نگاه ایرانی - آرشیو

روسیه اعتبار امریکا را بمباران می کند
فضای حیاتی مسکو از مدیترانه تا خلیج فارس

روسیه اعتبار امریکا را بمباران می کند

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد که ایالات متحده و اروپا باید از هشدار برژینسکی با عنوان "روسیه در سوریه اعتبار امریکا را بمباران می کند" عبرت می گرفتند، زیرا امروز روسیه در حال بمباران اعتبار امریکا در میان بسیاری از متحدان خاورمیانه ای ایالات متحده است. 

ادامه مطلب
اصلاحات در لبنان بهتر جواب می دهد
تغییر دولت بهترین راه حل نیست

اصلاحات در لبنان بهتر جواب می دهد

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: معترضان لبنانی خواستار استعفای نخست وزیر این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام در لبنان شده اند؛ راهکاری که در کشورهای توسعه یافته و دموکراتیک غربی و یا منظم و مسئولیتپذیر شرقی میتواند به عنوان راهکاری مطلوب برای تغییر وضع موجود باشد، اما با وجود وضعیت سیاسی پیچیده لبنان، مؤثر بودن چنین راهکاری برای آن اندکی جای تردید دارد.

ادامه مطلب
سرنوشت محتوم ارتش ترکیه
آنکارا در درازمدت بازنده است

سرنوشت محتوم ارتش ترکیه

جلال خوش‌چهره در یادداشتی می‌نویسد: اکنون ارتش ترکیه در هیبت اشغالگر مطمئن در خاک همسایه خود شلتاق می‌کند، اما همه قرائن بر نا‌اطمینان بودن از استمرار آن حکایت دارد. دوران فرسایش برای دولت ترکیه به سرعت آغاز شده است. آیا اردوغان خواهد توانست در آینده‌ای نه چندان دور همانگونه از استدلال‌هایش برای نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه دفاع کند که حالا برایش حنجره پاره می‌کند؟

ادامه مطلب
دیکتاتوری‌های خاورمیانه و حلقه‌ای از عقده‌های بی‌شمار و خواسته‌های سرکوب‌شده
پیامدهای ادامه دارِ استبداد تاریخی

دیکتاتوری‌های خاورمیانه و حلقه‌ای از عقده‌های بی‌شمار و خواسته‌های سرکوب‌شده

محمود سریع القلم در یادداشتی می‌نویسد: استبداد تاریخی خاورمیانه بر محورِ شخص پادشاه و یا در دوره‌های اخیر بر محور یک فرد نظامی مانند مبارک یا صدام استوار بوده است. صدها هزار نفر به کار گرفته می‌شوند تا مبارک چندین دهه بر مصدرِ قدرت بماند. عامه مردم در دایره‌ای مرکب از فقر و محرومیت‌های انباشته، عقده‌های بی‌شمار و سرکوب خواسته‌های طبیعی انسانی، به دور خود می‌چرخند.

ادامه مطلب
کوهی که نه موش که «سوسک» زایید
حمله ترکیه به مناطق کردنشین سوریه و درس‌ رویدادهای منطقه

کوهی که نه موش که «سوسک» زایید

حمیدرضا جلایی پور در یادداشتی می نویسد: حمله اخیر ترکیه به مناطق کردنشین سوریه اولا نشان داد که «دیپلماسی کلنگی آمریکا» پس از یازده سپتامبر در دو دهه اخیر در منطقه خاورمیانه عجب زهر ماری برای منطقه خصوصا لیبی، مصر، سوریه و عراق بود‌ه است و چگونه میلیون‌ها نفر از مردم مسلمان منطقه آواره، زخمی و کشته شدند. ثانیا نشان داد راهبرد استقلال‌طلبی حاکمیت، دولت و جامعه مدنی ایران در حفظ ایران سودمند بوده است و ثالثا راهبرد بازدارندگی و دفاعی ایران (سیاست دفاع موشکی و سیاست دور کردن درگیری‌ها از مرز ایران) نیز در دور کردن ناامنی‌ها از سرزمین ایران در «دوره ترامپ نامتعادل» و خاورمیانه لغزنده موثر بوده است. رابعا رخدادهای اخیر نشان داد اپوزیسیون سرنگونی‌طلب جمهوری اسلامی که به ترامپ و تهدیدات بن‌سلمان و نتانیاهو امید بسته بودند چقدر بی‌خرد و آرزو‌اندیش بوده و هستند.آنها وقیحانه برای گذار ایران از جمهوری اسلامی به ناکجا آباد، بی‌شرمانه به پابوسی ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان رفته و از ایجاد طرح «بلوک‌بندی قومی ایران» یا همان تجزیه «ملت تاریخی ایران» دفاع کردند و کوهشان در اوج بی‌خردی و مسولیت‌ناپذیری نه موش که «سوسک» زایید. 

ادامه مطلب
شروع دوران تازه رویارویی دنیای غرب و جهان اسلام
یک نگاه تاریخی تا به امروز را مرور کنیم

شروع دوران تازه رویارویی دنیای غرب و جهان اسلام

بهاء الدین بازرگانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد که رویارویی های ایدئولوژیک جهان اسلام با کلیت دنیای غرب، امری واقعی است و از آن گریزی نیست. بر روشنفکران و اندیشمندان، همینطور بر مصلحین و رهبران و عُلمای اسلامی است که به جای قرن ها ستیز و امتناع مواجهه و انکار یکدیگر بنشینند و با ایجاد مفاهمه و قرارداد، برای این چالش خطیر و تاریخی، نقشه راه و راهبرد پیدا کنند.

ادامه مطلب
تحولات امریکا و اسرائیل فشارها را بر ایران کم می کند
چهار رویداد مؤثر در منطقه بر نرخ دلار در ایران

تحولات امریکا و اسرائیل فشارها را بر ایران کم می کند

محمد حسین ادیب در یادداشتی می نویسد: تا سه ماه آینده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا آنچنان درگیر نبرد با مجلس نمایندگان است که فرصت پرداختن به ایران را ندارد در نتیجه از دامنه فشار آمریکا به ایران کاسته می شود.

ادامه مطلب
روسیه جای امریکا را برای عربستان می گیرد
حمله به تأسیسات نفتی آرامکو و تغییر محاسبات امنیتی خاورمیانه

روسیه جای امریکا را برای عربستان می گیرد

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: این حمله به قلب بازار نفتی و اقتصاد جهانی جدای اهمیت منشا آن این آگاهی را برای سعودی ها داشت که تا چه اندازه در برابر عملیات مشابه آسیب پذیر هستند و تا چه اندازه در تعهدات ایالات متحده در امنیت سعودی و نقش واشنگتن در معماری امنیتی منطقه جای شک و تردید وجود دارد.

ادامه مطلب
جوانانی که فقط می‌خواهند زندگی کنند
فرصت‌های از دست رفته در عراق

جوانانی که فقط می‌خواهند زندگی کنند

جلال خوشچهره در یادداشتی می‌نویسد: جوانان عراقی می‌خواهند زندگی کنند؛ مانند همه مردمی که از امنیت و امید در دیگر نقاط جهان برخوردارند. شعارهای آنان اعتراضی است به زمان از دست رفته‌ای که در صورت استمرار وضع جاری، نسل‌های پس از آنان را نیز دستخوش رنج کنونی خواهد کرد.

ادامه مطلب
عراق و چالش سه بیماری مزمن
چالش‌هایی که باید جدی گرفته شوند

عراق و چالش سه بیماری مزمن

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: نارضایتی مردم عراق از فقدان ارائه مناسب خدمات اداری، بیکاری، قطعی مکرر برق، آب غیر بهداشتی و مسائلی از این دست، امری مسبوق به سابقه است و در شهریور سال ۱۳۹۷ نیز به چالشی جدی برای دولت عراق تبدیل شد. با این حال اعتراضات آنها در روزهای اخیر، نخستین چالش بزرگ در برابر دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر شیعه عراق است که تنها یک سال از به قدرت رسیدن وی می‌گذرد؛ هر چند عبدالمهدی، در پی بالا گرفتن این اعتراضات که از سه شنبه هفته گذشته آغاز شده اعلام کرد «خواسته‌های معقول معترضان را شنیده است» و خواستار  آرامش معترضان و اعطای فرصت بیشتر به دولت برای انجام اصلاحات اساسی شد، اما گویا کاسه صبر معترضان عراقی لبریز شده است. 

ادامه مطلب