه تداوم جنگ، طرحهای ارائه شده از سوی کشورهای میانجی و میزان مداخله قدرتهای منطقه ای و بین المللی در جنگ  بستگی دارد، اما به نظر می رسد چند سناریوی ممکن در این زمینه وجود دارد.

ادامه مطلب
شوک اروپایی به یک کمربند یک راه
نخست وزیر مجارستان تنها رهبر اروپایی حاضر در نشست پکن

شوک اروپایی به یک کمربند یک راه

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: موضوع مهم این که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در مجمع کمربند و جاده حضور خواهد داشت و برخی شواهد حکایت رهبران مجارستان و روسیه دارد؛ چرا که  گای ورهوفستات، نماینده پارلمان اروپا، منتقد اوربان، در یک پست آنلاین از تصمیم اوربان انتقاد و نوشته است در حالی که پارلمان و شورا درباره تهدیدات ژئوپلیتیکی علیه اروپا بحث می کنند... اوربان برای دیدار با پوتین به چین می رود!

ادامه مطلب
«غروب برجام» با سکوت گذشت
پرهیز غرب از بروز بحران تازه در سایه جنگ حماس ـ اسرائیل

«غروب برجام» با سکوت گذشت

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: سکوت همه طرف‌ها در عبور از «روز انتقال» دو مفهوم تفسیری را با خود دارد. نخست؛ توافق طرف‌ها برای منتظر ماندن در نتیجه مذاکرات تهران ـ واشنگتن. در این صورت، هیچ‌یک خواستار تشدید تنش‌ها نیست و اوضاع به روال جاری و نیم بند در اعمال تحریم‌ها تا نتیجه روشن ادامه می‌یابد. دوم؛

ادامه مطلب
تبلور چهره کریه اسرائیل در حمله به المعمدانی
ایران و لزوم تدبیر در فاجعه غزه

تبلور چهره کریه اسرائیل در حمله به المعمدانی

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در نبرد فلسطینی ها و اسرائیل دو راه گسترش میدان جنگ و یا شکست حماس هر دو خسارت دارد اما گسترش دامنه جنگ به فاجعه ای می تواند منجر شود که خواب نقشه خاورمیانه تعبیر شود و کل معادلات را تغییر دهد.

ادامه مطلب
ایران و شوک غزه
بربریت عریان غرب

ایران و شوک غزه

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر عملیات‌ فلسطینی ها برای اسرائیل و جهانیان شوک آور بود‌‌، موضع منطقی ایران برای بسیاری که به دنبال درگیر کردن ایران با اسرائیل و گسترش دامنه جنگ بودند نیز در بعدی شوک آور بود‌‌ه است.

ادامه مطلب
پکن ـ مسکو؛ پایان سیاست بنشین و ببین؟
چشم‌انداز میان بیم و امید گرفتار است

پکن ـ مسکو؛ پایان سیاست بنشین و ببین؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: اگرچه پکن در شروع جنگ، تنها به این نکته اشاره کرد که این درگیری منافع همه طرف‌ها و از جمله ثبات در خاورمیانه را دچار بحران و آشفتگی می‌کند اما مسکو بلافاصله سیاست‌های ایالات متحده را به باد انتقاد گرفت و بروز این جنگ را اجتناب‌ناپذیر خواند. مواضع پکن و مسکو در طول هفته خونبار گذشته تا همین‌جا محدود ماند. سکوت معنا‌دار این دو قدرت شرقی که اکنون در مواجهه با غرب در یک جنگ سرد به‌سر می‌برند، چنین تفسیر شد که از یک‌سو پکن در حال ارزیابی اوضاع از چگونگی توازن قوا میان دو طرف منازعه است تا در صورت لزوم وارد ماجرا شود. از سوی دیگر مسکو جنگ کنونی را تا آنجا که به کنترل و مهار لازم  نیاز نباشد، فعلا در خدمت به ایجاد تنفس برای روسیه در جنگ اوکراین تحمل کند.

ادامه مطلب
فاجعه‌ای پنهان در راه است
گره خوردن روابط بین الملل با پدیده قدرت

فاجعه‌ای پنهان در راه است

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: چگونه می‌توان نسبت بین قدرت عریان و فجایع پنهان در روابط بین‌المللی را مورد مداقه قرار داد؟ در پاسخ باید «موارد متفاوت» در جست وجوی «مفاهیم مشترک» مورد واکاوی قرار داد و روشن ساخت «کنشگری نوین سیاسی»، پرتوافکن و آگاهی‌بخش در ساحت تأثیرات ناهنجار انسانی تصمیمات و اقدامات استراتژیک است.

ادامه مطلب
رشد روند حمایت مردم اروپا از فلسطین پس از درگیری حماس با اسرائیل
بر اساس جدیدترین نظرسنجی ها

رشد روند حمایت مردم اروپا از فلسطین پس از درگیری حماس با اسرائیل

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نظرسنجی ها نشان می دهد که شکاف نسلی در اروپا در مورد مسئله اسرائیل و فلسطین وجود دارد، با احتمال بیشتری که جوانان دیدگاه مطلوبی نسبت به فلسطین و دیدگاه انتقادی نسبت به اسرائیل داشته باشند. این موضوع ممکن است به عوامل متعددی مانند افزایش قرار گرفتن در معرض منابع جایگزین اطلاعات از طریق رسانه های اجتماعی و شبکه های آنلاین ، افزایش آگاهی از مسائل حقوق بشر و جنبش های عدالت اجتماعی در سراسر جهان، افزایش تعامل با جوامع و فرهنگ های مختلف در اروپا و افزایش ناامیدی از سیاست و نهادهای سنتی نسبت داده شود.

ادامه مطلب
ترکش های طوفان الاقصی در بوسنی و هرزگوین
جنایات اسرائیل مردم را خشمگین کرده است

ترکش های طوفان الاقصی در بوسنی و هرزگوین

سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به وجود جمعیت مسلمان قابل توجه و سوابق جنگ های تاریخی در منطقه بالکان در سال های ۱۹۱۲ و ۱۹۱۳م در آستانه جنگ جهانی اول و جنگ های خونین و نسل کشی دیگر در دهه ی نود میلادی در این منطقه و خصوصا جمهوری بوسنی و هرزگوین، انجام عملیات طوفان الاقصی و آغاز جنگ نمایان دیگری میان حماس و اسرائیل موجب بروز واکنش اقشار مختلف مردم و برخی مقامات رسمی سیاسی و دینی از هر سه قومیت ساکن این کشور شده است. 

ادامه مطلب